Ką bendro turi Alfa Romeo Spider, Porsche Boxster Spyder, McLaren 720S Spider ir Ferrari F8 Spider? Visi šie automobiliai yra kabrioletai. Tiesą sakant, būtent tai ir reiškia tas nariuotakojiškas priedas modelio pavadinime – žodžiu Spider arba Spyder žymimi kabrioletai. Tik kodėl?
Anglų kalboje spider – tai voras. Ir tai nėra sutapimas, bet apie tai – vėliau. Įdomu tai, kad šiuo žodžiu kabrioletus žymi ir italai, ir vokiečiai, ir anglai, ir kitų šalių automobilių gamintojai. Kartais rašoma taisyklingai – Spider, o kartais įdomumo dėlei rašoma Spyder. Štai Ferrari anksčiau naudodavo Spyder, o dabar savo kabrioletus žymi nepretenzingu Spider.
Tik kodėl? Minėjome, kad spider žodžio reikšmė nėra kažkoks atsitiktinis sutapimas. Voras čia iš tikrųjų yra ne šiaip sau, bet šios tradicijos šaknys yra senesnės už automobilius.
Nors dabar esame įpratę manyti, kad arklių traukiamas transportas buvo primityvus, iš tikrųjų buvo labai daug skirtingų vežimų ir karietų. Per šimtus metų ištobulintos transporto priemonės tapo specializuotos – visai kaip mūsų laikų automobiliai. Didelės prabangios karietos buvo naudojamos ilgesnėms kelionėms, mažesnės – trumpoms išvykoms į miestą. Būta ir visai lengvų sportiškų vežimų, kuriais žmonės keliaudavo greičiau trumpais atstumais, ypač kai oro sąlygos nereikalavo tvirto stogo. Vienas iš tokių vežimų buvo vadinamasis faetonas – labai lengvas minimalistinis keturratis vežimas su nuimamu stogu.
Tradiciniai angliški faetonai, naudoti nuo aštuoniolikto amžiaus pabaigos, pasižymėjo pakankamai ilga ratų baze. Tai buvo labai lengvos karietos, iš esmės netinkamos tolimesnėms kelionėms. Be to, faetonai keleiviams nesuteikė privatumo ar geresnės apsaugos nuo lietaus. Tiesą sakant, faetonai buvo laikomi pakankamai pavojingais, mat avarijų pasitaikydavo nemažai. Dėl to ir prigijo toks pavadinimas – Faetonas buvo graikų nimfos Klimenės ir saulės dievo Helijo sūnus, kuris karieta lėkdamas į Saulę vos nesudegino Žemės. Bet vos nesiskaito – Faetonas Žemės nesudegino ir dėl to amerikiečiai po daugybės metų turėjo galimybę sukurti dar sportiškesnį faetoną, kurį pavadino spider.
Spider faetonas pasižymi trumpesne ratų baze ir dar mažesniu svoriu. Dėl to šis vežimas yra dar greitesnis ir manevringesnis. Svarbiausia – jį beveik visada valdo jo savininkas. Tai yra, spider tipo faetonas buvo sukurtas džentelmenams-vadeliotojams, ypač tiems, kurie mėgo greitį. Vorais šie vežimai vadinti dėl to, kad turėjo šalia sumontuotus didelius ratus, kurių stipinai kažkam priminė voro kojas. Įprasto faetono ašys buvo toli viena nuo kitos ir toks panašumas į nariuotakojus nebuvo įžvelgtas.
Taigi, prasidėjus automobilių amžiui žodis spider ratuotoje technikoje jau buvo asocijuojamas su sportišku atviru transportu, skirtu šiek tiek pasirodyti mėgstantiems džentelmenams. Todėl lengvi sportiniai kabrioletai pradėti vadinti Spider ar Spyder vardais. Tai buvo labai populiaru Italijoje, bet greitai išplito ir po kitas automobilius gaminančias šalis.
Beje, į automobilių laikus iš arklinių vežimų amžiaus atsinešta labai daug dizaino elementų – landau juostelės, mediniai ratai ir savižudžių durelės yra neblogi pavyzdžiai. Nemažai atvirų ankstyvųjų automobilių buvo vadinami faetonais. Ir tai nebuvo atsitiktinumas, mat senieji karietų gamintojai ėmė gaminti automobilių kėbulus.