Ką darytumėte, jei kelyje sugestų jūsų automobilis? Jei tai – paprasta senamadiška mašina su vidaus degimo varikliu ir mechanine transmisija, galite išsikviesti draugus, kad šie jus patemptų. Tačiau jei kelyje sustojote su elektromobiliu, greičiausiai teks kviesti techninės pagalbos sunkvežimį. Kodėl elektromobilių dažniausiai negalima vilkti?

Svarbu – ŠIS STRAIPSNIS NĖRA INSTRUKCIJA! Visada pasikliaukite tik savo automobilio gamintojo ir profesionalų nurodymais. Net ir straipsnyje paminėtų modelių priežiūros rekomendacijos su laiku gali keistis.

Techninės pagalbos sunkvežimis dažniausiai yra geresnė išeitis nei virvė. (Robert Couse-Baker, Wikimedia (CC BY 2.0)

Žinoma, šiame straipsnyje kalbame apie paprastą automobilio vilkimą be jokių ratų vežimėlių ar pakeltų ašių. Egzistuoja 3 pagrindinės priežastys, kodėl elektromobilių vilkimas yra vengtinas ar netgi negalimas: žala varikliams ir transmisijai, žala baterijai, galimos saugumo problemos. Tačiau kai kuriuos elektromobilius galima vilkti – tiesiog reikia pasikonsultuoti su naudotojo vadovu ir tinkamai įvertinti situaciją.

Kada elektromobilių negalima vilkti? Kai kurie elektromobiliai gali būti tempiami, bet tik laikantis tam tikrų reikalavimų. Pavyzdžiui, Audi e-tron galima tempti tiek virve, tiek standžia vilktimi, bet ne didesniu nei 50 km/val. greičiu ir ne toliau nei 50 km. Panašius skaičius išvysite daugybės skirtingų elektromobilių instrukcijose. Visiškai išsikrovusio Audi e-tron vilkti negalima, nors būtent tokios situacijos elektromobilių savininkus ir domina labiausiai. Jo vilkti negalima ir sugedus elektros sistemai, net jei baterijoje dar yra energijos. Galiausiai, jei gedimo priežastis yra aušinimo sistema, gamintojas taip pat primygtinai nerekomenduoja vilkti e-tron.

2020-ųjų Audi e-tron. (Vauxford, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Aišku, e-tron čia paminėtas tik kaip pavyzdys. Panašios rekomendacijos yra ir daugybės kitų modelių instrukcijose. Pavyzdžiui, Mercedes-Benz irgi perspėja, kad pastebėjus aušinimo sistemos gedimą ar išsikrovus baterijai elektromobilio EQC tempti negalima. Mercedes-Benz nurodo, kad elektromobilį galima tempti maksimaliu 50 km/val. greičiu ir tik 50 km – šių skaičių viršijimas gali pažeisti transmisiją ar variklius. Tuo tarpu Tesla elektromobilių (Model 3, Model Y, Model X) negalima tempti apskritai – juos galima tik lėtai pastumti ar užtraukti ant transportavimo sunkvežimio, ir tik įjungus specialų režimą, kad automobilis negalvotų, kad yra vagiamas.

Kodėl negalima vilkti elektromobilio su sugedusia elektros sistema ar išsikrovusia baterija? Elektromobiliai neturi sankabos, atjungiančios variklius nuo ratų. Dėl to tempiamo automobilio ratai suks elektros variklį (ar variklius). Jei elektromobilio elektros sistema neveikia dėl išsikrovusios baterijos ar gedimo, greičiausiai neveiks ir aušinimo sistema ir sukami išjungti varikliai nebus tinkamai vėsinami. O jie ims kaisti dėl trinties ir dėl sukuriamų vidinių krūvių. Tesla griežtai draudžia vilkti savo automobilius ir perspėja, kad taip gali kilti ir gaisras. Tiesa, nepaisant to, kad elektromobiliai neturi sankabos, vis tiek reikia pasirinkti neutralią (N) pavarą – jei to padaryti dėl kokių nors priežasčių neįmanoma, automobilio vilkti negalima.

Mercedes-Benz EQC. (Dinkun Chen, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Išsikrovusio elektromobilio kompiuteriai negalės tinkamai stebėti automobilio būklės ir informuoti apie daromą žalą. Naudotojo vadovuose dažnai pabrėžiama, kad elektromobilio vilkimas negalimas, jei salone neveikia ekranas, nes automobilis negalės perspėti vairuotojo apie gedimus. Jei elektromobilis dar turi energijos, vilkimas dažniausiai yra įmanomas, bet tik nedideliu greičiu ir nedidelį atstumą. Ir, žinoma, jei velkant ta energija baigiasi ar išsijungia elektros sistema, būtina iš karto sustoti.

O gal galima tempiant įkrauti visiškai išsikrovusį elektromobilį? Daugelis šiuolaikinių elektromobilių turi energijos rekuperacijos sistemas – lėtėdamas ar riedėdamas nuo kalno elektromobilis šiek tiek įsikrauna. Dėl to dalis vairuotojų mano, kad elektromobilį galima įkrauti tempiant. Teoriškai tai įmanoma, tačiau elektromobilių gamintojai pabrėžia, kad to daryti negalima, ypač, jei baterija yra visiškai išsikrovusi.

Elektromobilio variklių pavertimas generatoriais, kai dėl gedimo ar išsikrovusios baterijos neveikia kompiuteriai ir aušinimo sistema, yra prasta mintis. Tokiu atveju elektromobilis negali reguliuoti savo įkrovimo greičio, palaikyti optimalios įkraunamos baterijos temperatūros. Vaizdžiai tariant, atsitiktiniu greičiu sukami varikliai grūste grūs energiją į tam nepasiruošusią bateriją. Geriausiu atveju išjungta įkrovimo grandinė neleis įkrauti baterijų ir sukuriami krūviai bus nekaltai iššvaistyti, blogiausiu – suges kas nors brangaus.

Kodėl elektromobilio tempimas gali būti nesaugus? Volkswagen ID.3 naudotojo vadove perspėjama, kad elektromobilio negalima vilkti, jei neveikia 12 voltų sistema (net jei pagrindinė elektromobilio baterija dar turi energijos). Taip yra dėl to, kad 12 V sistema tiekia energiją svarbioms sistemoms, be kurių automobilio vilkimas gali būti nesaugus. Bet tai nėra unikalu elektromobiliams. Tačiau tame pačiame vadove teigiama, kad elektromobilio vilkimas nesilaikant reikalavimų gali sukelti vibracijas transmisijoje, kurios blogiausiu atveju gali net užkirsti ratus.

Volkswagen ID.3 vadove pabrėžiama, kad elektromobilio negalima tempti, jei išsikrovė jo 12 V akumuliatorius. (Thomas doerfer, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Gera žinia ta, kad gamintojai pateikia labai aiškias instrukcijas, kaip galima tempti jų sukurtus elektromobilius ir kada to daryti negalima. Be to, patys elektromobiliai yra išmanūs ir gali parodyti žinutę, kad tempimas yra negalimas arba aušinimo sistema yra pažeista.

Taigi, prieš vilkdami savo elektromobilį, pasikonsultuokite su vartotojo vadovu. Gali būti, kad jūsų elektromobilio negalima vilkti arba tai privaloma tik labai lėtai ir labai trumpu atstumu. Elektromobiliai tiesiog nėra pritaikyti situacijoms, kai ilgesnį laiką ratai suka transmisiją ir variklius.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia