80 % pasaulio prekių ir žaliavų keliauja laivais. Laivais kartais keliauja ir žmonės – daug kas svajoja leistis į kruizą aplink pasaulį. Laivas mums yra labai svarbi, bet kartu ir labai lėta transporto priemonė.

Praeito amžiaus pirmoje pusėje, kai aviacija šuoliais judėjo pirmyn, daug kas įsivaizdavo, kad su laiku lėktuvai pakeis laivus. Šiandien krovininių lėktuvų danguje yra labai daug, tačiau laivams jie prilygsta ne visose srityse. Štai Boeing 777F, krovininė 777 versija, gali gabenti 102 tonas krovinio. 747-200F yra šiek tiek didesnis ir turi keturis variklius, tačiau talpina tik 110 tonų. Tuo tarpu Neopanamax kategorijos (kuri nėra didžiausia) konteinerinis laivas gali gabenti 10-14,5 tūkstančius jūrinių konteinerių, kiekvienas iš kurių sveria apie 30 tonų.

Taigi, konteineriniai laivai yra labai ekonomiški. Nors jie kasdien sudegina tūkstančius tonų kuro, jie vienu metu gabena šimtus tūkstančių tonų įvairių prekių ir žaliavų. Būtent dėl to įvairios internetinės parduotuvės jums siūlo nemokamą pristatymą net kai prekės yra pakankamai pigios – tai iš tikrųjų beveik nieko nekainuoja.

Maksimalus šio Maersk Triple E klasės laivo greitis – 23 mazgai arba 42,6 km/val. (Maersk Line, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tačiau, žinoma, didieji laivai yra labai lėti. Aiškiai apibrėžtų greičio standartų nėra, tačiau tam, kad būtų lengviau planuoti maršrutus ir krovinių kelionės laiką, įprastai laikomasi pastovaus greičio. Štai kokiu greičiu keliauja didžiausi pasaulio laivai (sužinokite, kodėl laivo greitis matuojamas mazgais):

  • Konteineriniai laivai: 16-24 mazgai (29,6-44,4 km/val);
  • Kruiziniai laivai: 20-25 mazgai (37-46 km/val.);
  • Tankeriai: 16-17 mazgų (29,6-31,5 km/val.);
  • Bankeriai (birių medžiagų laivai): 13-15 mazgų (24-27,8 km/val.).
Vale Rio de Janeiro balkeris, įprastai plaukiantis 15 mazgų arba 27,8 km/val. greičiu.(Robert Smith, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taigi, nelabai greitai, tiesa? Iš tikrųjų, šie laivai gali plaukti ir didesniu greičiu, tačiau tuomet nukentėtų maršruto ekonomika – kuo laivas greičiau plaukia, tuo daugiau degalų sudegina. Būtent dėl to svarstoma riboti didžiųjų vandenynų laivų greitį – tai sumažintų į aplinką išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

Beje, šiame straipsnyje paminėjome tik civilinių laivų greitį. Štai Nimitz klasės lėktuvnešiai dydžiu yra panašūs į konteinerinius laivus, tačiau gali pasiekti didesnį nei 30 mazgų (56 km/val.) greitį. Taip yra dėl to, kad reikalavimus jiems nustato ne ekonomika, o siekis laimėti karą. Juolab, kad Nimitz lėktuvnešiams nereikia taupyti degalų, nes jie yra varomi branduolinių reaktorių energija.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia