2003 metais Frankfurto automobilių parodoje debiutavo penktosios kartos Maserati Quattroporte. Išties gražus, nesenstančio klasikinio dizaino sedanas traukė žvilgsnius ir tapo viena iš parodos žvaigždžių. Pininfarina dizaino namų kūrėjas Kenas Okuyama pasauliui pasiūlė hitą, bet ar įkvėpimo jis neieškojo Buick dizaine?

Maserati Quattroporte V yra elegantiškai subtilus, bet kartu ir išdidus automobilis. Ilgas, aptakus ir be jokios dirbtinės agresijos veide. Tikrai sportiškas automobilis prabangiai kelionei per visą Europą. 2007 metais pristatytas Maserati GranTurismo buvo dar vienas Pininfarina dizaino namų hitas, nors į Quattroporte jis nėra panašus. Nodum.lt Facebook puslapyje, kurį privaloma sekti, Maserati GranTurismo išskyrėme kaip nesenstančio automobilio dizaino pavyzdį.

2007-ųjų Maserati GranTurismo. (Gamintojo nuotrauka)

Nepaisant panašios architektūros, GranTurismo nėra panašus į Quattroporte. Na, išskyrus keletą smulkių dizaino detalių, tarp kurių – ir po tris ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Nuo to laiko jas turi visi Maserati automobiliai – Quattroporte, Granturismo, Ghibli, Levante. Tačiau ne vienam amerikiečiui jos primena Buick.

2003 metais Quattroporte V oficialiai pasirodė ir JAV – Buick tėvynėje. Vietiniai automobilių entuziastai ėmė pirštais rodyti į Maserati ir Buick laiko linijas. Ankstesni Quattroporte modeliai tų praeito amžiaus vidurio. Negi Pininfarina dizaino namų kūrėjai tyliai žvalgėsi po amerikietiškus automobilius?

Maserati Quattroporte V. (Gamintojo nuotrauka)

Buick VentiPorts

Buick dizaine tos trys ventiliacijos angos istoriškai vadintos VentiPorts. Jų paskirtis yra labiau estetinė, nors kartais jos iš tikrųjų ventiliuodavo variklio skyrių. Šį dizaino elementą sugalvojo Buick darbuotojas Nedas Nicklesas, kuris tokias ventiliacijos angas įrengė savo modifikuotame Buick.

Antrojo pasaulinio karo laikų naikintuvas P-51 Mustang – priekyje matote išmetimo vamzdžius. (Ffatmanurkılıç, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Nicklesas bandė imituoti Antrojo pasaulinio karo naikintuvus, kurių išmetimo angos dažniausiai buvo nosies šonuose. Naikintuvų išmetimo vamzdžiai dažnai spjaudėsi ugnimi – karo metais tai buvo įspūdingas vaizdas. Nicklesas tai imitavo šviesomis, kurias sumontavo tose ventiliacijos angose Buick šonuose. Jos buvo sinchronizuotos su skirtingais cilindrais, todėl jų švysčiojimo dažnis priklausė nuo variklio apsukų.

Buick šį dizaino komponentą pritaikė 1949 metais. Tiesa, jau be šviesų. 1949-ųjų Buick Super marketingo medžiagoje VentiPorts buvo pažymėta kaip funkcinė detalė, nors tais pačiais metais savo funkcionalumo šios ventiliacijos angos ir neteko.

1951-ųjų Buick Super kabrioletas. VentiPorts turėtų priminti naikintuvo išmetimo vamzdžius. (Gamintojo nuotrauka)

Iš tikrųjų, ankstyvieji automobiliai, kurie dar turėjo atskirus sparnus ir didelius kapotus, dažnai turėjo šonines ventiliacijos angas. Dažniausiai tai buvo žaliuzes primenančios grotelės, kurios leido iš variklio skyriaus pašalinti karštą orą. Be to, jos sumažindavo slėgį variklio skyriuje, palengvindamos ventiliatorių darbą. Tiesiog Nicklesas šį dizaino elementą išryškino, net jei greitai po to tos ventiliacijos angos tapo nereikalingomis.

Nuo to laiko beveik visi Buick automobiliai turi po 3 ar 4 ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Dažniausiai jos buvo visiškai dekoratyvinės, nors kai kuriems automobiliams jos iš tikrųjų padėdavo (pavyzdžiui, 1987-ųjų Buick GNX turėjo funkcionalias VentiPorts angas). Šio dizaino elemento trumpam buvo atsisakyta 1958-1959 metais ir kiek vėliau 20 amžiaus pabaigoje, bet jis visada sugrįždavo ant Buick sparnų.

2018-ųjų Buick LaCrosse. (Gamintojo nuotrauka)

Maserati kopijavo Buick?

Klausimas, kuris turi paprastą atsakymą – ne. Ventiliacijos angos ant automobilio šono nebuvo kažkokia ypatinga naujovė – kadaise jos buvo visiškai įprastos. Bet Pininfarina, kuri kūrė Quattroporte V dizainą, žiūrėjo į tos pačios Maserati istoriją.

Maserati kompanija buvo įkurta 1914 metais, tačiau pirmiausia koncentravosi į automobilių sportą. Pirmojo keliams skirto serijinės gamybos Maserati automobilio kūrimas prasidėjo tik 1941 metais. Aišku, jį pristabdė karas, tačiau 1947 metais buvo pristatytas pirmasis kelionėms skirtas Maserati automobilis A6 1500. Spėkit, kas kūrė jo dizainą? Taip – Pinin Farina dizaino namai.

Pinin Farina sukurtas Maserati A6 1500 prototipas. (Wikimedia)

1947-ųjų Maserati A6 prototipas turėjo paslepiamus žibintus, aptakų kėbulą ir, aišku, po tris ventiliacijos angas ant kiekvieno sparno. Gamyklinis modelis buvo šiek tiek paprastesnis – Pinin Farina atsisakė paslepiamų žibintų, o netrukus dingo ir ventiliacijos angos. 1947-1950 metais buvo pagamintas tik 61 Maserati A6 1500 automobilis. Bet tai buvo pradžia – Maserati tapo GT automobilių gamintoju.

Maserati 21 amžiaus pradžioje siekė tapti modernios prabangos marke. Kai buvo kuriamas Quattroporte V dizainas, teko žvalgytis į praeitį, kad transformacijos metu būtų išsaugota unikali Maserati tapatybė. Dizaineriai pažvelgė į pirmąjį keliams skirto Maserati automobilio bruožus ir nusprendė sugrąžinti tas ventiliacijos angas. Bent jau iš pradžių, jos iš tikrųjų ventiliavo didelio V8 variklio kuriamą karštį.

Maserati Levante. (Gamintojo nuotrauka)

Taigi, Maserati ar Pininfarina į Buick nesižvalgė. Tai, ką Buick pritaikė 1949 metais, Maserati naudojo pora metų anksčiau.

Automobilių markėms svarbu turėti išskirtinių bruožų, kurie būtų atpažįstami ir laiko juostoje sujungtų besikeičiančius modelius. Dėl to BMW niekada neatsisakys savo dvigubų grotelių, o Maserati ir toliau naudoja tas tris angas ant sparnų.

Maserati MC20 su savo dizaineriu Klausu Busseu. (Gamintojo nuotrauka)

Tiesa, ateityje jos net neapsimes funkcionaliomis (nors ir dabar taip neatrodo) – Maserati MC20 superautomobilio variklis yra viduryje, todėl angas ant sparno pakeitė dizaino elementas ant durelių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia