1956 metais JAV padangėse buvo išbandomas naujas Grumman aircraft corporation naikintuvas F-11 Tiger. Pilotas bandydamas ginklus paleido seriją šūvių ir jau po kelių akimirkų lėktuvo varikliai buvo sugadinti, sudužo kabinos stiklas. Kas nutiko? F-11 Tiger pašovė pats save.

Nors šis įvykis visiškai unikalus, gal ir nieko keisto, kad taip nutiko. Šeštojo dešimtmečio viduryje viršgarsiniai naikintuvai dar tikrai nebuvo labai paplitę – JAV kariniam jūrų laivynui tai tebuvo antras toks orlaivis. Ir  Grumman kompanija nebuvo patyrusi – tai buvo pirmasis jos orlaivis, galintis skristi viršgarsiniu greičiu. Tai kas įvyko tą lemtingą 1956-ųjų rugsėjo 21-ąją?

F-11 Tiger skrido palei Niujorko valstijos pakrantę. Pilotas-bandytojas išsirinko tuščią plotelį vandenyne ir pakreipė naikintuvo nosį 20 laipsnių kampu link jo. Tuomet jis, įsitikinęs, kad vandenyje tikrai nieko nėra, iš 20 milimetrų Colt Mk.12 patrankos paleido šūvių seriją. Po minutės kabinos stiklas staiga sudužo, variklis pradėjo skleisti keistus garsus, o galiausiai visai užgeso. Pilotas bandė sugrįžti į Grumman korporacijos aerodromą Longailende, tačiau lėktuvas sudužo. Pilotas buvo sužeistas, bet jau po šešių mėnesių sugrįžo į darbą.

F11F-1 Tiger 1956 metais – maždaug taip atrodė ir save pašovęs naikintuvas (U.S. Navy, Wikimedia)

Iš pradžių pats pilotas-bandytojas manė, kad tiesiog atsitrenkė į nemenką paukščių pulkelį. Tačiau nuolaužų tyrimas parodė, kad jis tiesiog pavijo savo paleistus sviedinius. Kaip? Pabūklo sviediniai turėjo pranašumą – lėktuvo greitį plius su šūviu gautą energiją. Tačiau oro pasipriešinimas juos greitai sulėtino. Tuo tarpu lėktuvas su žemyn nukreipta nosimi vis dar greitėjo ir pavijo savo paties šūvius.

Laivynas įsigijo 200 F-11 Tiger naikintuvų ir juos naudojo iki tol, kol juos pakeitė F-8 Crusader, F-4 Phantom II, o vėliau ir kiti greitesni orlaiviai. Keistas incidentas, aišku, nebuvo pamirštas – pilotai buvo mokomi išvengti ir savo paties paleistų šūvių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia