Atrodo, kad kai lėktuvas atsiplėšia nuo pakilimo tako, prasideda tikros atostogos. Jei skrydžiai jums yra maloni pramoga, tikriausiai mėgstate sėdėti prie lango. Kai lėktuvas atlieka savo pirmuosius manevrus, kartais galite iš aukščiau apžiūrėti ir patį oro uostą. Bet ar žinote, ką reiškia ant pakilimo tako matomi simboliai?

Vieną iš simbolių – skaičių ir kartais jį lydinčią R ar L raidę – tikriausiai suprantate, nes skaitote Nodum.lt (šiame straipsnyje galite paskaityti apie šį žymėjimą). Tikriausiai žinote ir kodėl lėktuvai stengiasi tūpti ir kilti prieš vėją.

Štai kaip atrodo oro uosto pakilimo takas iš oro:

Iš nedidelio aukščio nufotografuotas oro uosto takas. (Bidgee, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kai kurie simboliai, regis, yra savaime suprantami. Pavyzdžiui, centrinė linija padeda pilotams… laikytis centro. Stiprūs šoniniai vėjai gali pabandyti išvesti lėktuvą iš kelio, o be orientyrų būtų sunku įvertinti orlaivio trajektoriją didelio asfalto ploto atžvilgiu. Dėl tos pačios priežasties oro uosto takas iš šonų yra įrėmintas nepertraukiamomis ryškiomis linijomis.

Kiti pakilimo tako ženklai priklauso nuo oro uosto dydžio, tako ilgio, tūpimui naudojamų instrumentų. Pavyzdžiui, vadinamieji vizualaus tūpimo takai turės mažiau ženklinimo (dažniausiai tai – mažesni aerodromai ir regioniniai oro uostai) nei tikslaus tūpimo takai.

Oro uosto tako galuose dažnai galite pamatyti kelias lygiagrečias storas linijas, kurios šiek tiek primena pėsčiųjų perėjos žymėjimą. Jos žymi tūpimo tako pradžią ir, pagal JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) standartą, gali nurodyti jo plotį. Pavyzdžiui, takas su 4 linijomis yra 18 metrų, o takas su 16 linijų – 60 metrų pločio. Tiesa, dažnai ten tiesiog yra 8 storos lygiagrečios linijos, kurios nenurodo tako pločio. Kai kurie oro uostai tokių linijų neturi apskritai – pagal FAA standartus jų nereikia takams, ant kurių tupiama naudojantis tik vizualaus priartėjimo procedūromis.

Briuselio oro uostas. Pagal FAA standartą, jo plotis – 45 metrai. (Lucash, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Nuotraukoje viršuje matote ir rodykles, vedančias iki tos tako pradžią žyminčios perėjos. Jos naudojamos tada, kai nusileidimo tako pradžia nėra lygi afaltuoto tako pradžiai.

Šiek tiek toliau nuo tako galo galima pamatyti didelius baltus stačiakampius, kurie yra gerokai platesni už kitas linijas. Tai – vietos į kurias pilotai lygiuoja lėktuvą nusileidimui. Tai – nedidelė vizualinė pagalba pilotams, padedanti surasti optimalią tupiančio orlaivio padėtį tako atžvilgiu. Tą zoną, kur lėktuvui saugiausia nutūpti, žymi kitos storos linijos. Nutūpus toliau takas gali būti per trumpas.

Nagojos oro uostas. Kartais optimali tūpimo zona žymima tokiais stačiakampiais, kartais – keliomis paraleliomis linijomis. (Kentaro Iemoto, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Kartais tos tūpimo vietą žyminčios linijos yra vienodos, pavienės, o kartais yra išdėstytos mažėjančia tvarka (trys, dvi, o tada viena linija kiekvienoje tako pusėje). Dėl kokių nors priežasčių (pavyzdžiui, stipraus vėjo) praskridę šį ženklinimą lėktuvai dažniausiai kyla, apsisuka ir bando tūpti iš naujo. 

Tai tiek to ženklinimo ant oro uosto tako asfalto. Žinoma, šalia visada yra ženklai nukreipiantys orlaivius į riedėjimo takus. Be to, kartais tako gale (tiksliau – už tako galo) galima pamatyti dideles geltonas V formos žymes, užimančias visą asfalto plotį.

Dubajaus tarptautinio oro uosto takas. Geltoni ševronai žymi zoną, kurioje lėktuvams negalima būti. (UR-SDV, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Priešingai nei aukščiau minėtos baltos rodyklės, šie geltoni ševronai nurodo, kad tas plotas nėra tinkamas orlaivių judėjimui. Na, o didelis geltonas X ant pakilimo tako rodo, kad jis yra laikinai uždarytas, bet jūs šios žymės tikriausiai nepamatysite.

Apskritai, pakilimo/tūpimo tako ženklinimas pilotams yra svarbi vizualinė pagalba. Ypač, kai į oro uostą jie atskrenda pirmą kartą. Arba kai koks techninių problemų kamuojamas lėktuvas iš oro žvalgosi geros vietos neplanuotam tūpimui.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia