Betonvežiai (savaeigės betono maišyklės) yra labai labai plačiai naudojama statybų technika – tokias mašinas pamatysite kone kiekvienoje statybų aikštelėje. Tačiau ne visi betonvežiai yra vienodi – JAV populiarėja mašinos, kurios betono mišinį iškrauna per priekį.

Įprastos elektrinės ne savaeigės betono maišyklės gaminamos nuo 1900 metų. Įdomu tai, kad jos praktiškai niekuo nesiskyrė nuo tų, kurias iki šiol naudojame mažesnių statybų metu. T.L. Smith kompanijos sukurtos maišyklės buvo tokios patikimos, kad bent dvi buvo naudojamos ir praėjus 25 metams nuo jų pagaminimo dienos.

Didelės pramoninės betono maišyklės buvo sukurtos kur kas vėliau. Iš pradžių jos buvo stacionarios ir stovėdavo prie didelių statybų aikštelių. Pavyzdžiui, didžiausios betono maišyklės trečiojo dešimtmečio pradžioje stovėjo JAV, Wilsono užtvankos statybų aikštelėje. Na, o ant sunkvežimių jos pradėtos montuoti kiek vėliau.

Daugelis betonvežių šiandien atrodo maždaug taip:

Įprastos formos savaeigė maišyklė. (Benoît Prieur, Wikimedia)

Didelis besisukantis maišymo būgnas, sumontuotas ant sunkvežimio platformos. Toks betonvežis atvažiuoja į statybų aikštelę ir iškrauna savo krovinį per būgno gale esančią angą ir latakų sistemą. Tačiau JAV vis labiau populiarėja štai taip atrodančios savaeigės betono maišyklės:

Oshkosh per priekį ištuštinama betono maišyklė. (Mr.choppers, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Pastebite skirtumą? Tai – per priekį iškraunamas betonvežis. Kitaip tariant, šio betonvežio būgnas yra sumontuotas visiškai kitokiu kampu – jo iškrovimo anga yra pasukta link sunkvežimio kabinos.

Toks betonvežio dizainas užpatentuotas palyginti neseniai – tik 1974 metais. Ir jis akivaizdžiai turi trūkumų, lyginant su labiau tradicine betonvežio konstrukcija.

Visų pirma, per priekį ištuštinami betonvežiai įprastai yra ilgesni. Taip yra todėl, kad būgno sukimo mechanizmas ir variklis turi būti gale, plačiausioje ir uždaroje maišyklės pusėje. Kartu tai reiškia, kad tokios mašinos yra sunkesnės, o dėl to nukenčia ir degalų sąnaudos, ir maksimalus krovinio svoris. Antra, tokie betonvežiai yra brangesni. Taip yra dėl to, kad jie yra retesni, jų konstrukcija yra sudėtingesnė ir jiems pagaminti reikia daugiau medžiagų.

Tačiau, žinoma, jie turi ir didelių privalumų – kitaip juk niekas jų ir negamintų. Įprasti betonvežiai prie betono liejimo vietos turi privažiuoti galu. Padaryti tai tiksliai nėra lengva, ypač jei dirbama vietoje, kurioje tiesiog trūksta erdvės. Per priekį iškraunami betonvežiai šiuo požiūriu yra pranašesni, nes vairuotojas pats savo akimis iš savo darbo vietos mato, kaip artėja prie betono liejimo vietos. Tai ypač praverčia vietose, prie kurių privažiuoti galu tiesiog neįmanoma. Pavyzdžiui, kartais betonvežiui tenka stovėti neuždarytoje gatvėje.

Per priekį iškraunami betonvežiai yra patogesni naudoti, nors yra ilgesni. (Ylevental, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Antra, per priekį ištuštinami betonvežiai taupo ir darbo jėgos resursus. Vairuotojas pats gali valdyti hidraulinius betono liejimo latakus. Be to, kadangi prie liejimo vietos jis privažiuoja priekiu, jam nereikia papildomo darbuotojo, kuris padėtų manevruojant siaurose aikštelėse. Galiausiai, tokia konstrukcija šiek tiek, kad ir labai nežymiai, palengvina variklio priežiūrą, nes prie jo tiesiog lengviau prieiti.

JAV tokie betonvežiai šiuo metu sparčiai populiarėja. Juos gamina Terex, Oshkosh ir kiti sunkiosios technikos gamintojai. Ir būtent dėl to lengvesnio manevravimo, kuris sutaupo laiko ir pinigų. Ypač miestuose – dangoraižių miške toks betonvežis yra tiesiog praktiškesnis.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia