F-16 yra vienas iš geriausiai žinomų naikintuvų pasaulyje, tarnaujantis jau beveik 42 metus. Šie viršgarsiniai naikintuvai, žinoma, pirmiausia pasirodė JAV Karinėse oro pajėgose, tačiau vėliau plačiai pasklido po visą pasaulį. Dabar tai – vienas populiariausių karinių orlaivių pasaulyje. Bet ar žinojote, kad savo pirmąjį skrydį jis atliko netyčia?
Vietnamo karo metu JAV galutinai įsitikino, kad jos oro pajėgoms reikalingas naujas itin manevringas orlaivis. Pulkininkas Johnas Boydas ir matematikas Thomas Christie sukūrė energijos-manevringumo teoriją, kuri vaizdingai ir labai tiksliai paaiškino, kodėl JAV reikalingi nauji naikintuvai, kurie būtų greitesni ir manevringesni nei senieji. Netrukus prasidėjo konkursas, kurį laimėjo General Dynamics YF-16 prototipas, 1976 metais priimtas į tarnybą kaip F-16 Fighting Falcon.
F-16 turi daug įdomių savybių, o ir šio naikintuvo istorija yra turtinga ir marga. Apie jį tikrai dar rašysime ne kartą. Tačiau verta pradėti nuo tikrojo lėktuvo gimtadienio. Mat F-16 pirmam skrydžiui pakilo visai neplanuotai.
Kaip avarijos grėsmė virto tikruoju F-16 gimtadieniu
Pirmieji lėktuvų skrydžiai yra kruopščiai planuojami. Prieš tai būtina atlikti visą eilę bandymų ant žemės: testuojamas variklis, valdymo paviršiai, orlaivis pasivažinėja aerodromo takais, atlieka įsibėgėjimo ir stabdymo bandymus. Renkantis pirmojo skrydžio dieną tenka apgalvoti visą eilę faktorių, įskaitant orus ir orlaivių eismo intensyvumą, sudaryti tikslų skrydžio planą, pakviesti svarbius sprendimus priimančius svečius.
Pirmasis General Dynamics YF-16 prototipo skrydis turėjo įvykti 1974 metų vasario pradžioje. Tam buvo intensyviai ruošiamasi – gruodžio ir sausio mėneisiais buvo vykdomi antžeminiai bandymai. Jie buvo labai svarbūs, nes tuo metu YF-16 dar nebuvo laimėjęs konkurso – General Dynamics pelningo užsakymo galėjo ir negauti, jei YF-16 ore būtų pasirodęs prastai.
1974 metų sausio 20 dieną pilotas-bandytojas Philas Oestricheris ant aerodromo tako vykdė planinius pirmojo prototipo bandymus. Oestricheris turėjo įsibėgėti, kilstelti lėktuvo nosį, patikrinti pagrindinius valdymo įrenginius, o tada vėl sustoti. Tačiau viskas ne visada sekasi, kaip buvo planuota.
Oestricherio valdomas YF-16 ėmė bėgėtis Kalifornijoje veikiančios Edvardo oro pajėgų bazės pakilimo taku. Pilotas švelniai kilstelėjo nosį ir išbandė eleronus. Jo nuostabai, naikintuvas ėmė stipriai siūbuoti į šalis. Šio nevaldomo judesio amplitudė buvo tokia didelė, kad kairiuoju sparnu ir prie jo pritvirtintu raketos maketu bei dešiniuoju uodegos stabilizatoriumi YF-16 brūkštelėjo per tako asfaltą. Oestricheris stengėsi suvaldyti pasibaidžiusį žvėrį, tačiau šis ėmė sukti į kairę ir tapo aišku, kad YF-16 lekia į krūmus.
Pilotui teko rinktis leisti lėktuvui nulėkti nuo aerodromo tako ar pakelti jį į orą. Oestricheris nedelsė – padidino greitį ir atsiplėšė nuo aerodromo asfalto. Po šešių minučių nenuorama YF-16 saugiai nutūpė, o pilotas sulaukė daug pagyrų.
Prototipas buvo greitai suremontuotas – oficialus pirmasis YF-16 skrydis įvyko vasario 2 dieną. Jau vasario 5-ąją YF-16 kirto garso greičio ribą. O juk viskas galėjo būti kitaip.
Tas Oestricherio bandytas YF-16 tuo metu buvo vienintelis egzistuojantis prototipas. Jo praradimas galėjo išstumti General Dynamics iš konkurso ar bent jau pavėlinti programos pradžią.
F-16 tobulėjo per visą savo tarnybos istoriją. JAV Karinėse oro pajėgose šie naikintuvai jau keičiami F-35, tačiau kitoms šalims jie vis dar yra gaminami. Tikėtina, kad F-16 skraidys dar ne vieną dešimtmetį.