Jei įdėmiai stebite Formulę 1, pastebėjote, kad kartais bolidai pamaitinami sausu ledu. Tai dažnai galima pamatyti prieš lenktynes ar tarp kvalifikacijos sesijų. Bet kodėl to reikia? Ir kodėl naudojamas sausas ledas?
Medžiagos Formulėje 1 yra labai svarbios. Pavyzdžiui, ar žinote, kas yra tas žalias skystis, kuriuo kartais prieš treniruotes purškiami F1 automobiliai? O kodėl pasibaigus lenktynėms bolidai kartais renka gumą?
Kas yra sausas ledas?
Sausas ledas – tai kietos būsenos anglies dioksidas (CO2). Anglies dioksido daug ir žmogaus iškvepiamame ore. Jei surinktume šias dujas ir jas sušaldytume, gautume sausą ledą. Tiesa, tam reikia žemesnės nei -78,5 °C temperatūros.
Sausas ledas naudojamas labai plačiai. Kartais juo apsaugomas maistas bei vaistai, kartais jis naudojamas pramoninių įrenginių valymui. Sausas ledas dažnai naudojamas ir specialiesiems efektams filmų studijose – įmestas į vandenį jis sukuria tirštą miglos sluoksnį. Sausas ledas įprastoje aplinkoje po truputį virsta anglies dvideginiu.
Aišku, Formulėje 1 sausas ledas naudojamas aušinimui. Tik kodėl jo reikia ir kodėl naudojamas ne paprastas ledas?
Kodėl sausas ledas naudojamas Formulėje 1?
Sausas ledas Formulėje 1 naudojamas tada, kai automobilis nejuda, bet ką tik judėjo ir ruošiasi judėti. Pavyzdžiui, tarp kvalifikacijos ar treniruočių važiavimų ar prieš pat startą. Sauso ledo gabalai kraunami į specialias talpas šalia radiatorių. Per jas pučiantys ventiliatoriai taip variklio aušinimo sistemai pasiūlo labai šalto oro. Taip variklis aušinamas greitai – sausas ledas naudojamas tada, kai bolidas turi būti ataušintas per santykinai trumpą laiko tarpą. Kartais sauso ledo maišelis įdedamas ir į piloto kabiną, kad šis šiek tiek atvėstų prieš kitą važiavimą.
Formulės 1 bolidai neturi įprastų ventiliatorių. Šalia jūsų automobilio variklio radiatoriaus yra ventiliatorius, užtikrinantis nuolatinį oro srautą net ir tada, kai mašina stovi. Formulėje 1 tokių ventiliatorių nėra – radiatorius aušina tik važiuojant sukuriamas priešpriešinio oro srautas. Tai reiškia, kad stovintis bolidas praktiškai nėra aušinamas.
Net nereikia sakyti, kad tai yra problema. Po energingo kvalifikacijos važiavimo automobilis gali būti įkaitęs ir paliktas stovėti be išorinio aušinimo jis greičiausiai patirtų katastrofišką gedimą. Tai, beje, yra viena iš priežasčių, kodėl po avarijos pilotai raginami kuo greičiau užgesinti bolidą, jei važiuoti toliau jau nebėra įmanoma. Lygiai taip pat, tai yra priežastis, kodėl vos grįžęs į techninio aptarnavimo juostą bolidas sulaukia mechanikų su elektriniais ventiliatoriais. Sausas ledas naudojamas ne visada – kartais pakanka ir tik ventiliatorių. Tai priklauso nuo aplinkos temperatūros ir net trasos konfigūracijos – nuo to, kokio aušinimo bolidas gali tikėtis lenktynių metu.
Beje, dėl to startas lenktynėms duodamas iš karto po vadinamojo formacijos rato – vos tik paskutinis bolidas atsistoja į savo vietą, užsidega penkios starto šviesos. Stengiamasi, kad automobiliai per ilgai nestovėtų be jiems būtino aušinimo.
Sausas ledas naudojamas todėl, kad jis ne tik yra labai šaltas, bet ir netampa vandeniu. Įprastas vandens ledas tirpsta ir tampa bala, o sausas ledas praleidžia skystą agregatinę būseną ir iš karto virsta dujomis. Chemijoje šis procesas vadinamas sublimacija – atsiminkite šį žodį kitam protmūšiui. Taigi, po sauso ledo naudojimo nelieka erzinančių, varvančių balų ir slidžių garažo grindų.