Tarpmiestiniai autobusai yra dideli, važiuoja į tolimas keliones ir turi būti pakankamai efektyvūs. Tą patį galime pasakyti ir apie didelius sunkvežimius – šias mašinas dažnai gamina tos pačios kompanijos. Tai kodėl tuomet šoniniai autobusų ir sunkvežimių veidrodėliai taip stipriai skiriasi?

Nesuprantate apie ką kalbame? Sunkvežimių veidrodėliai įprastai yra montuojami kabinos šonuose, prie durelių. Jie yra pakankamai paprasti, dažniausiai turi juodo ar pilko plastiko korpusus. Tuo tarpu šoniniai tarpmiestinių autobusų veidrodėliai yra montuojami ant ilgų stiebų, turi kėbulo spalvos aptakus ir yra stebimi per priekinį stiklą.

Šį skirtumą galite pastebėti šioje nuotraukoje, kurioje matomos dvi sunkiosios Volvo mašinos su visiškai skirtinga šoninių veidrodėlių konstrukcija:

Ilgi atstumai, didelės mašinos, aerodinamikos svarba – tai sutampa, bet veidrodėliai vis tiek skiriasi. (Volvo nuotrauka)

Žinoma, turime pastebėti, kad ne visi autobusai turi būtent tokius šoninius veidrodėlius. Kai kurių autobusų veidrodėliai yra panašesnis į tuos, kuriuos matome ant sunkvežimių kabinų. Pavyzdžiui, miestų autobusai dažnai turi paprastesnius veidrodėlius, panašius į tuos, kuriuos naudoja sunkvežimiai. Tačiau dauguma šiuolaikinių tarpmiestinių autobusų turi būtent tokius toli į priekį nustumtus šoninius veidrodėlius. Kodėl?

Autobusų veidrodėliai yra geresni

Tokia autobusų veidrodėlių konstrukcija iš tikrųjų turi nemažai privalumų. Kadangi jie yra stebimi per priekinį mašinos stiklą, vairuotojui nereikia stipriai sukioti galvos, kad galėtų juos stebėti. Kadaise priekyje ant sparnų buvo montuojami ir automobilių šoniniai veidrodėliai, nors vėliau ta mada išnyko. Tai, beje, padeda išvengti ir smulkių incidentų, kai veidrodėliai yra apgadinami ar visiškai nulaužiami parkuojantis, nes jie visada yra priešais vairuotoją.

Veidrodėlių skirtumas yra akivaizdus, nepriklausomai nuo to, ar sunkvežimis yra vientisas, ar su puspriekabe. (Daimler nuotrauka)

Autobuso veidrodėliai sumažina akląją zoną priekyje ir leidžia geriau matyti visą mašinos ilgį. Be to, jie yra ir gerokai aptakesni. Tai susiję ne tik su aerodinamiškais korpusais ir vieno taško tvirtinimu, bet ir veidrodėlių padėtimi arčiau kėbulo pločio. O aptakumas tokioms mašinoms yra labai svarbus – kuo aptakesnis sunkvežimio ar autobuso kėbulas, tuo mažiau degalų naudos variklis.

Galiausiai, tarpmiestinių autobusų veidrodėliai gali būti gražesni. Aišku, tai yra skonio reikalas, bet autobusų veidrodėlių aptakai yra dažomi kėbulo spalvomis, kai sunkvežimių veidrodėliai įprastai (nors ne visada) pasižymi pilku funkciniu dizainu.

Autobusų veidrodėliai yra gražesni bei aptakesni. (Daimler nuotrauka)

Tai jei autobusų veidrodėliai iš tikrųjų yra geresni, kodėl jų nenaudoja sunkvežimiai? Kodėl sunkvežimių veidrodėliai yra sumontuoti kabinos šonuose?

Skirtingi veidrodėliai

Galbūt ir sunkvežimių vairuotojai norėtų stebėti veidrodėlius per priekinį kabinos stiklą, o logistikos kompanijos norėtų bent šiek tiek aerodinamiškesnių vilkikų. Tačiau sunkvežimiai autobusų veidrodėlių tikrai negaus – jie jiems netinka.

Autobuso variklis įprastai yra mašinos gale. Tai reiškia, kad vairuotojo padėtis gali būti visai žemai, kai tuo tarpu sunkvežimio vairuotojas sėdi labai aukštai virš variklio ir kitų agregatų. Dėl šio skirtumo priekinis autobuso stiklas yra žymiai aukštesnis.

Setra autobuso kabina – atkreipkite dėmesį, kaip gerai vairuotojas gali viską matyti po veidrodėliu, kuris yra sumontuotas virš jo. (Daimler nuotrauka)

Aukštai priekyje sumontuoti veidrodėliai visiškai neblokuoja matomumo autobuso vairuotojui, kuris tarsi sėdi po veidrodėliais. Tačiau jei jie būtų sumontuoti sunkvežimio kabinos priekyje, tikrai apkarpytų vairuotojo matymo lauko plotį, nes čia vairuotojas sėdi šoninių veidrodėlių aukštyje ir stebi kelią per daug žemesnį stiklą.

Ir tai dar ne viskas. Priekyje sumontuoti autobusiniai veidrodėliai didina mašinos ilgį. Net ir ilgi tarpmiestiniai autobusai yra trumpesni už standartinį vilkiką su puspriekabe. Sunkvežimių ilgis yra reguliuojamas įstatymais, bet taip pat yra svarbus dėl darbo dokuose, gamyklų ir sandėlių teritorijose, keltuose. Tai, beje, yra viena iš priežasčių, kodėl europietiški ir amerikietiški sunkvežimiai taip stipriai skiriasi. Priekyje sumontuoti šoniniai veidrodėliai neleistų sunkvežimiams parkuotis labai arti vienas kito.

Sunkvežimiai dažnai turi stovėti arti vienas kito. (Scania nuotrauka)

Galiausiai, sunkvežimiams tokie autobusiniai veidrodėliai nėra būtini. Taip, galbūt jie būtų patogesni, jei juos apskritai būtų galima naudoti, bet tikrai nėra būtini. Autobusams jie reikalingi ir tam, kad vairuotojas galėtų stebėti keleivių judėjimą į ir iš autobuso. Tai reiškia, kad autobusų veidrodėliai negali būti montuojami ant durelių, nes yra naudojami ir tada, kai durys yra atidarytos – sunkvežimiams to nereikia.

Autobusų veidrodėliai yra aptakesni ir bent jau teoriškai skrosdami orą skleidžia mažiau triukšmo – keleiviniam transportui komfortas yra kur kas svarbesnis. Galiausiai, autobusams estetika taip pat yra svarbesnė nei sunkvežimiams – žmonėms grožis yra svarbus, o kroviniams – ne.

Asimetriška veidrodėlių konfigūracija ant miesto autobuso. (Scania nuotrauka)

Kita vertus, ateityje veidrodėlių neturės nei autobusai, nei sunkvežimiai. Juos pakeis kameros, kurios ne tik yra aptakesnės, bet dar ir siūlo papildomą funkcionalumą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia