Dauguma gatvėje matomų lengvųjų automobilių yra varomi priekiniais ratais. Žinoma, yra ir galiniais, ir visais ratais varomų mašinų, bet populiarumu jos neprilygsta priekiniais ratais varomiems automobiliams. Tuo tarpu sunkvežimiai, autobusai ir traktoriai šiuo požiūriu yra kitokie – tik priekiniais ratais varoma sunkioji technika yra labai reta. Kodėl?

Žinoma, šis klausimas daug kam pasirodys kvailas – juk lengvieji automobiliai ir, tarkim, sunkvežimiai bei autobusai yra visiškai skirtingi! Jei atsakymą žinote, tiesiog neskaitykite šio straipsnio – jis ne jums. Daugybei žmonių dėl to iš tikrųjų smalsu ir Nodum.lt turi atsiliepti į tą smalsumą .

Amerikietiškas vilkikas su puspriekabe. Žinoma, varomos tik dvi galinės ašys. (Chris Yarzab, Wikimedia(CC BY 2.0)

Iš tikrųjų, yra kelios priežastys, kodėl dauguma lengvųjų automobilių yra varomi priekiniais ratais, bet pagrindinė jų – saugumas. Slidžiame kelyje slystelėjus automobilio galui, priekiniai ratai gali ištempti mašiną atgal į tiesią trajektoriją. Dar daugiau – tikimybė, kad galu varomas automobilis pradės slysti, ypač valdomas nepatyrusio vairuotojo, yra didesnė. Galiausiai, daugumos automobilių varikliai yra priekyje, todėl priekinius ratus spaudžia didesnis svoris ir jie gali pasiekti geresnį sukibimą.

Tačiau tai nereiškia, kad priekinių varomų ratų sistema neturi trūkumų ir yra universaliai geresnė. Sunkiajam transportui ji tiesiog netinka.

Tokių autobusų varančioji ašis dažniausiai yra viduryje (priekinės dalies gale), nes jie laikomi autobusais su priekabomis. (German Perfectionist, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kodėl sunkusis transportas nėra varomas priekiniais ratais?

Daug šiuolaikinių sunkvežimių ir traktorių yra varomi visais ratais. Tačiau priekiniais ratais varoma sunkioji technika yra labai reta (apie ją šiek tiek vėliau). Kitaip tariant, jei sunkvežimis, traktorius ar autobusas turi tik vieną varančiąją ašį, ji beveik visada yra gale. Štai trys priežastys, kodėl taip yra.

Visų pirma, didesnis svoris ant varančiosios ašies sukuria geresnį sukibimą. Šiuolaikinių autobusų varikliai yra gale ir beveik visi keleiviai bei visas bagažas yra įkurdinamas už priekinės ašies. Taigi, galinei ašiai tenka didesnis svoris. Daugumos sunkvežimių varikliai yra priekyje, tačiau jų svoris nublanksta prieš krovinį, kuris pakraunamas ant galinės ašies. Lygiai taip pat ir traktoriai galinei ašiai patiki didesnius svorius (ir didesnius ratus) bei apkrovas. Stipriai pakrauti tik priekiniais ratais varomi sunkvežimiai, autobusai ir traktoriai tiesiog buksuotų vietoje.

Senas traktorius Islandijoje jis irgi buvo varomas tik galiniais ratais.

Antra, nevaroma priekinė ašis leidžia sukurti mažesnį apsisukimo spindulį. Juodasis Londono taksi TX4 irgi yra varomas galiniais ratais, nors tai – mechaniškai pakankamai paprastas lengvasis automobilis su priekyje įkurdintu varikliu. Tokia konfigūracija pasirinkta manevringumo vardan – kai priekiniai ratai nėra pritvirtinti prie transmisijos, jei gali pasisukti daugiau, todėl TX4 lengvai apsisuka ir labai siauroje erdvėje. Ilgiems sunkvežimiams bei autobusams tai irgi yra labai svarbu. Pusašiai tiesiog riboja vairuojamų ratų pasukimą, o labai ilgoms mašinoms tai būtų didelė problema – autobusui stotyje būtų sunku apsisukti.

Trečia, lanksčios varomų pusašių jungtys neatlaikytų stipraus dirbančios sunkiosios technikos sukimo momento. Tie Niutonmetrai padeda išjudinti svorį, bet kartu apkrauna visas transmisijos dalis, kurios privalo būti labai tvirtos. Pusašių jungtys (šarnyrai, vadinamosios granatos) leidžia varomam ratui sukiotis į šalis, bet kartu yra pažeidžiami. Taigi, nevaromi vairuojami ratai padeda išvengti patikimumo problemų. Šių lanksčių varančių jungčių sudėtingumas ir trapumas yra pagrindinė priežastis, kodėl anksčiau visi lengvieji automobiliai buvo varomi tik galiniais ratais. Aišku, kai sukimo momentas yra dalinamas tarp kelių ašių (visų varomų ratų atveju), ši problema nėra tokia ryški.

Kai kurie autobusai turi net dvi galine varančias ašis (Daimler nuotrauka)

Taigi, priežasčių, kodėl sunkioji technika beveik niekada nėra varoma tik priekiniais ratai, yra išties daug. Bet pabaigai atkreipkime dėmesį į tą „beveik“.

Priekiniais ratais varoma sunkioji technika

Yra nemažai lengvųjų furgonų, kurie yra varomi tik priekiniais ratais. Tokia konfigūracija leidžia padidinti krovinių skyriaus tūrį, nes per visą furgono ilgį nuo variklio iki galinės ašies nesitęsia joks velenas. Dėl tos pačios priežasties tokios mašinos gali būti lengvesnės.

Specializuoti oro uostų autobusai turi daug įdomių savybių. Pavyzdžiui, kartais jų varikliai ir varančiosios ašys yra priekyje, kad salone būtų daugiau erdvės keleiviams ir grindys būtų kiek įmanoma žemesnės. Oro uostų autobusai važinėja labai lygiu asfaltu, nepasiekia didelio greičio ir turi daug erdvės apsisukimui, todėl be problemų gali būti varomi priekiniais ratais.

Seni kombainai dažnai yra varomi tik priekiniais ratais. (Goegeo, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Surasti tik priekiniais ratais varomą traktorių yra sunkiau. Tačiau kai kurie mažesni ir senesni kombainai yra varomi tik priekiniais, o vairuojami – galiniais ratais. Taip yra dėl to, kad priekinei kombaino ašiai tenka didesnis svoris, o dėl neįprastos geometrijos vairuojami galiniai ratai leidžia sumažinti apsisukimo spindulį.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia