Traktoriai dirba laukuose, todėl jiems reikalingas geras pravažumas. Tai, kad traktoriai turi didelius ratus ir agresyvų padangų raštą nieko nestebina – kaip kitaip jie įveiktų kartais pavojingai minkštą gruntą. Bet kodėl priekiniai traktorių ratai yra mažesni? Arba, žiūrint iš kitos pusės, kodėl galiniai yra didesni?

Iš karto reikia paminėti tai, apie ką kai kurie skaitytojai jau pagalvojo – yra ir vienodus keturis ratus nešiojančių traktorių. Pavyzdžiui, Mercedes-Benz gamintas MB-trac turi keturis vienodo dydžio ratus. Tuo tarpu suomiškas Valmet 1502 dėvi net šešis vienodus ratus (kurie gali būti sudvigubinami). Galiausiai, Deutz-Fahr Agro XXL prototipas stebino net aštuoniais ratais ir visi jie buvo vienodo dydžio.

Dauguma traktorių turi mažesnius priekinius ratus. (Jerónimo Roure Pérez, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Išimčių yra ir daugiau, bet jos tik patvirtina taisyklę – absoliuti dauguma traktorių nešioja didelius ratus gale ir mažesnius priekyje. Nepriklausomai nuo to, ar traktorius yra varomas galiniais ar visais ratais, priekiniai ratai dažniausiai yra mažesni. Savaime aišku, tai yra susiję su jų darbų – traktoriai nėra skirti važiavimui keliais (todėl ir yra tokie lėti).

Kodėl traktorių ratai yra tokie dideli?

Vidutinio ūgio žmogus galėtų visiškai pasislėpti už galinio modernaus traktoriaus rato. Fendt 1000 Vario techninėse specifikacijose nurodyta, kad šis traktorius priekyje turi 38, gale – 44-46 colių ratlankius. Tai reiškia, kad galinis tokio traktoriaus ratas su padanga yra daugiau nei 2 metrų skersmens. Aišku, mažesni traktoriai naudoja mažesnius ratus, bet jie vis tiek yra labai dideli.

Fendt 1000 Vario. (Gamintojo nuotrauka)

Dideli ratai traktoriams reikalingi dėl kelių priežasčių. Visų pirma, traktoriai yra labai sunkūs. Minėtas Fendt 1000 Vario be jokių priedų sveria 14 tonų, bet su balansiniais svoriais priekyje ir padargais gale jo svoris greitai viršija 20 tonų. Pridėkite darbo metu patiriamas apkrovas ir greitai suprasite, kad labai tvirti, masyvūs ratai tokiai mašinai yra būtini.

Traktoriui būtina ir didelė prošvaisa, kad jis galėtų važiuoti pakilęs virš kultūrinių augalų ir nedideliame purvyne greitai neatsigultų ant dugno. Dideli ratai iškelia traktoriaus korpusą aukštyn. Be to, didesni ratai pagerina ir pravažumą, nes rato sukimosi ašis yra aukščiau nei dauguma gamtinių kliūčių. Didesnės padangos pagerina sukibimą ir dėvisi ne taip greitai.

Dideli ratai turi ir daugiau privalumų, tai kodėl tuomet priekiniai traktorių ratai yra mažesni?

Šiais laikais pirmieji benzininiai traktoriai atrodo tiesiog juokingai, bet ir jie turėjo didelius galinius ratus – priekinis ratas tiesiog nepatyrė tokių apkrovų. (BulldozerD11, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Kodėl priekiniai traktoriaus ratai yra mažesni?

Priekiniai ratai yra vairuojami – jie turi sukiotis į šalis. Taigi, saugodami traktoristo raumenis ar vairo stiprintuvo sistemą gamintojai rankasi mažesnius priekinius ratus. Ir tai daroma nuo seniausių laikų – net ir kai kurių arklinių vežimų priekiniai vairuojami ratai buvo mažesni, kaip ir senųjų miško mašinų su garo varikliais. Kadaise JAV ūkininkai naudojo traktorius, kurie turėjo tiesiog juokingai trumpas priekines ašis – priekiniai ratai buvo greta ir tai taip pat lengvino vairavimą.

Traktorius ir kombainas – vienas yra vairuojamas priekiniais, kitas – galiniais ratais. (Brian Forbes, Wikimedia(CC BY 2.0)

Be to, dideli priekiniai ratai greičiausiai ribotų matomumą. Tiesą sakant, didesnių ratų montavimas priešais variklį mechaniškai būtų pakankamai sudėtingas. Priekinė ašis įprastai yra žemiau variklio, todėl veleno ir vairo mechanizmo kelias iki jos yra pakankamai paprastas.

Yra ir daugiau priežasčių, dėl kurių galiniai traktorių ratai turi būti didesni. Aukštai esanti galinė ašis leidžia traktoriui patempti didesnį svorį aukštyn nekeliant nosies. Taip yra dėl paprastos geometrijos – didžiausios apkrovos įprastai patiriamos žemiau nei galinė ašis. Be to, beveik visi žemės ūkio padargai yra kabinami gale, todėl galinė traktoriaus važiuoklė tampa tarsi atsvaros tašku tarp sunkaus variklio priekyje ir įrankių gale. Galiniai ratai tiesiog privalo būti labai tvirti, nes jiems tenka daugiau darbo.

Skirtingų dydžių ratai važiuojant turi suktis skirtingus greičiu ir tai keturių varomų ratų sistemai suteikia papildomo sudėtingumo. (Ptit frappé, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Priekinei ašiai tenkančios apkrovos yra mažesnės, todėl didelių ratų čia tiesiog nereikia. Mažesnės padangos yra pigesnės – tai, šalia kitų jau paminėtų privalumų, susijusių su geresniu matomumu ir lengvesniu vairu, yra svarbus faktorius. Kai traktorius yra varomas visais keturiais ratais, priekiniai ratai turi būti sukami greičiau, nes jų perimetras yra mažesnis. Tai transmisijai suteikia papildomo sudėtingumo – dėl to straipsnio pradžioje minėti šešiaračiai ir aštuonračiai traktoriai naudojo vienodus ratus.

Vienodus ratus naudoja ir kai kurie modernūs traktoriai – kaip jiems tai pavyksta? Na, hidraulinis vairo mechanizmas yra labai tvirtas, o svorio pasiskirstymo problemą galima išspręsti variklį perkeliant toliau į priekį – tai sumažina nosies pakilimo tikimybę.

Claas Xerion turi keturis vienodo dydžio ratus. (Amazone GmbH & Co, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taigi, viską susumuojant atsakymas į įžangoje iškeltą klausimą atrodo taip – didesni ratai traktoriui suteikia geresnį pravažumą ir padeda atlaikyti didesnes apkrovas, o mažesni ratai priekyje suteikia geresnį matomumą, ne taip apsunkina vairo mechanizmą ir yra pigesni.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia