Dabar be šių mašinų žemės ūkis yra neįsivaizduojamas – o kaip atrodė pirmasis pasaulio traktorius?

Dabar be šių mašinų žemės ūkis yra neįsivaizduojamas – o kaip atrodė pirmasis pasaulio traktorius?

Traktoriai yra didžiausi ūkininkų pagalbininkai – be jų šiuolaikiniai ūkiai yra tiesiog neįsivaizduojami. Nesunku suvokti, kad traktoriaus atsiradimas buvo esminis lūžis žemės ūkio istorijoje, tačiau kaip atrodė pirmasis traktorius? Kokius darbus jis galėjo nudirbti? Ar visi ūkininkai iš karto šią naujovę sutiko išskėstomis rankomis?

Jei norime surasti pirmąjį traktorių pasaulio istorijoje, pirmiausia turime apsibrėžti, kas tai yra. Traktorius yra savaeigė žemės ūkio mašina, galinti dirbti įprastus laukų darbus. Kitaip tariant, pervelkami garo varikliai, kurie naudoti dar prieš traktorių atsiradimą, negali būti laikomi traktoriais. Kita vertus, nuo jų viskas ir prasidėjo.



Anksčiau visi didieji žemės ūkio darbai buvo nudirbami pasitelkiant arklių traukiamas mašinas ir žmonių jėgą. Šienas dažnai buvo ruošiamas paprastais rankiniais įrankiais, žemė buvo ariama arklių traukiamais plūgais, o bulviakasį su arklių pagalba tikriausiai prisimenate ir jūs. 19 amžiuje didžiuosiuose ūkiuose jau buvo naudojami ir dideli garo varikliai. Jie dažnai buvo visai stacionarūs, nors kai kurie buvo montuojami ir ant platformų su ratais. Jie galėjo sukti įvairią techniką, tarp kurios buvo ir įvairios kuliamosios, lentpjūvių įranga ir taip toliau. Į laukus šie sunkūs varikliai nevažiavo – į kitą vietą jie buvo tempiami arkliais.

Tokius garo variklius iš vienos vietos į kitą tampė arkliai. (André Karwath, Wikimedia (CC BY-SA 2.5)

1812 metais buvo sukurtas pusiau mobilus garo variklis. Jį sukūrė britų inžinierius Richardas Trevithickas. Šis variklis šiaip ne taip galėjo savo jėgomis pajudėti iš vietos, tačiau kai dirbo kaip kukurūzų kuliamoji, jis vis tiek turėjo stovėti vietoje. Tikrai mobilų garo variklį sukūrė kitas britų inžinierius Williamas Tuxfordas 1839 metais. Šį mašina galėjo judėti kur kas lengviau – tam nereikėjo didelio specialaus pasiruošimo. Bet vėlgi – ir Tuxfordo garo variklis dirbo tik stovėdamas vietoje. Galiausiai po dar daugiau nei 10 metų  Johnas Fowleras pademonstravo garo variklio panaudojimą laukuose – jis save į priekį tempė naudodamas per visą lauką ištiestą kabelį ir taip galėjo kultivuoti dirvą.

Traktoriai su garo varikliais turėjo didelį sukimo momentą, todėl buvo ilgai naudojami ir po vidaus degimo variklio išradimo. (Steve Morgan, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

1859 metais pasaulį išvydo pirmas tikras garo varikliu varomas traktorius. Jį sukūrė Thomas Aveling modifikuodamas arkliais traukiamą garo variklį. Ši nerangi mašina galėjo sėkmingai arti, nors šio darbo patogumas buvo ne ką geresnis už arklį. Visgi, maždaug tuo metu pasipylė įvairūs traktoriais su garo varikliais. Kai kurie jų buvo tiesiog milžiniški, dirbo miškuose ir pelkėse. Mažesni – dirbo laukus, tempė sunkius krovinius. Visgi, tokie traktoriai, kad ir kokie naudingi buvo, neprilygo pirmiesiems traktoriams su vidaus degimo varikliais.

Pirmasis komercinę sėkmę pasiekęs pasaulio traktorius – Ivel Agricultural Motor. Jis buvo varomas benzinu ir turėjo atvirą aušinimo sistemą. (Wikimedia)

1892 metais Johnas Froelichas, JAV išradėjas, sukūrė pirmą benzinų varomą traktorių. Tai buvo tarsi LEGO konstruktorius – vieno cilindro  Van Duzen variklis buvo sumontuotas ant seno garo traktoriaus bazės.  Froelichas buvo užsidegęs gaminti ir parduoti savo užpatentuotus traktorius, tačiau šį planą ištiko nesėkmė. Pirmasis sėkmingas traktorius buvo kito britų inžinieriaus  Dano Albone sukurtas ir 1902 metais užpatentuotas Ivel Agricultural Motor.

Šiais laikais pirmieji benzininiai traktoriai atrodo tiesiog juokingai. (BulldozerD11, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Šis traktorius turėjo tik tris ratus. Priekinis turėjo kietą gumos masės padangą ir buvo vairuojamas, o galiniai varantys ratai buvo metaliniai. Variklis buvo aušinamas vandeniu atviroje sistemoje – vanduo tiesiog išgaruodavo, todėl jį nuolat reikėjo papildyti. Vairo mechanizmas buvo tiesiog juokingai paprastas – prie vairo ir vertikalios priekinio rato sukimosi ašies buvo pritaisyti krumpliaračiai, tarp kurių buvo tvirta grandinė. Traktoriaus šone buvo ir didelis skriemulys, leidęs sukti stacionarią įrangą. Ivel Agricultural Motor turėjo tik dvi pavaras – vieną važiuoti į priekį, ir vieną – atgal. Dažniausiai šie traktoriai tampė plūgus ir vežimus, tačiau pastatyti galėjo suteikti energijos įvairioms kuliamosioms ir kitai įrangai.

Iš lietuviškai 1924 metais išleisto „Fordson traktoriaus vadovėlio“. (Epaveldas.lt)

Tokia buvo pradžia. Vidaus degimo variklio patobulinimai atvėrė galimybes kurti vis galingesnius, didesnius ir patikimesnius traktorius. Jie greitai paplito ne tik Didžiojoje Britanijoje ir JAV, bet ir visame pasaulyje. Ir Lietuvoje tarpukariu jau buvo parduodami Fordson ir kitų įmonių traktoriai, todėl galima sakyti, kad šių žemės ūkio mašinų plitimas ir tobulėjimas buvo labai greitas.



Taip pat skaitykite:

Kaip atrodė pirmasis vilkikas?

Kodėl šis keistas traktorius turi tik tris ratus?

Vienračiai traktoriai – kaip jie atrodė ir kam buvo skirti?

10 įdomių faktų apie traktorius, kurių galbūt negirdėjote;

Teisė taisyti – ūkininkai JAV bando išsikovoti teisę taisyti savo traktorius.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.