Praktiškai visi jūsų įsigyti daiktai vienu ar kitu metu pabūna sunkvežimyje. Nauji gaminiai dar gamyklose sukraunami į sunkvežimius, vėliau keliauja į logistikos centrus, tada į parduotuves, o iš jų – į jūsų namus. Net ir išmestas daiktas dar spėja pasivažinėti sunkvežimiu. Nemažai jų yra vilkikai. Tai – vienas iš kertinių mūsų civilizacijos akmenų, bet kas ir kada išrado puspriekabę traukiantį vilkiką?

Vilkikas – tai sunkvežimis, kuris veža puspriekabes su kroviniu. Jei staiga dingtų visi vilkikai, ekonomikos sustotų. Tačiau juk vilkikų ir sunkvežimių apskritai žmonija ilgą laiką neturėjo. Kada pasaulį išvydo pirmasis vilkikas?

Iš tiesų, vilkikai yra senesni nei automobiliai su vidaus degimo varikliais. Taip yra todėl, kad pirmąjį vilkiką varė garo variklis. Garo varikliais varomos mašinos atsirado dar 18 amžiaus viduryje, tačiau jos nepasklido iki pat 19 amžiaus pradžios. Taip buvo dėl to, kad technologija buvo prastai išvystyta, o infrastruktūra nebuvo pritaikyta sunkioms mašinoms. Juk tais laikais arklių traukiamas transportas buvo pagrindinė susisiekimo priemonė, todėl ir keliai buvo tiesiami būtent tokioms transporto priemonėms.

19 amžiuje viskas pradėjo keistis. Garo varikliai plačiai pasklido ir pramonėje, ir transporto sektoriuje. Iš karto pasirodė ir garo varikliais varomi sunkvežimiai. Tiesa, dėl neišvystyto kelių tinklo, jie važinėjo itin trumpais maršrutais, dažniausiai nusidriekusiais nuo kokios nors gamyklos iki geležinkelio stoties. Šie garo varikliais varomi sunkvežimiai buvo kuriami arklių traukiamo vežimo principu, todėl buvo nelankstūs, aukšti ir nemanevringi. Visgi, jau 1881 metais pasaulį išvydo ir pirmasis vilkikas su puspriekabe.

Tai buvo prancūzų įmonės De Dion-Bouton kūrinys. Ši kompanija buvo įkurta po to, kai inžinierius Marquis Jules-Albert de Dion parduotuvės vitrinoje pamatė traukinio modelį. Vyras jau seniai žavėjosi garo variklių technologijomis, todėl pagautas įkvėpimo kartu su  Georges Bouton ir Charles Trépardoux įkūrė naują automobilių gamintoją De Dion-Bouton. Oficialiai įmonė įkurta tik 1883 metais, tačiau vilkiko prototipas atsirado pora metų anksčiau.

Tai buvo paprastas, primityvokas vilkikas be kabinos, priekyje sumontuotu garo varikliu ir priekiniais varomais ratais. Iš tiesų šis prototipas buvo kuriamas kaip įprastas automobilis, tačiau mintis tiems laikams buvo geniali. De Dion-Bouton vilkikas galėjo temti arkliams skirtas priekabas ir puspriekabes. Du ratus turintis vežimas tapo pirmąja pasaulio vilkiko puspriekabe, o De Dion-Bouton išradimas – moduline transporto priemone. Pakeitus krovininę puspriekabę į galinę senos karietos dalį, mašina virsdavo keleivine ir atrodė maždaug taip:

De Dion-Bouton vilkikas su keleivine puspriekabe, 1894 metai. (Wikimedia)

Šis De Dion-Bouton išradimas dabar laikomas pirmuoju pasaulio vilkiku. Bet jei manote, kad tikras vilkikas būtų varomas tik vidaus degimo varikliu teks peršokti 17 metų į priekį. Tuomet pirmą vilkiką savo reikmėms sukūrė JAV inžinierius Alexander Winton.

Wintonas, imigrantas iš Škotijos, Ohajuje turėjo savo automobilių kompaniją Winton Motor Carriage Company. Ji jau nuo 1896 gamino automobilius. Visi jie buvo surenkami rankomis, o ir tų laikų poreikiai buvo visai kitokie, todėl per metus buvo pagaminami vos keli automobiliai. 1898 metai Wintonui buvo itin sėkmingi – per metus dirbtuvėse buvo pagaminti net 22 automobiliai. Problema buvo ta, kad jų pirkėjai dažnai gyveno kitame šalies pakraštyje. Tai reiškė, kad pristatomas automobilis visada atkeliauja su jau pakankamai didele rida. Tačiau Wintonas rado išeitį.

Winton vilkikas veža naują Winton automobilį.

Savo reikmėms 1898 metais Winton Motor Carriage Company sukūrė vilkiką su nedidele puspriekabe. Ant šio tralo tilpo tik vienas automobilis, tačiau jis išpildė tas užduotis, kurioms ir buvo sukurtas. Automobiliai savo savininkus pasiekdavo visiškai nauji, su nuline rida (kas dabar yra beveik neįmanoma). 1899 metais Winton Motor Carriage Company jau pardavinėjo savo kuriamus vilkikus automobiliams vežti.

Tokia buvo pradžia. Dabar vilkikai yra dideli, technologiškai sudėtingi ir kur kas efektyvesni. Tokie ir turėtų būti, turint omenyje, kad jie yra tobulinami jau 137 metus.

Taip pat skaitykite:

Elektriniai sunkvežimiai važinėjo dar prieš 100 metų;

Goliath GD 750 – pokario Vokietijos verslininkų džiaugsmas;

Scammell Scarab – neįprastas triratis vilkikas;

Daugybę funkcijų atlikęs Reliant TW9.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia