Tai tikrai esate matę filmuose – keleivis pašoka iš savo vietos ir patraukia vagone esančią avarinio stabdžio rankeną. Staiga sucypia traukinio ratai, keleiviai krenta ant grindų ir į šalis papylęs žiežirbų traukinys galiausiai sustoja. Ar avariniai stabdžiai iš tikrųjų taip veikia? Kokiais atvejais jie turėtų būti naudojami?
Ar žinote, kodėl rusiška geležinkelio vėžė skiriasi nuo europietiškos? O kokiu greičiu juda metro traukiniai? O kam skirta kartais tarp geležinkelio bėgių matoma dar viena pora tarpusavyje sujungtų bėgių?

Avariniai stabdžiai traukinių keleivių salonuose tikrai yra – tai nėra kažkoks filmų kūrėjų sugalvotas išradimas. Ir jau seniai – garvežių traukiamuose vagonuose jau buvo avariniai stabdžiai. Bet suprasti, kam jie skirti, gali būti sunku. Juk traukinio priekyje važiuojantis mašinistas geriau mato kliūtis ir žino, kada reikia stabdyti. Kam keleiviams reikalinga ši galimybė, nesuteikiama kitose transporto priemonėse?
Užbėgant populiariam spėjimui už akių, dėl sunegalavusių keleivių stabdyti negalima. Ir nėra ko. Reikia kviesti pagalbą, o ne stabdyti traukinį. Jei traukinyje kyla medicininė problema, mašinistas ir greitosios pagalbos medikai ras optimaliausią vietą susitikti. Paprastas nusikaltimas (pavyzdžiui, vagystė) irgi nėra priežastis traukti avarinio stabdžio rankeną. Pamestas Poliarinio Ekspreso bilietas būtų geresnė priežastis, bet ir už tai gautumėte pylos. Iš tikrųjų, avarinio stabdžio naudojimo taisyklės skirtingose šalyse skiriasi, bet, paprastai tariant, avarinis stabdis naudojamas tada, kai keleiviams reikia skubiai evakuotis. Dėl to šalia avarinio stabdžio rankenos dažnai yra ir plaktukas langams.
Avariniai stabdžiai traukiniuose buvo montuojami dar garvežių laikais. Traukinys ilgas ir garvežio įgula neturi galimybės žinoti, kas vyksta paskutiniame jo vagone. Avarinis stabdis traukiniuose pasirodė tam, kad suteiktų galimybę keleiviams evakuotis. Pavyzdžiui, gaisro atveju. Juk anksčiau traukiniai būdavo pilni rūkalių, juose dirbdavo virtuvės, o ir pats garvežys galėjo išspjauti vieną-kitą žariją. Dabar traukinių gaisrai yra ypatingai reti, bet tai – tik situacijos, kai reikėtų evakuotis, pavyzdys. Avarinio stabdžio rankenos ieškotumėte ir, pavyzdžiui, teroristinio akto atveju. Traukiniai tiesiog yra per daug ilgi, kad vienas mašinistas pamatytų kiekvieną kylančią pavojingą situaciją.
Tiesa, Lietuvos Geležinkelių Nodum.lt paaiškino, kad keleiviai avarinio stabdžio rankenos neturėtų liesti. „Avarinis stabdas“ yra kiekviename vagone, bet iškilus problemai, keleiviui pirmiausia reikėtų pasikalbėti su palydovais arba su mašinistu – su juo galima susisiekti paspaudus tam skirtą mygtuką prie durų. Savaime aišku, įvertinus situaciją pokalbis su įgula gali būti tiesiog neįmanomas. Todėl prie avarinio stabdžių rankenų toks reikalavimas nėra nurodomas – darai tai, ką reikia daryti, kad galėtum evakuotis.

Kodėl stabdas, o ne stabdis? Stabdžiai – tai visa sistema, naudojama sumažinti traukinio greičiui (kad ir iki 0 km/val.) Stabdas – tai vienas tos sistemos mazgas, rankena, skirta avariniam stabdymui aktyvuoti. Tai – tiesiog skirtingi techniniai terminai. Vadinti šį daiktą avariniais stabdžiais šnekamojoje kalboje nėra klaida.
Avariniai stabdžiai veikia būtent taip, kaip ir įsivaizduojate – patraukus rankenėlę traukinys staigiai stabdys, net jei mašinistas nieko nedarys. Šaltiniai internete rašo, kad modernaus traukinio mašinistas gali atšaukti avarinį stabdymą, kad traukinys nesustotų pavojingoje vietoje. Riedmenyse su pneumatiniais stabdžiais avarinis stabdas tiesiog atveria sistemą, ji staiga praranda slėgį ir stabdžiai užsiveria. Taip staigiai stabdyti gali ir mašinistas.
Avarinis stabdymas pats savaime gali būti pavojingas. To nesitikintys keleiviai gali griūti ant žemės, ant galvų gali kristi lagaminai. Ir traukinys gali būti apgadintas. Todėl žaisti su tuo griežtai draudžiama. Šio straipsnio rašymo metu bauda už neteisėtą traukinio sustabdymą pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą yra nuo trijų šimtų iki penkių šimtų šešiasdešimt eurų. Jei bus padaryta kokia nors žala turtui ar žmonėms, teks atsiskaityti ir už ją. Pasaulyje yra daug šalių, kur bausmės už nereikalingą traukinio stabdymą yra daug griežtesnės.