Greitkelyje dažnai apvažiuojate vilkikus su puspriekabėmis. Tai – ekonomikos kraujo kūneliai, išvežiojantys viską, ką vėliau randate parduotuvėse. Tačiau kartais vilkikai kelyje pasirodo ir be puspriekabių – kaip važiuoja tiek svorio ir ilgio atsikratęs sunkvežimis?
Sunkvežimiai mūsų civilizacijoje yra labai svarbūs įrankiai, tačiau retas su jais susipažįsta iš arčiau. Nodum.lt kviečia paskaityti 7 dalykus, kurių daugelis nežino apie ilgų reisų sunkvežimius. O jei atkreipiate dėmesį į detales, sužinokite, kodėl sunkvežimių ir autobusų veidrodėliai yra tokie skirtingi.
Sumažėję išmatavimai
Vilkikas yra didelis automobilis. Beveik visoje kontinentinėje Europoje, vilkiko ir puspriekabės derinys gali būti iki 18,75 metrų ilgio. Jis sveria iki 40 arba iki 44 tonų (konteinerius vežantys sunkvežimiai gali būti sunkesni). Žinoma, egzistuoja išimčių iš taisyklės – negabaritiniai kroviniai, vadinamieji kelių traukiniai, specialius leidimus turintys reisai ir t. t. Tačiau jei pamatysite tokį sunkvežimį, galite manyti, kad jis yra iki 18,75 metrų ilgio ir iki 40 tonų svorio.

Skirtingi vilkikų modeliai šiek tiek skiriasi savo dimensijomis, bet vis tiek turi prisitaikyti prie logistiką ir eismą reguliuojančių institucijų numatytų standartų. Dviejų ašių vilkiko ilgis yra maždaug 5,5-6 m. Trijų ašių vilkiko ilgis siekia 6,3-6,5 metrus. Vilkiko aukštis gali siekti nuo 3,6 iki 3,9 m, priklausomai nuo kabinos konfigūracijos ir aerodinaminio aptako ant stogo. Vilkiko plotis visada yra iki 2,5 m. Dviejų ašių vilkikas sveria iki 8 tonų, trijų ašių – apie 8,5 tonas.
Būna ir keturių ašių vilkikų, bet jie yra daug retesni. Tiesą sakant, ir trijų ašių vilkikai nėra tokie dažni. Didesnis ratų skaičius sumažina slėgį į gruntą ir gali pagerinti pravažumą, jei abi galinės ašys yra varomos. Tai praverčia, kai sunkvežimis dirba statybų aikštelėse ar karjeruose, kur ne viskas dengta kietu asfaltu.

Tiek apie išmatavimus. Net ir be puspriekabės vilkikas yra ilgesnis už beveik visus lengvuosius automobilius. Iš pirmo žvilgsnio taip gali ir neatrodyti, nes įprastai didelė vilkiko ilgio dalis yra po puspriekabe. Kabina užima mažiau nei pusę viso trijų ašių vilkiko ilgio.
Papildoma priežiūra balnui
Kai vilkikas yra be puspriekabės, patogu atlikti vieną priežiūros darbą, apie kurį su sunkvežimiais artimiau nesusipažinę žmonės turbūt net nežino – galima sutepti balną. Balnu vadinama detalė, prie kurios tvirtinama puspriekabė. Ji nuolat trinasi į balną, todėl trinties sumažinimui naudojami tirštos konsistencijos tepalai. Vairuotojų nuomonės čia išsiskiria, bet įprastai rekomenduojama balną sutepti kartą per savaitę. Jei balnas yra nepakankamai gerai suteptas, sparčiau dėvisi ne tik puspriekabės tvirtinimo mechanizmas, bet ir važiuoklė, vairuojančios padangos.
Tas pats greitis, geresnis įsibėgėjimas
Sunkvežimių greitis Europoje ribojamas iki 90 km/val. Jie turi elektroninius greičio ribotuvus ir šios ribos neperžengia net ir važiuodami be krovinio. Tačiau galva (taip sunkvežimių vairuotojai dažnai vadina vilkiką be puspriekabės) šį brūkšnelį spidometre pasiekia greičiau – priklausomai nuo galios, tai gali įvykti per mažiau nei 30 sekundžių.

Tiksliai šį skaičių nurodyti sunku, nes vilkikas vilkikui nelygus. Vilkikai gali būti sukomplektuoti skirtingai, turėti skirtingus variklius, transmisijas, kabinas. Tiesiog nemanykite, kad puspriekabės atsikratęs vilkikas tampa labai greitas. Sunkvežimis yra sunkvežimis ir net važiuojant be krovinio jam galioja tos pačios kelių eismo taisyklės – 90 km/val. ir viskas.
Geresnis manevringumas, bet ne stabilumas
Vilkikas be puspriekabės yra žymiai manevringesnis. Tai ypač pastebima mieste – vairuotojams nereikia posūkių įveikinėti tokiu plačiu lanku. Mercedes-Benz Actros vilkikas su 2 ašimis gali pasigirti maždaug 13 metrų apsisukimo apskritimu – kai kuriems visureigiams reikia daugiau vietos nei jam.

Vairuotojai kartais pastebi, kad važiuojanti didesniu greičiu vilkikas be puspriekabės nėra toks stabilus ar patogus. Ir tai nestebina, nes nemaža vilkiko svorio dalis gula ant priekinės ašies – galinę ašį (ar ašis) turi prispausti puspriekabė. Statistiškai, vilkikas 95 % tarnavimo laiko praleidžia su puspriekabe, todėl gamintojai labiausiai koncentruojasi į darbą su kroviniu. Važiuojant be puspriekabės, netolygus svorio pasiskirstymas ir santykinai aukštas svorio centras tikrai neprisideda prie vairavimo malonumo.
Mažesnės degalų sąnaudos
Sunkvežimio degalų sąnaudos labai priklauso nuo krovinio ir aplinkos sąlygų. Tačiau minėtas Mercedes-Benz Actros su 15,6 litrų 460 kW varikliu greitkelyje susitvarkys ir su 14 litrų dyzelino 100 kilometrų. Na, bent jau gerą dieną. Važiuojant su pakrauta puspriekabe degalų sąnaudos yra daugiau nei dvigubai didesnės. Prie to prisideda ne tik svoris, bet ir papildomi ratai (dėl trinties patiriami nuostoliai), didesnis oro pasipriešinimas.

Sportas
Vilkikai tikrai nėra sportiškos mašinos, bet jų lenktynės yra gana populiarūs automobilių sporto renginiai, organizuojami praktiškai visame pasaulyje. Tarptautinė automobilių federacija, prižiūrinti ir tokius renginius kaip Formulė 1 ir Dakaro ralis, turi savo Europos lenktyninių sunkvežimių čempionatą, vykstantį nuo 1985 metų. Tiesa, vilkikų lenktynės prasidėjo JAV, kur vyksta nuo 1979 metų.
Vilkikų lenktynės yra labai smagios stebėti, nes kiekvienas renginys apima kelias trumpas lenktynes, sunkvežimiai trasoje visada laikosi šalia vienas kito, o ir gražių lenkimų netrūksta. Įdomu ir tai, kad sportininkai nėra tokie jauni – 55 ar net 59 metų lenktynininkas už sportinio sunkvežimio vairo nėra retenybė.

Krovinys tiesiai ant balno? Ne
Jei nepametėte vaikiškai lakios vaizduotės, žiūrėdami į vilkiką be puspriekabės galite įžvelgti pikapo siluetą. Bet ar vilkikas gali vežti krovinį tiesiai ant balno? Ta rėmo dalis gali atlaikyti nemažą svorį, bet krovinį ten būtų sunku pritvirtinti. Taigi, jei krovinys ten ir būtų vežamas, greičiausiai tai būtų tik nedidelis konteineris įrankiams ar atsarginėms dalims. Sunkvežimių vairuotojai yra dalijęsi tokiomis nuotraukomis, bet tai anomalija, o ne normalus vilkiko panaudojimas.
Jums patinka Nodum.lt straipsniai? Pasvarstykite galimybę tapti svetainės rėmėju – tai labai lengva padaryti Contribee platformoje. Užtruksite tik porą minučių ir galėsite džiaugtis prisidėję prie nepriklausomos lietuviškos svetainės apie techniką ir daiktus.