Atrodo kaip Mercedes-Benz G-Wagen, bet toks nėra – kas? Šįkart šios mįslės atsakymas – Peugeot P4. Šis automobilis dar visai neseniai buvo vienas iš pagrindinių nešarvuotų visureigių Prancūzijos pajėgose. Tačiau jo panašumas su vokišku G-Wagen nėra atsitiktinis.

Be logotipų net sunku pasakyti, ar tai – Mercedes, ar Peugeot automobilis. (Xavier Caré, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Peugeot P4 keitimas naujesniais visureigiais prasidėjo dar 2004 metais, tačiau tam, kad atsektume šio automobilio istoriją, tenka pažvelgti į pokario metus. Tuomet karo nualinta Prancūzija sunkiai kėlėsi iš ekonominės prieblandos. Automobilių pramonė išliko ir jau buvo pakankamai aktyvi, tačiau karinėms pajėgoms vis tiek trūko automobilių. Tiesa, pats Antrasis pasaulinis karas šalyje paliko nemažai amerikietiškų Jeep.

Apie 10 tūkstančių karo laikų Jeep keitimą pradėta galvoti pakankamai anksti. Delahaye VLR, gamintas 1951-1954 metais, buvo tikriausiai pirmasis prancūziškas bandymas pakeisti amerikietišką visureigį. Tačiau šis projektas buvo nesėkmingas. Rimtesnės Jeep pamainos paieškos prasidėjo septintojo dešimtmečio pradžioje, tačiau realiai planai pradėti įgyvendinti tik aštuntajame dešimtmetyje, o visureigiai gauti jau po 1980-ųjų.

Reikalavimai buvo pakankamai kuklūs – Prancūzija norėjo lengvo keturiais ratais varomo visureigio, kuriuo galėtų važiuoti keturi kariai su radijo įranga. Žinoma, siekiant pagyvinti šalies pramonę, buvo norima, kad tiekėjas būtų prancūziškas, tačiau tokių automobilių Peugeot, Citroën ir Renault tuo metu tiesiog negamino. Prancūzija siūlė sąjungininkams Vokietijoje ir Italijoje pasinaudoti šia galimybe sukurti Europos Jeep – visureigį, kuris būtų gaminamas dideliais skaičiais ir bent kelis dešimtmečius tenkintų daugelio Vakarų Europos karinių pajėgų poreikius. Tačiau Italijos ir Vokietijos poreikiai buvo kitokie – Italija ėmė gaminti Fiat 1107, o Vokietija – Mercedes-Benz G-Wagen ir Volkswagen Iltis.

Karinis Peugeot P4. (David Monniaux, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Prancūzija toliau ieškojo sprendimo ir įsigijo kelis tūkstančius Citroën Méhari automobilių – jie buvo geri, tačiau varomi tik dviem ratais. Didieji Prancūzijos automobilių gamintojai atsisakė vystyti naujo visureigio projektą ir vietoje to ėmė ieškoti partnerių užsienyje. 1978 metais pristatytas Renault TRM 500 prototipas buvo sukurtas Fiat 1107 Nuova Campagnola, o 1981-ųjų Citroën C44 – Volkswagen Iltis pagrindu. Galiausiai buvo patvirtintas Peugeot P4 projektas – tai buvo suprancūzintas Mercedes-Benz G-Wagen.

Peugeot P4 salonas niekuo nesiskyrė nuo G-Wagen – praktiškai viskas, ką matote, buvo pagaminta Vokietijoje. (Rama, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

P4 gamyba prasidėjo 1982 metais. Labai svarbu pabrėžti, kad, kaip Prancūzijos vyriausybė ir norėjo, P4 nebuvo tik vokiškas visureigis su Peugeot logotipu. Automobilis naudojo Peugeot 504 variklius, 604 pavarų dėžę, prancūzai pasirūpino ir elektronika bei kėbulo suvirinimu bei dažymu. Peugeot P4 buvo gaminamas Sošo gamykloje Prancūzijos rytuose – būtent čia atkeliaudavo neužbaigti G-Wagen kėbulai, rėmai ir kitos šioje pastraipoje nepaminėtos dalys.

Peugeot P4 turėjo 2 litrų benzininį (apie 79 AG) arba 2,5 litrų dyzelinį variklį (apie 70 AG). Šis visureigis teoriškai galėjo pasiekti 108 km/val. greitį, tačiau realistiškai buvo kur kas lėtesnis. Kita vertus, aukšta važiuoklė, rėminė konstrukcija ir keturi varomi ratai pavertė P4 pajėgiu bekelės automobiliu. Be to, P4 buvo labai patikimas – šis visureigis buvo toks primityvus, kad čia nelabai buvo kam gesti. Ir su laiku jis vis buvo modernizuojamas.

P4 su Mistral raketomis gale. (David Monniaux, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Buvo gaminamos kelios skirtingos versijos. Dauguma P4 visureigių buvo tentu dengti dviduriai pikapai, tačiau vėliau ant galinės automobilio rėmo dalies prancūzai ėmė montuoti įvairias ginkluotės sistemas. Iš viso buvo pagaminta apie 13,5 tūkstančiai tokių automobilių ir 2015-aisiais apie 2,5 tūkstančių jų vis dar tarnavo Prancūzijos pajėgose.

Panhard VPS – tas pats Peugeot P4, tik šiek tiek jaunesnis ir modernesnis. (Domenjod, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

1985 metais gamyba buvo perkelta į Panhard gamyklą, o 1992 metais buvo galutinai nutraukta. Peugeot kurį laiką siūlė ir civilinę P4 versiją, tačiau šis automobilis Prancūzijoje nebuvo populiarus. Pagal susitarimą su Mercedes-Benz, Peugeot šiuos automobilius galėjo eksportuoti tik į Afriką.

Atrodo kaip Mercedes-Benz G-Wagen? (Alf van Beem, Wikimedia)

Ir dabar Prancūzijoje (kartais ir kitose šalyse) galima pamatyti Peugeot P4 ar Panhard VPS visureigį. Daug kas pagalvoja, kad tai – begėdiška vokiško dizaino kopija. Iš tikrųjų tai – įdomus Vokietijoje gimęs visureigis su prancūziška širdimi. Gerokai retesnis nei originalus G-Wagen. 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia