Citroën 2CV – tai 1948–1990 gamintas itin pigus automobilis. Pirmieji šio modelio prototipai buvo sukurti dar prieš Antrąjį pasaulinį karą, tačiau istorinės aplinkybės šlovę jam atnešė tik po jo. 2CV buvo kuriamas kaip labai pigus, bet kartu ir praktiškas automobilis atokiose vietose gyvenantiems žmonėms, todėl pasižymėjo ne vienu kiek keistu sprendimu.

Keli nerestauruoti, per karą išsaugoti Citroën TPV prototipai. (Klaus Nahr, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Iš pradžių Citroën planavo, kad TPV (Toute Petite Voiture – Labai Mažas Automobilis) bus gaminamas iš aliuminio ir magnio, o jį pirmyn trauks skysčiu aušinamas variklis. Pirmieji prototipai buvo sukurti dar 1936 metais, tačiau greitai tapo aišku, kad aliuminis tokiam automobiliui yra per brangus. 1939 metais 2CV buvo pristatytas automobilių parodoje Paryžiuje. Citroën išsaugojo prototipus per karą ir 1948 metais paleido jų pagrindu sukurtą 2CV.

Citroën 2CV turėjo primityvų, itin ploną plieninį kėbulą ir oru aušinamą 9 AG (6,7 kW) 0,4 litrų dviejų cilindrų variklį. Jis per 4 pavarų transmisiją suko priekinius ratus. Nors svėrė mažiau nei 600 kg, 2CV buvo labai lėtas automobilis. Kita vertus, jis galėjo pasigirti labai minkšta važiuokle ir praktiškumu. Viduje tilpo 5-6 žmonės ir 50 kg krovinio. Nors ta važiuoklė leido automobiliui stipriai linguoti posūkiuose, ji užtikrino labai patogias keliones net pačiais prasčiausiais keliais ir lengva bekele. 

Citroën 2CV ilgą laiką nešiojo banguotą kapotą – tokia forma suteikė standumo. (Thesupermat, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Citroën 2CV buvo ne tik pigus, bet ir labai paprastas. Sėdynes buvo galima išimti vos per kelias sekundes – tuomet jos tapdavo lauko baldais smagiam šeimos piknikui. Tiesą sakant, visą automobilį buvo galima išardyti labai paprastai – durelės, variklio gaubtas ir net variklis buvo pašalinami tiesiog juokingai paprastai. Citroën 2CV buvo tiesiog genialios pigios inžinerijos pavyzdys.

Chris Harris, vienas garsiausių automobilių žurnalistų, teigia, kad savo 2CV niekada neparduos.

Pavyzdžiui, pirmieji TPV prototipai net neturėjo sėdynių – jas atstojo tarsi hamakai pakabintos medžiagos juostos. Kai kurie TPV turėjo tik vieną priekinį žibintą. Tas sprendimas, matyt, nepasiteisino, nes 2CV jau turėjo du žibintus priekyje ir vieną gale. Salone keleiviai surasdavo paprastas išimamas sėdynes. Langai nebuvo nuleidžiami į dureles – jei ten nebūtų tilpę, todėl Citroën montavo tik porą pusės lango dydžio orlaidžių. Priekinės durelės buvo atidaromos atgal, o galinės – į priekį. Tai irgi buvo šiokia tokia gudrybė – vyrius ir durelių svorį laikė tik vienas statramstis kiekvienoje pusėje.

Vienas iš pirmųjų 2CV turėjo tik vieną galinį žibintą ir medžiaginį stogą, kuris tęsėsi iki pat buferio. (Andrew Bone, Wikimedia(CC BY 2.0)

Viduje beveik nebuvo jokių prietaisų, neskaitant ampermetro, skirto akumuliatoriaus būklei stebėti, ir paprasto prie lango rėmo pritvirtinto spidometro. Mat degalų lygis buvo matuojamas tiesiai į baką įstatoma matuokle, o variklio apsukos vairuotojui neturėjo rūpėti. Salone nebuvo nei lakrodžio, nei kitų patogumų.

Citroën 2CV salonas – tik ampermetras ir spidometras, kuris neveikia, kai įjungiami valytuvai.(Berthold Werner, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Negana to, vairuotojui tekdavo pasirinkti, ar jis nori naudoti valytuvus, ar spidometrą, nes abu juos valdė tas pats į transmisiją nuvestas troselis. Tai reiškia, kad įjungus valytuvus spidometras neveikė, o valytuvų judėjimo greitis priklausė nuo automobilio judėjimo greičio. Stovint vietoje valytuvai apskritai neveikė, bet juos buvo galima pajudinti ranka – tam čia buvo sumontuota speciali rankenėlė.

Citroën 2CV langai neatsidarė į apačią – mechanizmas buvo per brangus, per sunkus ir netilpo į plonas dureles. Vietoje to buvo galima atidaryti tik pusę lango užimančią orlaidę. (Norbert Schnitzler, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Manote, kad tai yra didžiulis trūkumas? Na taip, bet spidometras vis tiek neturėjo jokio apšvietimo, todėl bent pusę paros vis tiek nebuvo reikalingas. Juolab, kad maksimalus šio automobilio greitis iš pradžių siekė tik 65 km/val.

Citroën 2CV ir Ferrari 458 – kaip manote, kuris traukia daugiau dėmesio? (Vetatur Fumare, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Visą 2CV stogą dengė storas audinys, kurį buvo galima suvynioti taip paverčiant šį automobilį kabrioletu. Taip viduje buvo galima mėgautis grynu oru arba vežti aukštesnius krovinius. Pirmųjų 2CV kapotai buvo banguoti – tokia forma sustiprino variklio dangčio standumą be jokio papildomo rėmo. Salono šildytuvas ir vėdinimo įranga automobilyje atsirado tik 1957 metais.

Štai toks Citroën 2CV turėjo būti – pigus įrankis. Tačiau su laiku jis tapo tikru mados aksesuaru. (François GOGLINS, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Ir tai svarbu pažymėti – Citroën 2CV tobulėjo visą savo gamybos laiką, nors iš karto tapo tikru hitu. 1960 metais banguotas kapotas pakeistas lygiu. 1962 metais 2CV gavo 14 AG (10,4 kW) variklį ir maksimalus greitis išaugo iki 85 km/val. 1963 metais valytuvai jau buvo valdomi elektriniu varikliuku, o apšviestame spidometro korpuse pagaliau atsirado ir degalų lygio rodyklė.

Citroën 2CV galiausiai išsivytė į tokį lygį – nuotraukoje matote geriausios Charleston komplektacijos pavyzdį. Charleston modeliai buvo netgi dažomi dviem spalvomis. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0 de)

Citroën 2CV variklis vis augo, kol galiausiai pasiekė 29 AG (22 kW) galią. Tobulėjo ir salonas, ir automobilio išvaizda. Citroën šis mažylis buvo ir talismanas, ir pelningas produktas. Žmonės pirko ir mylėjo 2CV ne tik dėl to, kad tai buvo pigus automobilis. Vairuotojams jis patiko ir dėl savo paprastumo, ir dėl labai prancūziško dizaino (kurį ištobulino italas Flaminio Bertoni). Citroën mielojo 2CV pagrindu sukūrė ir keletą kitų įdomių automobilių, įskaitant Mehari, 2CV 4X4 Sahara, Dyane bei Bijou. Įskaitant visas versijas, Citroën pagamino daugiau nei 9 milijonus šių automobilių.

Net nepasakytumėte, kad šis 2CV turi du variklius… išvystančius po 12 AG. (Olivier PAYAN, Wikimedia)

Ir nemanykite, kad 2CV yra tik primityvi skardinė dėžė ant ratų. Sukurti pigų automobilį – labai sudėtinga užduotis, nes tenka skaičiuoti viską, įskaitant ir panaudojamus varžtus. 2CV netgi turėjo keturių laipsnių mechaninę transmisiją – šiame segmente tai buvo didelis privalumas. Citroën naudojo 2CV platformą įvairioms technologijoms bandyti – tai 2CV pirmasis pasimatavo hidropneumatinę važiuoklę. 2CV taip pat siūlė nė 4 l/100 km nesiekiančias degalų sąnaudas ir buvo pirmasis apsiavęs Michelin radialines padangas. Ne vienoje rinkoje 2CV tapo pirmuoju ekonominės klasės automobiliu. Tiesą sakant, daugybei žmonių jis tapo pirmuoju automobiliu. Ir, tikriausiai būtų gamintas ir toliau, jei ne 1989 metais sukurti emisijų standartai bei išaugęs dėmesys saugumui.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia