Dar visai neseniai daugelis automobilių turėjo ilgas teleskopines radijo antenas. Jos buvo būtinos geram radijo signalui pagauti, kad kelyje galėtume klausyti muzikos. Šios antenos nebuvo labai gražus dizaino elementas ir jų tikrai niekas nepasiilgs, bet kodėl jos anksčiau buvo reikalingos, o dabar yra labai retos?
Tai tik vienas iš dingusių automobilio dizaino elementų. Tiesa, kitų mes šiek tiek ilgimės – padangos baltais borteliais atrodė tikrai klasiškai, o ant sparnų sumontuoti veidrodėliai suteikė išskirtinumo japoniškiems automobiliams. Tuo tarpu ilgos teleskopinės antenos kėlė tik rūpesčių.
Teleskopinės antenos buvo montuojamos skirtingose automobilio kėbulo vietose. Kartais jas buvo galima pamatyti ant stogo, kartais – virš sparno, o kartais – arčiau automobilio galo. Problemos kildavo tuomet, kai šios antenos būdavo nuplėšiamos automatinėse plovyklose ar kažkur neatsargiai pravažiavus pro kokius nors krūmus. Automobiliui senstant antena ant stogo prarasdavo sandarumą ir pro jo pagrindą į saloną imdavo varvėti vanduo. Galiausiai, kadangi šios antenos turėjo būti pakankamai ilgos, kai kurie gamintojai montuodavo elektriniu varikliukus, kurie jas išskleisdavo. Tai – nereikalingi komponentai, kurie, savaime aišku, genda.
Teleskopinės antenos buvo nemėgstamos ir dėl kitų priežasčių. Visų pirma, jos gadino automobilio išvaizdą. Nors galite tuo ir netikėti, bet ilgos teleskopinės antenos kenkė ir automobilio aerodinamikai. Gal poveikis degalų sąnaudoms ir nebuvo ženklus, tačiau jos pačios tapdavo triukšmo salone šaltiniu. Ir ne tik akustine prasme – didelės antenos trikdydavo ir mobiliųjų telefonų ryšiui.
Dar 2008 metais 25 % naujų Ford modelių nešiojo ilgas teleskopines antenas – gerokai mažiau nei 10 metų anksčiau. Tačiau jau tuomet buvo aišku, kad per artimiausius kelerius metus šio įrenginio bus atsisakyta. Priežasčių, kaip matote, buvo daug, tačiau viena pagrindinių buvo ta, kad su laiku nebebuvo būtinybės ant automobilių montuoti tokias dideles antenas.
Ilgos teleskopinės antenos buvo būtinos todėl, kad radijo siųstuvai, kuriais buvo transliuojamos įvairios stotys, buvo pakankamai silpni, o pačios stotys buvo išsidėsčiusios labai plačiame diapazone. Kai atsirado mažų, prie stiklų montuojamų paslėptų antenų, jos iš karto neįsigalėjo, nes prasčiau gaudė radijo signalus. General Motors eksperimentavo su prie stiklų montuojamomis antenomis dar aštuntajame dešimtmetyje, tačiau jos taip silpnai gaudė signalą, kad ilgoms teleskopinėms antenoms grėsmė tuomet neiškilo. Inžinieriai tuomet niekaip negalėjo sugalvoti, kaip paslėpta anteną padaryti tokia veiksminga kaip didelis teleskopinis įrenginys. Juk tuo metu ir paprasti buitiniai radijo imtuvai naudojo ilgas teleskopines antenas. Tobulėjant technologijoms, gerėjant siųstuvams ir audio sistemoms, didelės antenos tiesiog tapo nereikalingos. Tuo pat metu ir mažesnės paslepiamos antenos gerokai patobulėjo.
Galiausiai, paslėptos antenos veikia ir su GPS signalais (kai automobiliuose yra sumontuota navigacijos sistema) ir net mobiliuoju ryšiu. Kai kurie automobiliai siūlo ir telemetrijos galimybes būtent dėl šių antenų suteikiamų funkcijų. Todėl lūžtančių, negražių ir dizainerius erzinančių antenų ilgėtis tikrai neverta.
Taip pat skaitykite:
Kodėl anksčiau kai kurie automobiliai turėjo ant sparnų sumontuotus veidrodėlius, o dabar jų neliko?
Atsarginis ratas nebūtinai turi būti po bagažu – kiti atsarginio rato vietos sprendimai;
Kodėl po variklio dangčiu dabar matome tik plastiką, o ne patį variklį?
Kodėl automobiliai nebenešioja mažų skulptūrėlių ir iškilių logotipų ant kapotų?
Kur dingo atsimerkiantys automobilių žibintai?
Kam ant senų automobilių buvo montuojami maži metaliniai strypeliai?
Kur pradingo vientisos priekinės sėdynės?
Kodėl nebematome padangų baltais šonais?