Automobilių istorijos pradžioje variklis buvo pasigrožėjimo vertas daiktas. Gamintojai stengdavosi, kad varikliai ne tik veiktų efektyviai ir patikimai, bet ir atrodytų gražiai. Jie buvo dažomi skirtingomis spalvomis, nepagailėta ir brangesnių metalų ar net ornamentinių puošybos elementų. Dabar vaizdas yra visai kitoks. Pakėlę variklio dangtį matome tik plastikinius dangtelius ir apsaugas. Kodėl? Kodėl po kapotu tiek daug plastiko?

Žvilgantis metalas nėra vienintelis beveik visiškai išnykęs automobilių bruožas. Jau seniai nebėra padangų su baltais bortais, baigia išnykti ir vientisos priekinės sėdynės, retai pamatysite automobilį su atsidarančiais žibintais, o nedidelės statulėlės ir 3D logotipai ant kapotų matomi tik ant pačių prabangiausių automobilių. Visi šie pokyčiai turėjo savas priežastis, tai kodėl po kapotu nebematome metalo?

Iš tikrųjų, tai kai kurie automobiliai vis dar didžiuojasi savo varikliais. Pakėlę naujo Ferrari variklio gaubtą rastumėte ne mechanikų, o dizainerių kurtą vaizdą. Tai gali būti užuomina, kodėl daugelis kitų markių savo variklius slepia po storu plastiko sluoksniu. Visgi, ir Ferrari automobilių varikliai vis labiau slepiasi.

1910-ųjų Packard variklis – detalės buvo nupoliruotos, o spalvos – suderintos. (David Berry, Wikimedia(CC BY 2.0)

Kaip minėta straipsnio pradžioje, anksčiau žmonės norėjo žiūrėti į variklius. Taip buvo todėl, kad nedaug kas galėjo sau leisti turėti automobilį. Kuomet automobiliai tapo masinėmis transporto priemonėmis, jie tarsi prarado savo turėtą meninę vertę ir turėjo būti kuo praktiškesni. Kartu žmonės ir patys nustojo kreipti dėmesį į vaizdą po variklio gaubtu. Taigi, gamintojai priėmė pigesnius variklio skyriaus konfigūracijos sprendimus, net jei jie nesukūrė tokio gražaus estetinio vaizdo. Svarbiausia neišleisti pinigų ten, kur nereikia – niekas automobilio nesirenka pagal tai, kaip atrodo jo variklio skyrius.

Ferrari 550 variklis. Ferrari iki šiol stengiasi sukurti gražų vaizdą po variklio gaubtu. (Sfoskett, Wikimedia(CC BY 2.5)

Priežasčių yra ir daugiau. Gamintojai stengiasi, kad variklius būtų lengva taisyti ir prižiūrėti. Aišku, jiems tai pasiseka ne visada. Po plastikiniais dangteliais slepiasi lengvai pasiekiami mazgai, kurie neatrodo taip gerai. Išvedžiotos degalų tiekimo linijos, laidai, ir net pati variklio forma nėra maloniausia akiai. Plastikiniai dangteliai viską paslepia ir leidžia pigiausiu įmanomu būdu variklio skyriui suteikti šiek tiek geresnį, tvarkingesnį vaizdą, išlaikant palyginti nesunkiai pasiekiamus mechaninius mazgus.

Atidarius kapotą nelabai ką ir galima pamatyti – viską dengia plastikas. (Christian Giersing, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Pats plastikas, beje, nėra pati prasčiausia medžiaga. Jis nėra laidus šilumai, elektrai, yra labai lengvas ir gali būti net labai tvirtas. Iš plastiko galima gaminti sudėtingesnės formos detales, lengviau kontroliuoti jų paviršiaus kokybę. Plastikas yra ne tik pigesnis, bet ir kur kas lengvesnis. Automobilių gamintojai stengiasi ne tik sumažinti automobilių svorį, bet ir nuleisti jų svorio centrą kiek įmanoma žemiau. Tai labai svarbu, kad automobilis būtų gerai valdomas ir stabilus. Galiausiai, plastikas taip pat sugeria vibracijas, todėl padeda sumažinti triukšmą.

Net ir Bentley V8 variklis yra beveik visiškai uždengtas lengvai nuimamu plastikiniu dangčiu. (Autoviva, Wikimedia(CC BY 2.0)

Taigi, plastikiniai dangteliai ir variklio apsaugos paplito todėl, kad plastikas yra lengvas, pigus, lengvai gaminamas, mažina triukšmą ir neįkaista. Varikliai slepiami tik dėl to, kad taip galima kurti ne taip gerai atrodančius variklius, kurie yra pigesni ir lengviau prižiūrimi.

Taip pat skaitykite:

Kodėl automobiliai nebenešioja mažų skulptūrėlių ir iškilių logotipų ant kapotų?

Kur dingo atsimerkiantys automobilių žibintai?

Kam ant senų automobilių buvo montuojami maži metaliniai strypeliai?

Kur pradingo vientisos priekinės sėdynės?

Kodėl nebematome padangų baltais šonais?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia