Automobilių dizainas per daugiau nei 100 metų nuolat keitėsi ir tobulėjo. Tačiau ar tikrai dabartiniai automobiliai yra patys gražiausi? Taip mano retas žmogus, nes šiuolaikinius automobilius labai riboja saugumo taisyklės, aerodinamikos siekis, reikalavimai žibintams ir kitiems dizaino komponentams. Yra daug dizaino elementų, kurie tiesiog išnyko, nors mes jų vis tiek ilgimės – štai 10 iš jų.
Apie dingusius automobilių dizaino elementus Nodum.lt rašė ne kartą. Šiame straipsnyje susumuosime 10 tų, kurių pasigendame labiausiai, tačiau jų yra gerokai daugiau ir apie juos dar ne kartą rašysime ateityje. Tiesa, reikia pasakyti, kad žodis ilgėtis čia naudojamas sąlyginai – daugelis šių dizaino elementų jau neprisimena.
Variklis
Tikriausiai nustebsite apie ką mes čia – juk varikliai niekur nedingo. Tačiau kadaise jie taip pat buvo dizaino elementas. Gamintojai stengėsi juos parodyti, todėl vaizdas po variklio gaubtu buvo tiesiog mielas akiai. Visi mažiau gražūs komponentai buvo slepiami, buvo apgalvojama skirtingų detalių spalva, paviršiaus tekstūra ir taip toliau. Dabar po variklio gaubtu matome tik plastiko lygumą, kuri ten, aišku, yra ne be reikalo, tačiau išvaizdai grožio nesuteikia.
Atsimerkiantys žibintai
Dar vienas automobilių dizaino elementas, kurio gatvėse vis mažiau – naujų tokių automobilių tiesiog nėra. Paslepiami žibintai atsirado todėl, kad jie buvo apvalūs ir gana negražūs, o automobiliui juos užmerkus jis tapdavo aptakesniu. Vėliau patys žibintai tapo dizaino elementu ir pradėta eksperimentuoti su jų forma. Tai, aišku, irgi gera dizaino kryptis, tačiau atsimerkiančių priekinių žibintų pasiilgstame. Modernios versijos juk irgi galėtų būti gražios ir įdomios.
Veidrodėliai ant sparnų
Mes žinome, kad šis dizaino elementas niekada nebuvo labai populiarus. Tačiau jis kai kuriems automobiliams suteikė išskirtinumo. Tokie veidrodėliai buvo ypač pastebimi tarp japoniškų automobilių, net jei nebuvo tokie saugūs ar praktiški.
3D logotipai ir statulėlės virš grotelių
Jaguar jaguaras nebešoka nuo automobilio priekio dėl saugumo ir aerodinamikos. O juk toks gražus simbolis tai buvo. Labai mažai jų atsidūrė metalo lauže, nes savininkai net nuo sudaužytų automobilių šiuos suvenyrus nusirinkdavo. Dabar iškilūs logotipai ir statulėlės yra itin reti – juos turi Mercedes-Benz, Rolls-Royce, dar keli gamintojai. Tačiau įdomesnių jų tarp kasdieniškų automobilių jau kaip ir nebeliko.
Vientisos priekinės sėdynės
Daugelis jaunų vairuotojų vientisų priekinių sėdynių net nėra matę. Tačiau anksčiau jos buvo gana populiarios, ypač tarp amerikietiškų automobilių ir pikapų. Nors tokios sėdynės nesuteikė reikiamos atramos ir saugumo, jos buvo patogios ir leido susėsti greta. Automobilio priekyje galėjo važiuoti trys žmonės. Nors dabar sunku pasakyti, ar greitai nepakeistume nuomonės, jei su tokiomis sėdynėmis tektų gyventi kasdien.
Padangos baltais borteliais
Padangos baltais borteliais ir šiandien istoriniams automobiliams suteikia elegantiško kontrasto. Aišku, jas reikia prižiūrėti, kad jos liktų baltos, tačiau atrodo jos itin gražiai. Neblogai atrodo ir padangos su baltomis raidėmis ar plonesne balta juostele – taip ir pačios padangos buvo šioks toks dizaino elementas, o ne tik juoda tuštuma.
Visureigiai su išorėje pritvirtintais atsarginiais ratais
Atsarginiai ratai apskritai nyksta, tačiau visureigiai jų netenka ir vizualiai. Anksčiau visureigiai būdavo skirti prastiems keliams ir bekelei, todėl atsarginius ratus vežiodavosi išorėje. Dabar jais važinėjama miestuose. Todėl nieko keisto, kad dideli atsarginiai ratai kažkur dingo, nors kadaise buvo labai reikalingi. Kartu jie tarnavo ir kaip stiliaus komponentas, pabrėžiantis automobilio charakterį ir galimybes nuvažiuoti bet kur ir bet kada.
Smailios automobilių nosys
Sportinių automobilių gamintojai visomis priemonėmis stengdavosi savo kūriniams suteikti agresyvią išvaizdą ir pabrėžti dinamišką jų charakterį. Tam dažnai buvo pasitelkiamos smailios nosys ir itin žemas siluetas. Tokį turėjo Ferrari Daytona, Lancia Stratos, Saab Sonnet, Porsche 924 ir visa eilė kitų sportinių ir kasdieniškų automobilių. Žinoma, keitėsi mados, keitėsi grožio suvokimas ir šis dizaino elementas tiesiog buvo pamirštas. Tačiau mums labiausiai nepatinka tai, kad automobilių gamintojai net norėdami dabar tokį dizainą sunkiai atkartotų
Pelekai
Vėlgi, apie ką mes? Apie JAV kadaise po Antrojo pasaulinio karo pradėtą pelekų madą. Tai – vertikalūs, pavadinkime stabilizatoriai, pirmą kartą pasirodę 1948 metų Cadillac dizaine. Šio automobilio kūrėjas Frankas Hershe buvo įkvėptas karo laikų Lockheed P-38 Lightning. Vėliau ši mada tik populiarėjo ir peržengė valstybių sienas, kol galiausiai išnyko dėl to, kad tokie pelekai nėra reikalingi aerodinamine prasme ir kenkia automobilio saugumui.
Gale sumontuota degalų bako užpildymo anga
Dabar degalų bako užpildymo anga gali būti ir kairėje, ir dešinėje, priklausomai nuo to, kokį automobilį vairuojate. Tačiau anksčiau nemažai gamintojų rinkosi degalus užpildyti per angą automobilio gale. Taip, jei buvo noro, tą angą buvo galima paslėpti po logotipu ar net valstybiniais numeriais. O ir pasiekti ją buvo galima vienodai lengvai iš abiejų pusių.
Taip pat skaitykite:
10 įdomių faktų apie degalų sąnaudas;
10 linksmų faktų apie automobilius;
10 įdomių faktų apie pasaulinio garso korporacijas;
10 įdomių faktų apie sunkvežimius;
10 įdomių faktų apie pasaulio greitkelius;
10 įdomių faktų apie Islandiją;
10 įdomių faktų apie hidroenergiją;
10 įdomių faktų apie vėjo jėgaines.