Kodėl anksčiau visureigiai atsarginį ratą vežiodavosi kėbulo išorėje? Kodėl dabar tokį vaizdą matome retai?

Kodėl anksčiau visureigiai atsarginį ratą vežiodavosi kėbulo išorėje? Kodėl dabar tokį vaizdą matome retai?

Anksčiau daugelis visureigių atsarginį ratą veždavosi kėbulo išorėje. Didelis atsarginis ratas, dažniausiai pritvirtintas prie bagažinės durelių, buvo įprasta visureigio įvaizdžio dalis. Tokį dizaino elementą iki šiol nešioja kai kurie bekelei pritaikyti visureigiai, tačiau jis po truputį nyksta. Kodėl?

Ar prisimenate, senesnius Toyota RAV4 modelius? Kai kurie Land Cruiser visureigiai taip pat ant bagažinės dangčio vežiojosi atsarginius ratus. Tokia įranga buvo numatyta ir Porsche Cayenne, ir Volkswagen Touareg, ir ankstesnėse Suzuki Vitara versijose. Iš tikrųjų, dar visai neseniai dauguma visureigių savo atsarginius ratus vežiojosi automobilio išorėje, tačiau dabar – jau kiti laikai.




Tikriausiai svarstote, kas pasikeitė. Visų pirma reikia pažvelgti, kodėl atsarginis ratas būtų montuojamas automobilio išorėje. Pagrindinė priežastis – vieta automobilio salone. Tokie automobiliai kaip RAV4 ir pirmųjų kelių kartų Vitara yra pakankamai nedideli, vieta jų viduje yra labai brangi. Geriau jau ją išsaugoti keleiviams ir jų bagažui. Tai, kad ratai buvo montuojami būtent visureigių išorėje taip pat nėra atsitiktinumas.

Naujasis Jeep Wrangler išsaugojo atsarginį ratą, nes vis dar yra skirtas važinėjimui bekele. (Alexander Migl, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Iš tiesų 20 amžiaus pradžioje daugybė automobilių savo atsarginius ratus veždavosi pritvirtintus prie kėbulo galo ar sparnų. Taip buvo taupoma vieta, reikalinga keleivių bagažui. Tačiau vėliau išorėje tvirtinamus atsarginius ratus išsaugojo tik visureigiai. Visureigius rinkosi tie žmonės, kurie dažnai išvažiuodavo į bekelę – aktyvų gyvenimo būdą propaguojantys nuotykių ieškotojai, ūkininkai, medžiotojai ar šiaip keliautojai.

Land Rover Defender buvo pakankamai didelis, tačiau ratą vis tiek vežėsi automobilio išorėje – kam viduje tas purvas, jei ratą tektų keisti? (DeFacto, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Tikimybė sugadinti ratlankį ar pradurti padangą važinėjant nepažymėtais takais yra išties didelė. Todėl reikalingas įprasto dydžio atsarginis ratas – juk reikia kažkaip išsikapstyti iki normalaus kelio. Maži, vietą taupantys atsarginiai ratai tinka tik važinėjant keliais, o didelis visureigio ratas su padanga sunkiai tilptų automobilio bagažinėje. Kartu reikia nepamiršti, kad važinėjimas bekele nėra švarus hobis, todėl purviną ratą tiesiog geriau jau sumontuoti automobilio išorėje.

Atsarginis ratas automobilio išorė pasunkindavo patekimą į bagažinę. (Kurt Nordstrom, Wikimedia (CC BY 2.0)

Taigi, dauguma visureigių savo atsarginius ratus vežiojosi pritvirtintus ant bagažinės durelių. Tokie automobiliai tebėra gaminami, bet jau kur kas rečiau. Toyota RAV4 tokio sprendimo atsisakė, o ir naujas Suzuki Vitara važinėja be atsarginio rato išorėje. Priežastys yra labai paprastos.

Štai kaip atrodė ankstesnės kartos Vitara. (OSX, Wikimedia)

Visų pirma, žmonės nebevažinėja bekele, todėl didelio atsarginio rato privalumai tiesiog išnyko, o štai keliami rūpesčiai išliko. Taip pritvirtintas atsarginis ratas gerokai pasunkina patekimą į bagažinę. RAV4 bagažinės durelės atsidarė į šoną kartu su visu atsarginiu ratu – tai nėra idealus variantas, nes atidarytos durelės užima per daug vietos. Tačiau kur kas blogiau, jei bagažinės dangtis atsidaro į viršų. Tada pirmiausia reikia į šalį patraukti atsarginį ratą, o jau tada galima patekti į vidų. Nepamirškite, kad ratas yra pakankamai sunkus.

Naujausios kartos Suzuki Vitara atsarginio rato ant bagažinės dangčio neturi. (M 93, Wikimedia (CC BY-SA 3.0 de)

Kalbant apie sunkumą, dideli atsarginiai ratai apskritai išėjo iš mados. Atsarginių ratų gamintojai nemėgsta dėl to, kad jie užima per daug vietos, todėl gadina bagažinės talpos statistiką. Tačiau kita problema yra ta, kad papildomas svoris atsiliepia ir degalų sąnaudoms.

Šiandien automobilių su atsarginiu ratu išorėje gatvėje yra nedaug. (OSX, Wikimedia)

Taigi, automobilio išorėje tvirtinami atsarginiai ratai beveik išnyko, nes jie trukdo patekti į bagažinę, o visureigiai retai kada išvažiuoja į bekelę, todėl nebėra ir poreikio. Reikėtų nepamiršti, kad atsarginiai ratai nyksta apskritai – vis mažiau gamintojų juos įtraukia į standartinės įrangos paketus. Taip taupomas svoris ir pinigai, o ir patys vairuotojai vis rečiau varginasi patys pasikeisti ratus.



Taip pat skaitykite:

Kodėl po variklio dangčiu dabar matome tik plastiką, o ne patį variklį?

Kodėl automobiliai nebenešioja mažų skulptūrėlių ir iškilių logotipų ant kapotų?

Kur dingo atsimerkiantys automobilių žibintai?

Kam ant senų automobilių buvo montuojami maži metaliniai strypeliai?

Kur pradingo vientisos priekinės sėdynės?

Kodėl nebematome padangų baltais šonais?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.