Keistas laivas, kuris yra visai ne laivas – kodėl RP FLIP dažnai palaikomas skęstančiu?

Keistas laivas, kuris yra visai ne laivas – kodėl RP FLIP dažnai palaikomas skęstančiu?

Kartais palei vakarinę JAV pakrantę plaukiojantys laivai išsigąsta pamatę keistą vaizdą – statmenai į viršų nukreiptą laivo priekį. Atrodo, kad kažkokį laivą ištiko bėda ir jis skęsta su visiškai panirusia galine dalimi. Tačiau tai net nėra laivas. Tai – RP FLIP, priklausantis JAV Laivybos tyrimų biurui. Ir nieko baisaus jam nenutiko – atėjus laikui jis sugrįžta į įprastą padėtį.

RP FLIP buvo pastatytas dar 1962 metais, planuojant, kad laivas tirs akustinių bangų sklidimą vandenyje. Kadangi bet kokiems akustikos tyrimams reikia tylos, RP FLIP visiškai neturi sraigto – jį reikia pervilkti iš vienos vietos į kitą. Dėl to RP FLIP nėra laikomas tikrų laivu. Tai – panyranti mokslinių tyrimų platforma.



Net sunku patikėti, kad RP FLIP yra naudojamas tokį ilgą laiką. Būtinybė sukurti tokią platformą iškilo tuomet, kai buvo pastebėta, kad povandeniniai laivai šiam darbui nelabai tinka, nes yra gana nerangūs ir nestabilūs. Norint tirti bangas reikia galimybės būti vienoje vietoje – povandeniniams laivams tai yra gana sunku. Taigi,  Gunderson Brothers Engineering Company Portlande pastatė FLIP platformą ir paleido ją į vandenį 1962 metais.

Vilkikais tempiamas RP FLIP – platforma negali judėti savarankiškai. (OU.S. Navy/John F. Williams, Wikimedia)

Taigi, kaip suprantate, RP FLIP vandenyje gali užimti dvi padėtis – horizontalią transportavimui ir vertikalią tyrimams. Platforma yra vilkikais atitempiama į reikiamą vietą, dažniausiai netoli vakarinės JAV pakrantės. Tuomet į balasto skyrius ima plūsti vanduo ir laivą primenanti platforma pasvyra labiau ir labiau, kol galiausiai stabilizuojasi savo nosį nukreipusi tiesiai aukštyn. Tai yra pakankamai įspūdingas vaizdas, nes RP FLIP turi įprastą laivo nosį – plaukiojant netoliese atrodo, kad toje vietoje tikrai nuskendo laivas.

Įprastai RP FLIP ilgis siekia 108 metrus. (OU.S. Navy/John F. Williams, Wikimedia)

RP FLIP dirba 5 įgulos nariai ir iki 11 mokslininkų. Vienoje vietoje tyrimai gali būti nepriklausomai vykdomi visą mėnesį. Tuomet suspaustas oras iš balasto skyrių išstumia  vandenį ir FLIP 7-10 mazgų (13–19 km/h) greičiu gali būti partempiamas atgal į uostą. Nors nuo RP FLIP paleidimo praėjo jau 56 metai, tai vis dar yra labai svarbi mokslinė įranga.

Vertikalioje padėtyje tik 17 metrų platformos lieka virš vandens. (Office of Naval Research, Wikimedia (CC BY 2.0)

Šios platformos ilgis – 108 metrai. Kai RP FLIP panyra į tyrimams skirtą padėtį, sienos tampa grindimis ir tik 17 metrų lieka virš vandens. Tuomet didžioji balastinio vandens dalis lieka giliai po vaandenyno paviršiumi, kur jo neveikia bangos, todėl RP FLIP yra nepaprastai stabilus. Tai leidžia mokslininkams atlikti akustinių bangų sklidimo, vandens tankio ir temperatūros, banguotumo ir kitus tyrimus.

Sienos virsta lubomis, kai RP FLIP pasiruošia tyrimams, kurie gali tęstis iki 35 dienų. (OU.S. Navy/John F. Williams, Wikimedia)

Minėjome, kad RP FLIP neturi sraigto, todėl turi būti tempiamas. Tačiau viduje reikalinga elektra tiek įgulos poreikiams, tiek mokslinei įrangai, todėl RP FLIP turi du 150 kW dyzelinius generatorius, plius viena 40 kW generatorių.

Ar dar ilgai RP FLIP bus naudingas mokslininkams? Sunku pasakyti, bet 56 metų platforma į pensiją nesiruošia ir toliau sėkmingai dirba ir gąsdina jūreivius.



Taip pat skaitykite:

Kur dingo Baychimo? Laivas-vaiduoklis mažiausiai 38 metus gyveno savarankiškai;

10 faktų apie kruizinius laivus, kurių galbūt nežinojote;

Jei nebūtų nuskendęs, ar Titanikas plaukiotų ir šiandien? 

Kas nutinka, kai kruiziniame laive miršta žmogus?

Kiek automobilių telpa didžiuliame vandenynų autovežyje?

Kodėl laivai po vandeniu turi apvalią atsikišusią nosį?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.