Bekelei skirtų automobilių būna įvairių ir ne visi jie yra varomi visais ratais. Štai bagiai yra varomi tik galiniais ratais, bet dėl to yra labai lengvi ir smagūs. Kaip tikriausiai žinote, pirmieji bagiai buvo gaminami Volkswagen Beetle pagrindu, bet ar žinojote, kad kitaip ir būti negalėjo? Jei ne Beetle, nebūtų ir bagio.
Na gerai, pastarasis teiginys yra kiek semantinis. Bagis (angl. buggy) savo vardą gavo būtent dėl Beetle. Pirmieji smėlio paplūdimiams skirti bagiai buvo sukurti Volkswagen Beetle pagrindu. Beetle švelniai buvo pravardžiuojamas bug (vabalu), o buggy yra mažas vabalas – vabaliukas. Taigi, jei pirmosios tokios mašinos nebūtų sukurtos Beetle pagrindu, jos nebūtų pavadintos bagiais.
Už bagius turėtume būti dėkingi amerikiečių inžinieriui Bruceui F. Meyersui. Būdamas tipinis Kalifornijos gyventojas, Meyersas buvo neatskiriamas nuo jūros, paplūdimio ir su jais susijusios kultūros. Jis statė mažus laivelius, buriavo ir plaukiojo banglente. Tačiau pramogos paplūdimyje yra sudėtingas reikalas, kai tenka toli per smėlį neštis savo daiktus. Būtų gerai turėti tokį automobilį, kuris neužklimpdamas smagiai nukeliautų iki jūros ir pats savaime būtų pramoga. Šį darbą dažnai atlikdavo Jeep CJ, bet tai buvo palyginti brangūs ir nerangūs visureigiai – energingam jaunimui reikėjo šio to sportiškesnio.
Taip 1963-1964 metais Meyersas iš savo Beetle ėmė formuoti bagį. Automobilis Meyerso garaže neteko seno kėbulo, sutrumpėjo, gavo Chevrolet pikapo važiuoklę, didesnius ratus ir naują stiklo pluošto kėbulą. Old Red vardą gavęs automobilis buvo ypatingas ir smėliu lėkė lyg būtų sutvertas dykumai.
Teigiama aplinkinių reakcija į naują Meyerso automobilį inžinierių pastūmėjo imtis verslo. 1964-1965 metais jis tobulino dizainą ir pagamino 12 prototipų. Tuomet prasidėjo rinkinių gamyba ir Kalifornijos gyventojai tiesiog pašėlo dėl bagių – jie tapo neatskiriama banglentininkų kultūros dalimi.
Meyers Manx – tokį vardą gavo šis automobilis, kurį žmonės ėmė vadinti bagiu. Šis vardas pasirinktas dėl ilgakojų beuodegių manksų kačių veislės – Manx logotipas buvo būtent tokia katė. Manx buvo varomas oru aušinamu 1,2, 1,3, 1,5 arba 1,6 litrų keturių cilindrų varikliu, per mechaninę transmisiją sukančiu galinius ratus. Bagiai buvo visiškai atviri, nors kartais jų vairuotojai ant viršaus užtempdavo kokį brezentinį stogą. Tačiau detaliau apie bagių technines charakteristikas papasakoti būtų sunku.
Kodėl? Nes visi jie buvo skirtingi! Bagių entuziastai juos visaip modifikuodavo, rinkdavosi skirtingas važiuoklės konfigūracijas, keitė kėbulą. Dauguma bagių išvystė apie 37-40 kW, tačiau svėrė tik apie 600 kg. Praktiškai visi jie buvo dviviečiai ir turėjo šiokią-tokią atvirą bagažinę.
Manx populiarumą nulėmė ne tik Kalifornijos paplūdimiuose pramogaujantys paaugliai, bet ir pergalė sporte – 1967 metais Manx nugalėjo Mexican 1000 lenktynėse, aplenkdamas visureigius, motociklus ir pikapus. Mexican 1000 nebuvo tik pramoga – tai yra Baja 1000 pirmtakas. Nors tuo metu jau buvo mažų visureigių, kaip Jeep CJ, bagis buvo matomas kaip dar smagesnis ir sportiškesnis, nes buvo žemas, lengvas ir veržlus.
Meyerso kompanija iki 1971-ųjų pagamino apie 6000 bagių rinkinių, tačiau bagių pasaulyje buvo daug daugiau, nes žmonės patys ėmė modifikuoti savo Volkswagen vabalus. Ir Europoje buvo bent kelios kompanijos, kurios buvo įkvėptos Meyerso ir gamino bagius. Tik kodėl bagiai buvo gaminami Beetle pagrindu?
Kodėl bagiu tapo būtent Vabalas?
Kaina – Volkswagen Beetle (Käfer) nuo pat pradžių buvo kuriamas kaip ekonominės klasės automobilis, todėl jis buvo labai pigus. Pjaustyti, virinti ir taip negrįžtamai modifikuoti brangesnį automobilį būtų buvę sunku. Visiškai naują Beetle 1968 metais JAV buvo galima įsigyti už 1600 dolerių, naudotą – žymiai pigiau. Be to pigus buvo ne tik pats automobilis, bet ir jo detalės.
Paprastumas – Beetle buvo juokingai paprastas automobilis. Oru aušinamas variklis, jokio oro kondicionieriaus, stereo sistemos, gražiai apsiūto salono – modifikuoti vabalą buvo pakankamai lengva.
Svoris – kadangi Beetle buvo toks paprastas, jis buvo lengvas. Virsdamas bagiu jis atsikratydavo dar kelių šimtų kilogramų.
Gale sumontuotas variklis – geras bagis privalo būti varomas galiniais ratais, o gale esantis Beetle variklis juos dar ir neblogai prispaudžia, gerindamas sukibimą and minkšto paviršiaus. Be to, gale esantis variklis yra geriau apsaugotas nuo smūgių, nes bagis nosimi dažnai stipriai baksnoja į kopas ar krūmus.
Įdomios klasikinio bagio dizaino savybės
Jau minėjome, kad techniškai aprašyti Manx ar kitus to laikmečio Beetle bagius būtų neįmanoma, nes jie visi buvo labai individualūs ir skirtingi. Tačiau kai kurias detales galima išskirti.
Daug ankstyvų bagių turėjo šį tą, kas dabar primena saugos lankus – už kabinos buvo didelis lankas, apsivertimo atveju turėjęs apsaugoti automobilyje sėdinčių žmonių galvas. Iš tikrųjų, tas lankas dažniausiai tam būdavo per silpnas ir buvo naudojamas banglentėms ar laikinam stogui tvirtinti.
Daug bagių matavosi Jeep CJ ratus ar kitokias didesnes padangas. Taigi, nieko keisto, kad bagiai turi labai aukštas arkas. Bet jei gerai įsižiūrėsite, pastebėsite, kad senųjų bagių arkų viršus dažnai yra plokščias – tam, kad čia būtų galima pasidėti šalto gėrimo skardinę.
Bagio priekyje įprastai yra ir dideli bekelės visureigiams skirti žibintai bei metalinė kėbulo apsauga. Ji, beje, iš tikrųjų yra labai reikalinga, nes plastikinis klasikinių bagių kėbulas yra labai plonas. Be to, priekyje yra ir degalų bakas, kurį galima pradurti važiuojant per aštrius krūmus.
Po klasikinio bagio
Meyers Manx ir Bruecas Meyersas sukūrė bagio kultūrą, bet ne tik tai. Beetle pagrindu jis kūrė ir kitokius lenktyninius ir gatvėms skirtus automobilius. Jie nebuvo tokie populiarūs kaip originalieji bagiai, o su laiku ir Manx prarado populiarumą, nes rinkoje pasirodė daug mažų visureigių ir savadarbių bagių. Kai kurie bagiai net nebuvo gaminami Volkswagen pagrindu, o turėjo originalią rėminę konstrukciją, kuri buvo daug standesnė ir tvirtesnė.
Meyerso kompanija sugrįžo 21 amžiaus pradžioje. Pasirodė nauji rinkiniai, kai kurie iš jų buvo kuriami New Beetle pagrindu. Tačiau 2020-ųjų pabaigoje kompanija buvo parduota ir dabar jau sunku pasakyti, kas su ja bus.
Volkswagen didžiuojasi būdama tokia didele bagių istorijos dalimi. 2019 metais Volkswagen pristatė I.D. Buggy koncepciją – elektrinį bagį, pamėgdžiojantį klasikinio bagio stilių. Visgi, nors buvo kalbų apie serijinę gamybą, Volkswagen tam nesiryžo.
O bagiai apskritai yra gyvi ir populiarūs. Tokie bagiai dalyvauja ir Dakaro ralyje. Pavyzdžiui, 2020-ųjų Dakaro ralio nugalėtojas Carlosas Sainzas vairavo MINI bagį. Kiek anksčiau Dakare labai sėkmingai varžėsi Peugeot bagiai.