Jei jums, kaip ir man, patinka aviacija, jau seniai pastebėjote, kad kiekvienas naujas lėktuvas turi išgyventi žaliąją stadiją – laiką, kuomet jo fiuzeliažas yra žalias. Taip atrodo kiekvienas lėktuvas prieš dažymą, taip atrodo ir skraidantys prototipai, ta žalia spalva atidengiama ir kai laineriai yra ruošiami perdažymui. Tačiau kas tai per žaluma? Kodėl visi didesni lėktuvai savo gyvenimo pradžioje yra žali, nepriklausomai nuo jo gamintojo?

Tai, beje, yra įdomesnis klausimas nei gali pasirodyti. Jauni lėktuvai dabar net yra vadinami žaliais būtent dėl tos į akį krentančios spalvos. Tačiau pirmojoje 20 amžiaus pusėje lėktuvai buvo geltoni. Keista tai, kad šios ryškios spalvos, nors jos su laiku tikrai keitėsi, lėktuvus puošia dėl tos pačios priežasties.

Lėktuvai yra gaminami iš aliuminio. Aišku, naudojamos ir kitos medžiagos, o su laiku įvairaus pluošto kompozitų bus tik daugiau. Tačiau dažniausiai ta matoma ryški žaluma puošia būtent aliuminines orlaivio detales. Aliuminis yra lengvas ir pakankamai tvirtas metalas, kuris nerūdija, tačiau tai nereiškia, kad jis yra atsparus korozijai. Iš automobiliams mano atmintyje skirtos lentynos galiu ištraukti ir vieną įdomų faktą – perkant Ferrari 550 Maranello visada patariama pažvelgti po variklio gaubtu, nes jo priekį labai dažnai darko korozijos židiniai. Nežinau, ar šis faktas jums bus naudingas, todėl sugrįžkime prie lėktuvų.

Neužbaigtas Boeing 747 gamyklos teritorijoje – tolumoje matomas ir dar vienas žalias 747. (Ken Fielding, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taigi, kaip tikriausiai jau supratote, ta žalia danga naujus lėktuvus puošia juos saugant nuo korozijos. Įdomu tai, kad ta danga būna labai įvairi, tačiau ji beveik visada būna žalia. Dažniausiai tai – gruntas, kuris ne tik saugo lėktuvo fiuzeliažą, bet ir paruošia jį dažymui. Jei lėktuvas nebus dažomas (anksčiau buvo populiarūs poliruoti fiuzeliažai), ją galima apsaugoti specialiu laku. Įprastame žaliame grunte dažnai yra daug cinko chromato, kuris pasižymi gelsvai-žalsva spalva.

Dar nenudažyto Airbus A380 skrydis – atkreipkite dėmesį, kad skirtingus lėktuvo komponentus dengia skirtingas gruntas. (Laurent ERRERA, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Cinko chromato gruntą dar praeito amžiaus trečiajame dešimtmetyje sukūrė Ford korporacija, ieškojusi patikimos dangos nuo korozijos. Paaiškėjo, kad šis gruntas yra kur kas naudingesni aeronautikos pramonei nei automobiliams. Iš pradžių cinko chromatas paplito po komercinių lėktuvų surinkimo gamyklas JAV, o vėliau buvo pasitelktas ir karinių lėktuvų gamyboje. Daugelis amerikietiškų ir nemažai britiškų Antrojo pasaulinio karo orlaivių buvo padengti cinko chromato gruntu, tačiau tuomet jis buvo kur kas geltonesnis nei dabar. Tuo tarpu Vokietijoje metalas vis dar saugotas laku.

B-25 Mitchell bombonešių surinkimo gamykla 1942-aisiais – atkreipkite dėmesį, kokie geltoni yra šie aliumininiai lėktuvai. (Alfred T. Palmer, Wikimedia)

Šiais laikais šis gruntas yra labiau žalias nei geltonas. Taip yra todėl, kad su laiku buvo tobulinama jo sudėtis, kad gruntas būtų patvaresnis ir šiek tiek mažiau toksiškas. Mokslininkai nustatė, kad cinko chromatas yra labai kenksmingas žmogaus kūnui, todėl jo kristalų šiais laikais naudojama mažiau.

Filmukas apie Airbus A380 perdažymą

Žalias gruntas pasirodo ir tuomet, kai lėktuvai yra perdažomi. Jis išlenda chemikalais valant senus dažus. Gruntuoti prototipai taip pat kyla į orą – tuomet galima pamatyti, kad skirtingos dalys pasižymi skirtingu žaliu atspalviu. Taip yra dėl to, kad jas pagamino skirtingi gamintojai, kurie naudoja šiek tiek kitokius gruntus. Tuo tarpu iš plastiko kompozitų pagamintos dalys net nėra žalios – jos gali būti mėlynos, geltonos ar net juodos. Korozija jų neveikia, todėl jų nereikia saugoti tuo pačiu gruntu.

Laikina danga apsaugotas Boeing 737 fiuzeliažas, traukiniu vykstantis į surinkimo gamyklą. (Dan Bennett, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tačiau ne viskas, kas žalia, yra gruntas. Kuomet lėktuvų dalys yra gabenamos iš vienos gamyklos į kitą, jos gali būti papildomai apsaugomos nuplaunamu laku ar viniline plėvele. Šios medžiagos saugo fiuzeliažo dalis transportavimo metu, bet yra pašalinamos prieš lėktuvą dažant. Žalios jos yra dėl aiškumo – juk ir pats lėktuvas tuomet yra laikomas žaliu kaip koks maistas prieš terminį apdorojimą.

Taip pat skaitykite:

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

Kokį kurą degina reaktyviniai lėktuvai?

Ar lėktuvai gali neužsivesti dėl šalčio?

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kodėl didžiųjų lėktuvų padangos nėra pripildomos oru?

Ekskursija ultralengvųjų lėktuvų gamykloje Slovakijoje.

Kodėl lėktuvai patys netyčia nepakyla pučiant stipriam vėjui?

Kodėl kai kurie lėktuvai variklius turi po sparnais, o kiti – prie uodegos?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia