Saugos automobilis yra svarbi Formulės 1 dalis, galinti daryti didelę įtaką lenktynių baigčiai. Palyginti lėtai važiuojantis saugos automobilis sukoncentruoja Formulės 1 bolidus į vieną grupę ir suteikia galimybę saugiai pašalinti sugedusį, įstrigusį ar visiškai sudaužytą bolidą. Bet ar žinojote, kad 2014 metais Formulė 1 rimtai svarstė atsisakyti saugos automobilio starto procedūros?

Mercedes-Benz SLK AMG 2006 metais. Saugos automobilis privalo būti labai greitas. (AngMoKio, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Saugos automobilis į Formulės 1 ar kitokių lenktynių trasą išvažiuoja tada, kai lenktynės įprastu tempu tampa nesaugiomis. Tai gali įvykti dėl trasoje sugedusio ar avariją patyrusio bolido, išbarstytų nuolaužų ar prastų oro sąlygų. Už saugos automobilio važiuojantys bolidai nelenktyniauja – lenkimai tuomet yra griežtai draudžiami. Jie tiesiog seka saugos automobilį, kuris stengiasi važiuoti pakankamai dideliu, bet saugiu greičiu.

Pirmą kartą saugos automobilis Formulės 1 trasoje pasirodė per 1973-ųjų Kanados Grand Prix. Tiesa, tuomet saugos automobilio procedūros net nebuvo apibrėžtos, todėl ryškiai geltono Porsche 914 pasirodymas lietaus nuplautose lenktynėse stipriai apsunkino rezultatų skaičiavimą. Oficialiai saugos automobilis Formulėje 1 įvestas 1993 metais ir yra naudojamas iki šiol. Tiesą sakant, jo greičiausiai niekada ir nebus atsisakyta, nes jis yra būtinas lenktynių saugumui užtikrinti.

Saugos automobilis nėra tiesiog mašina, kontroliuojanti F1 bolidų važiavimo greitį. Tai – įrankis, kurio naudojimas yra susijęs su konkrečiomis procedūromis. Kai įvyksta avarija ar kitas incidentas, kurio padariniams pašalinti reikia saugos automobilio, vairuotojai privalo žinoti, ką tai reiškia. Jie greitai susirenka į vieningą rikiuotę už saugos automobilio ir vienas kito nelenkia. Visi privalo suprasti, kodėl saugos automobilis yra reikalingas – kažkuri trasos dalis yra pavojinga. Šiais laikais saugos automobiliai dažniausiai kviečiami kai vienas ar keli automobiliai tiesiog nulekia nuo trasos. Palikti jų bet kur negalima – posūkiuose šalia trasos asfalto privalo būti pakankamai tuščios erdvės.

Mercedes-Benz C 36 AMG dirba saugos automobilio darbą 1996 metais. (Daimler nuotrauka)

Taigi, saugos automobilio naudojimo tvarka yra labai tiksliai apibrėžta. Po incidento lenktynių vadovas paskelbia apie saugos automobilį. Trasos maršalai mojuoja geltonomis vėliavomis, rodomi SC ženklai (SC – Safety Car – Saugos Automobilis), vairuotojai automobiliuose mato apie tai perspėjančius signalus. Saugos automobilis išvažiuoja priešais pirmaujantį bolidą ir važiuoja stabiliu pakankamai dideliu greičiu – tai privalo būti galinga sportinė mašina. Formulės 1 saugos automobiliu yra buvę keli Porsche, Lamborghini Countach, Honda Prelude, Renault Clio Williams ir daug kitų greitų automobilių. Tiesa, nuo 1996 metų naudojami Mercedes-Benz AMG automobiliai, o 2021 metais šią funkciją kartais atlieka Aston Martin Vantage. Kodėl saugos automobilis privalo būti sportiškas? Nes Formulės 1 bolidams sunku važiuoti lėtai – važiuojant mažesniu greičiu neveikia aerodinaminiai elementai, vėsta padangos, kaista variklis. Saugos automobilyje dirba du žmonės – keleivis yra atsakingas už komunikaciją.

Kai trasa vėl tampa saugia (pašalinami automobiliai, nuolaužos ar tiesiog baigiasi lietus), saugos automobilis pasiruošia sugrįžimui į techninio aptarnavimo juostą. Vairuotojai apie tai informuojami radijo pranešimais, bet tai galima pamatyti ir iš užgesusių saugos automobilio švyturėlių. Vairuotojai vėl gali pradėti lenktyniauti kai saugos automobilis palieka trasą ir tik kirtę ryškiai pažymėtą saugos automobilio liniją.

Saugos automobilio procedūra yra būtina ir dažniausiai veikia neblogai, tačiau 2014 metais buvo svarstoma atsisakyti jos dalies.

Nuo 1996 metų Formulė 1 naudoja Mercedes-Benz AMG saugos automobilius. Nuo 2021 metų kartais naudojamas Aston Martin Vantage. (nimame, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tuo metu buvo nuspręsta, kad lenktynių startas už saugos automobilio nėra labai saugus ar įdomus žiūrovams. Rikiuotės gale atsidūrę vairuotojai sunkiai gali matyti, kas vyksta priekyje, todėl jie gali pradėti bėgėtis per anksti. Be to, pirmaujantis vairuotojas turi didelį pranašumą, nes būtent jis kontroliuodamas grupės greitį nusprendžia, kada bolidai kirs tą saugos automobilio liniją. Nuo jo priklauso labai daug, įskaitant ir lenktynių starto saugumą.

Taigi, 2014 metais buvo nuspręsta, kad po saugos automobilio periodo lenktynių dalyviai rikiuosis į įprastas starto pozicijas ir ten stovės taip, kaip prieš lenktynių pradžią. Pagal šią idėją, apsukę kelis trasos ratus paskui saugos automobilį, lenktynininkai išsirikiuotų prie starto linijos, užimdami pozicijas, kuriose buvo prieš geltonas vėliavas. Tai būtų antrasis lenktynių startas – lygiai kaip po raudonos vėliavos.

2021-ųjų Formulės 1 sezono saugos ir medicininės pagalbos automobiliai. (Daimler nuotrauka)

Tačiau šios minties buvo atsisakyta, nes komandos jai labai prieštaravo. Jų argumentai buvo paprasti – incidentai starto metu, kuomet nukenčia bolidų aerodinaminiai komponentai, yra pakankamai dažni. Startas po saugos automobilio statistiškai yra saugesnis. Be to, iš naujo į starto pozicijas sustoję bolidai spėtų atvėsti ir sukibimas tuomet būtų blogesnis. Galiausiai, ir žiūrovams tai tikriausiai nepatiktų, ypač jei per vienas lenktynes saugos automobilis būtų kviečiamas du ar daugiau kartų.

Taigi, saugos automobilis lieka svarbia Formulės 1 lenktynių dalimi.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia