Didelė šio straipsnio skaitytojų dalis yra vairavę pigų Volkswagen. Pigūs Volkswagen automobiliai yra vienas iš tų dalykų, kurie tiesiog pasirodo vairuotojo gyvenime. Čia tas populiarus pigus Volkswagen dažniausiai buvo Golf, o Brazilijoje – Gol.
Vienas Nodum.lt skaitytojas yra pasakęs, kad Brazilijos Volkswagen modeliai yra tarsi kitas pasaulis. Iš tikrųjų, Brazilijoje gaminta nemažai Volkswagen markės automobilių, kurie daugeliui europiečių būtų nepažįstami. Apie sportinį automobilį SP2 ir apie pikapą Saveiro galite paskaityti ir šioje svetainėje. Bet Volkswagen Gol buvo populiaresnis už juos abu.
Štai 7 įdomūs faktai apie Brazilijos numylėtinį Volkswagen Gol.
Volkswagen Gol – Golf keliu?
Volkswagen Gol – tai mažas ekonominės klasės hečbekas, gamintas nuo 1980 iki 2023 metų. Jis buvo sukurtas pakeisti du automobilius – labai pigų ir gana mažą Vabalą, Brazilijoje vadintą Fusca, ir Brasília hečbeką.
Tikriausiai jums kyla klausimas – jei Vabalas ir toliau buvo gerai perkamas, kodėl Volkswagen Brazilijoje ėmė kurti naują modelį? Jei jis buvo reikalingas, kodėl jie nepasiėmė kažko iš Europos, o kūrė naują automobilį?
Tie senamadiški Volkswagen modeliai su oru aušinamais varikliais gale su laiku tapo problema, nes konkurentai nesnaudė. 1976 metais Brazilijoje pradėtas gaminti Fiat 147 buvo rimtas Fusca ir Brasília konkurentas – tai buvo pigus, praktiškas ir šiuolaikiškas automobilis. Net ir brangesni Ford Corcel ir Chevrolet Chevette tapo bent jau svarstytinomis alternatyvomis Volkswagen pasiūlymams. Variklis gale užima daug vietos, o pati Fusca forma yra pigi gaminti, bet nepraktiška ir nešiuolaikiška (juk pats Hitleris ją palaimino).
Europoje Volkswagen nuo 1974 metų jau gamino Golf ir jo populiarumas buvo neabejotinas – Volkswagen do Brasil turėjo tikslų į sėkmę vedantį žemėlapį. Tačiau imti europietiško modelio jie nenorėjo, nes europietiški automobiliai yra brangūs. Be to, kam? Vis tiek reikėtų kurti naujas kėbulo štampavimo formas, tai kodėl jų nesukūrus unikalių, kad brazilai turėtų ką mylėti?
Tame žemėlapyje pažymėtas kelias – nedidelis hečbekas su varikliu priekyje, priekiniais varomais ratais ir praktiška bagažine gale. 1980 metais pristatytas Gol iš karto tapo hitu Brazilijos rinkoje ir ilgam tapo populiariausiu automobiliu savo gimtojoje šalyje. Gol gamyba nutraukta tik 2023 metais. Tam, kad pripratintų brazilus prie minties, kad naujų Gol nebebus, Volkswagen paleido didelę reklaminę kampaniją, kuria ragino rinktis Golf arba Polo.
Gol be f?
Kai žmogus iš Brazilijos Europoje užsimena apie Gol, jis dažnai išgirsta klausimą „Turi omenyje Golf?“
Portugalų ir ispanų kalbose Gol reiškia įvartį. Volkswagen taip naudojosi brazilų meile futbolui. Be to, toks trumpas modelio pavadinimas tinka prie gana ilgo markės vardo, o ir tai, kad Gol primena populiarųjį Golf, tikrai nemaišo.
Tačiau Gol nebuvo sukurtas Golf pagrindu. Gol gavo unikalią platformą, kuri skolinosi kai kuriuos komponentus iš Volkswagen/Audi B1 ir B2 platformų. Techniškai, pirmos kartos Gol yra tolimas tolimas Audi 80 ir Volkswagen Passat giminaitis. Tuo tarpu Golf buvo sukurtas ant A1 platformos.
Beje, ankstyvieji Gol turi oru aušinamą 1,3 litrų 4 cilindrų variklį iš Fusca. Jis sumontuotas priekyje ir suka priekinius ratus, bet yra aušinamas oru. Tiesa, skysčiu aušinamos jėgainės netrukus pakeitė oru aušinamą variklį.
Geidžiamas GTI
Volkswagen Golf GTI – vienas populiariausių karštųjų hečbekų pasaulyje. Jau pirmoji Golf karta turėjo GTI versiją ir dabar ankstyvieji Golf GTI yra noriai kolekcionuojami. Pirmas Gol irgi turėjo GTI versiją.
Volkswagen Gol GTI buvo gaminamas 1989-1994 metais. Jis turi 2,0 litrų variklį su elektroniniu įpurškimu – Gol GTI buvo pirmas braziliškas automobilis su šia technologija. Tiesa, galia Gol GTI nestebino – 89 kW yra tik 8 kW daugiau nei turėjo daugiau nei dešimtmečiu anksčiau pasirodęs Golf GTI su 1,6 litrų varikliu.
Kiek skirtingų kartų per 43 metus?
Jau minėta, kad pirmos kartos Gol pradėtas gaminti 1980 metais. Paskutiniai Gol buvo surinkti jau 2023-iais. Kaip manote, kiek skirtingų Gol kartų buvo per šį laiką? Trys. Palyginimui, 1974 metais pasirodė pirmos kartos Golf, o 2020-aisiais į gatves išriedėjo jau aštuntos kartos Golf.
Aišku, kardinalūs Gol atnaujinimai neskubinti, nes tai – ypatingai pigus automobilis. Be to, Lotynų Amerikoje saugumo bei taršos standartai nėra tokie griežti ir pirkimo galia nėra tokia stipri. Taigi, dideli Gol atnaujinimai buvo reti.
Pirmoji Gol karta, kuri, beje, buvo pakankamai gera ir eksportui į Šiaurės Ameriką, kur Gol sedanas vadintas Fox, gaminta nuo 1980 iki 1994 metų. Antros kartos Gol gamintas 1994-2013 metais. Tiesa, Brazilijoje jį 2008 metais pakeitė trečios kartos Gol, kuris gamintas iki pat 2023-iųjų. Antros ir trečios kartos Gol buvo kelis kartus kosmetiškai atnaujinti, todėl kartais brazilai skaičiuoja net penkias šio modelio kartas. Pats paskutinis Gol yra artimas Polo ir Fox giminaitis.
Populiariausias
Gol iš karto buvo vienas populiariausių automobilių Brazilijoje. Ankstyvų duomenų nėra, bet nuo 1987 iki pat 2013 metų Gol kasmet, išskyrus 1994-uosius, buvo skelbiamas populiariausiu nauju automobiliu Brazilijoje. Volkswagen, žinoma, sunkiai dirbo, kad išlaikytų tą populiarumą – Gol buvo gausiai reklamuojamas ir buvo labai pigus.
Gol buvo labai populiarus ir kitose Pietų Amerikos šalyse, ypač Argentinoje ir Čilėje, kur irgi dažnai buvo pats perkamiausias naujas automobilis rinkoje.
Ne tik hečbekas
Gol – tai hečbekas. Bet Gol turi ir kelias kitokios formos versijas, turinčias unikalius modelių pavadinimus.
Pavyzdžiui, sedanas vadinamas Voyage. Pirmieji Voyage pasirodė dar 1981 metais – netrukus po Gol debiuto. 1982 metais pristatytas universalas Parati. 1983 metais pristatytas Saveiro pikapas. Visi šie automobiliai savo kategorijose irgi buvo vieni populiariausių jei ne patys populiariausi.
Saugumas? Cha!
Volkswagen Gol – populiarus, praktiškas ir pigus. Kodėl Volkswagen nutraukė jo gamybą? Na, vienas pavyzdys šio sprendimo motyvacijos iliustravimui – stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) Brazilijoje privaloma tik nuo 2014 metų ir anksčiau Volkswagen diegti šią sistemą į pigiausias Gol versijas neskubėjo. ABS buvo prieinama Gol pirkėjams ir gerokai anksčiau, bet tik kaip papildoma įranga, už kurią reikia ir sumokėti papildomai. Latin NCAP organizacija, tirianti automobilių saugumą, Gol laikė ypatingai nesaugiu, nes pigi jo konstrukcija sunkiai sugeria smūgius, o elektroninių sistemų ten beveik nėra.
Elektroninė stabilumo kontrolė (ESP) Gol taip ir nebuvo įdiegta. 2022 metais Argentina uždraudė Gol pardavimus, nes Volkswagen piguolis neturi ESP. Taip šis ilgą istoriją skaičiuojantis modelis neteko vienos iš savo pagrindinių rinkų. Netrukus Volkswagen nusprendė, kad dar vieno naujo kėbulo Gol nebekurs. Taigi, nuo 20220-ųjų lapkričio vietoje Gol siūloma pirkti pigiausią Polo versiją, žymimą kaip Track.