Jūsų automobilio kapotas neatsidaro net kai dideliu greičiu lekiate greitkeliu. Jis neturi papildomų išorinių užraktų ir jų jam nereikia. Tačiau jei paruoštumėte jį lenktynėms, kapotą turėtumėte pritvirtinti kaiščiais ar diržais. Kodėl?

Žinoma, pats paprasčiausias atsakymas būtų „kad neatsidarytų“. Arba „tokios taisyklės“. Ir abu šie atsakymai yra teisingi – papildomi užraktai ar diržai turi užkirsti kelią pavojingam kapoto atsidarymui. Bet juk net ir labai greiti gatvėms skirti automobiliai, įskaitant ir pačius greičiausius superautomobilius, tokių priemonių neturi. Tai nėra tiesiogiai susiję su greičiu.

Jaguar XK120. Daug senų klasikinių lenktyninių automobilių turi odiniais diržais prisegtus kapotus. (Jaguar MENA, Wikimedia (CC BY 2.0)

Galimybė atidaryti kapotą iš išorės

Jūsų automobilio kapotas atidaromas truktelėjus rankenėlę automobilio salone. Lenktyniniams automobiliams tai netinka, nes kartais automobilio salonas gali būti nepasiekiamas. Pavyzdžiui, po skaudžios avarijos atskubėjusiems ugniagesiams gali nepavykti pasiekti rankenėlės salone, o pats mechanizmas gali būti sulūžęs. Paprasti išoriniai kaiščiai ar diržai leidžia greitai prieiti prie variklio skyriaus, atjungti akumuliatorių ar užgesinti beprasidedantį gaisrą (jei bolidas neturi integruoto gesintuvo).

1966-ųjų Ford Cortina Lotus. Šis šaliui ruoštas bolidas turi rimtą išorinį kapoto fiksavimo mechanizmą.

Greitai pasiekti variklio skyrių gali prireikti ir lenktynių metu sustojus techninio aptarnavimo juostoje – išoriniai užraktai tuo atveju gali būti greitesni.

Įlenkimai ir nubrozdinimai

Taip, kapotai savaime neatsidaro nuo greičio, ypač jei yra atveriami į priekį. Tačiau lenktyninės kartais yra kontaktinis sportas. Nedidelis smūgis į medį, bortelius, smėlio kopą ar varžovą gali sulankstyti kapotą ar sulaužyti gamyklinį užraktą. Koks nors išorinis fiksavimo mechanizmas tuo atveju yra labai naudingas, nes neleidžia pažeistam variklio dangčiui atsidaryti. Būtent dėl to lenktyninių bolidų kapotai kadaise pradėti segti diržais, kurie gali prilaikyti ir stipriai apgadintą variklio dangtį.

1970-ųjų Porsche 911 S. Jo variklis yra gale, bet priekinį dangtį vis tiek reikia pritvirtinti.

Ir todėl papildomas kapoto fiksavimas beveik visada turi kelias dalis – bent dvi sagtis, porą kaiščių ar kelis kitokius užraktus. Vienam elementui sulūžus, likę neleidžia kapotui tvotis į priekinį stiklą.

Nestandartinės dalys

Lenktynėms paruoštas automobilis dažnai turi daug nestandartinių dalių. Tarp jų gali būti ir naujas kapotas, kuris nebūtinai yra suderinamas su gamykliniu užraktu. Standartinis kapoto fiksavimo mechanizmas gali būti pašalintas ir kartu su salonu ar pertvarkant variklio skyrių, groteles.

Mustang lenktyninis automobilis su kaiščiais užfiksuojamu kapotu. (Paul Perreijn, Wikimedia (CC BY 2.0)

Atsisakyti standartinio gamyklinio kapoto atidarymo mechanizmo yra tiesiog logiška, nes išoriniai užraktai yra lengviau pasiekiami ir saugesni. Gatvėmis važinėjantys automobiliai naudoja salone sumontuotas kapoto atidarymo rankenėles, kad nekviesti svečiai nelįstų į variklio skyrių. Lenktyniniams automobiliams saugumas ir greita prieiga prie pagrindinių mechaninių mazgų yra aktualesnė problema nei apsauga nuo vagių.

Beje, kai kurie paprasti gatvėmis važinėjantys automobiliai dėl estetinių priežasčių yra puošiami odiniais kapoto dirželiais ar plieniniais kaiščiais (realybėje neegzistuojanti Eleanora yra geras pavyzdys). Tai – savotiškas nusilenkimas automobilių sportui ir, aišku, grožio suvokimo reikalas.

Galiausiai, reikia sugrįžti prie pradžioje paminėtų akivaizdžių priežasčių – „kad neatsidarytų“ ir „tokios taisyklės“. Taip, gatvėse yra ir greitesnių automobilių ir jų kapotai patys savaime neatsidaro. Tačiau lenktynėse pasitaiko smulkių susidūrimų, o saugumo taisyklės lenktynėse ir bendro naudojimo keliuose yra visai kitokios.

Juodos dėmės šio Audi R8 LMS GT3 bolido priekyje – išoriniai priekinio dangčio fiksavimo taškai. (Brian Snelson, Wikimedia (CC BY 2.0)

Ne visų renginių techninės komisijos žvalgosi papildomų kapoto užraktų. Todėl paieškoję internete galite rasti vaizdo įrašų, kuriuose užfiksuoti lenktyniniai automobiliai su kapotų visiškai užblokuotais priekiniais stiklais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia