Vidaus degimo varikliai stipriai pakeitė visą transporto pramonę. Įprastai jie siejami su lengvaisiais automobiliais, tačiau vidaus degimo varikliai naudojami visur – nuo įrankių iki milžiniškų laivų. Kalbant apie laivus, kadaise jiems buvo ieškoma alternatyvių energijos šaltinių. Štai vienas 19 amžiaus pradžioje pastatytas laivas buvo varomas arklių jėga.

Arkliai laivus traukia nuo seniausių laikų. Toks keliavimo būdas buvo ypač tinkamas kanalams – palei jų krantus einantys arkliai galėjo traukti burlaivius, kurie tiesiog neturėjo jokio alternatyvaus galios šaltinio. Eksperimentas (Experiment) buvo visai kitoks laivas – šis 1807 arba 1810 metais pastatytas laivas buvo varomas viduje vaikščiojančių arklių jėgomis.

Arkliai dažnai traukdavo laivus kanalais. (Wikimedia)

Viskas prasidėjo dar 1801 metais, kai inžinierius Davidas Grieveas užpatentavo unikalų upinio laivo varymo mechanizmą. Grieveas bandė išspręsti problemą – kaip lengvai priversti laivą plaukti prieš srovę? Tuo metu garo varikliai jau buvo naudojami, bet vis dar buvo labai reti ir jų ateitis laivyboje dar nebuvo garantuota. Grieveo mechanizmą sudarė didelis bėgimo takelis, sujungtas su sraigtu. Jis, beje, buvo didžiausia inovacija, nes net ir po to upiniai laivai dažniau turėjo didelius irklų ratus.

Grieveas greitai surado partnerį Davidą Wilkinsoną. Šis inžinierius išgarsėjo tuo, kad išrado stakles sriegių pjovimui – patys suprantate, koks tai svarbus išradimas. Tačiau šįkart jis rūpinosi laivo statybomis. Eksperimentą pastatę meistras Ephraimas Southworthas.

Kaip galite suprasti iš laivo pavadinimo, Eksperimentas buvo tik prototipas, skirtas Grievo mechanizmui išbandyti, todėl buvo pastatytas paskubomis ir turėjo nemažai broko. Eksperimentą varė aštuoni arkliai, žingsniuojantys ant specialaus bėgimo tako laivo centre. Šis takas, kiek primenantis atvirkščią konvejerio diržą, suko ašį, prie kurios buvo pritvirtintas vienintelis Eksperimento sraigtas. Kaip galite įsivaizduoti, ir šis mechanizmas irgi buvo surinktas paskubomis ir efektyvumu nepasižymėjo.

Eksperimentas atrodė maždaug taip – aštuoni arkliai žingsniavo laivo viduryje. (Wikimedia)

Eksperimento ilgis siekė 30,48 metrus, plotis – 6,1 metrą. Laivas turėjo ir stiebą burėms, kad esant tinkamoms sąlygoms galėtų plaukti greičiau.

Eksperimentas buvo išbandytas Rod Ailando valstijoje. Laivas turėjo nuplaukti nuo taško netoli Providenso miesto iki Pavtukseto kaimo. Potvynio bangos ir vėjo pagalbos sulaukęs laivas pasiekė 4 mazgų (7,7 km/val.) greitį ir netrukus pasiekė kelionės tikslą. Čia jis buvo pasitiktas plojimais, tačiau greitai jie nutilo, kai atgal susiruošęs Eksperimentas vėjo buvo nuneštas ant seklumos. Tai buvo Eksperimento pabaigos pradžia.

Laivas buvo pastatytas naudojant investuotojų lėšas, o jo kūrėjai jau buvo prisispausdinę ir bilietų ateities kelionėms. Eksperimento nesėkmė reiškė, kad neliko pinigų projektui vystyti ir investuotojai ėmė reikalauti grąžinti lėšas. Laivas buvo areštuotas ir taip po vienintelės kelionės tapo istorija.

Eskperimento laivo kūrėjai jau spausdino bilietus, nors išradimas dar neveikė. (Wikimedia)

Tačiau nereikėtų sakyti, kad Eksperimentas buvo nepavykęs. Šio laivo mechanizmas buvo studijuojamas ir kopijuojamas. Arklių varomi keleiviniai keltai 1810-1850 metais JAV buvo išties populiarūs. Tiesa, gerokai mažesni nei Eksperimentas. Paskutinis žinomas arkliais varomas keltas Misisipės upėje dirbo iki 20 amžiaus trečiojo dešimtmečio pradžios. Be to, Eksperimento sraigtas greitai tapo standartinių laivų varymo mechanizmu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia