Didesniuose ūkiuose dažnai sukiojasi ir keturračiai – maži visureigiai, skirti nedideliems darbams ar tiesiog kelionėms bekele trumpais atstumais. Žinoma, egzistuoja ir sportinių keturračių – juos matome Dakaro ralyje. Tačiau paprasti lėti ir praktiški keturračiai ūkiuose yra tiesiog įrankiai. Ir Crosley Farm-O-Road buvo vienas pirmųjų tokių.
Crosley Farm-O-Road yra itin mažas visureigis, skirtas darbui žemės ūkyje. Bet ar žinote, kad trumpiausias keturiais ratais varomas serijinės gamybos visureigis buvo sukurtas karybai? Galbūt tai ir nestebina, nes garsusis Antrojo pasaulinio karo Willys Jeep irgi buvo gana mažas, kaip ir daugybė jo įkvėptų automobilių, įskaitant Alfa Romeo Matta. Farm-O-Road irgi buvo akivaizdžiai sukurtas pagal Jeep pavyzdį.
Crosley buvo nepriklausomas JAV automobilių gamintojas. Jį 1939 metais Sinsinatyje, Ohahuje, įkūrė žinomas verslininkas Powelas Crosley jaunesnysis. Kompanijos niša labai užimtoje JAV automobilių rinkoje buvo labai pigūs kompaktiški automobiliai. Žinoma, Crosley istoriją stipriai paveikė prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas – vietoje automobilių kompanija gamino įvairias sistemas karybai. Tačiau po karo Crosley tapo pakankamai gerai žinoma marke, nes atsigaunančiai ekonomikai reikėjo mašinų. Ypač išgarsėjo labai praktiškas Crosley CC Four, sportinis mažylis Hotshot ir ūkiškas visureigis Farm-O-Road.
Mielasis Farm-O-Road
Crosley Farm-O-Road buvo pristatytas 1950 metais. Kompanija pažiūrėjo į JAV ūkininkus ir nusprendė, kad šalia jų turimų pikapų ir traktorių reikalingas ir mažas, bet pajėgus visureigis. Kažkas, kas galėtų atlikti mažus darbus, būtų ekonomiškas ir praktiškas.
Farm-O-Road – tai itin mažas visureigis, sukurtas pagal karo laikų Jeep pavyzdį, bet daug mažesnis už jį. Jis sveria vos daugiau nei 500 kg. Be krovinių kėbulo Farm-O-Road ilgis siekia vos 2,3 metrus, plotis – 1,2 m. Priekyje susiglaudę pečiais tilpo pora suaugusių žmonių. Kas buvo gale, priklausė nuo pirkėjo, bet ten galėjo būti krovinių kėbulas (net ir savivartis) arba ilga sėdynė dar trims keleiviams.
Už originalaus Jeep įkvėptų grotelių yra 0,7 l keturių cilindrų variklis, išspaudžiantis apie 20 kW galią. Jis per trijų laipsnių mechaninę transmisiją ir dviejų laipsnių reduktorių suka galinius ratus. Gamintojas mėgo pabrėžti, kad Farm-O-Road dėl to reduktoriaus turi net dvi atbulines pavaras. Be to, kaip prie tikro traktoriaus, prie Farm-O-Road buvo galima jungti stacionarius įrankius – malūnus, pjūklus ir panašiai.
Crosley teigė, kad Farm-O-Road yra sukurtas „atlikti didelius darbus mažuose ūkiuose ir mažesnius darbus dideliuose ūkiuose“. Pirkėjas galėjo užsisakyti savo Farm-O-Road su nuimamu pikapo kėbulu ir netgi galėjo būti savivarčiu. Tam, kad maži ratai per giliai neįsipjautų į gruntą, gale buvo galima montuoti dvigubus ratus. Crosley netgi siūlė priekinius ratus žiemai pakeisti slidėmis.
Ūkyje Farm-O-Road tarnavo ne tik kaip transporto priemonė, bet ir kaip traktorius. Specialiai jam buvo skirtas plūgas, šienapjovė, kultivatorius ir daug kitų agregatų. Crosley savo reklaminėje medžiagoje lygino Farm-O-Road su arkliais – „Nudirba dvigubai daugiau darbų nei darbinis arklys, keliauja dvigubai greičiau nei lenktyninis žirgas“. Ir visur buvo pabrėžiama, kad jis gali važiuoti į miestą, nes išvysto gerbtiną 64 km/val. greitį ir yra visiškai legalus lengvasis automobilis. Tiesa, ilgesnė kelionė būtų nepatogi, nes šis automobilis turi labai primityvią (bet tvirtą) pakabą, neturi radijo, šildytuvo ar kieto stogo, o priekinį stiklą brūžina tik vienas valytuvas – antrasis buvo montuojamas tik už papildomą kainą.
1951 metais standartinis Crosley Farm-O-Road kainavo 795 dolerius – daugiau nei 9,3 tūkstančius dolerių šių dienų pinigais. Versija su hidrauline sistema, reikalinga kai kuriems agregatams ir savivarčio kėbului kainavo 939 dolerius – 11 tūkstančių šių laikų pinigais. Daug? Na, pigiau nei dideli automobiliai ar traktoriai. Bet jei Farm-O-Road būtų naudojamas tik smulkiems darbams, tai buvo gana brangus daiktas.
Crosley Farm-O-Road gamyba ir visos kompanijos istorija baigėsi 1952 metais. Manoma, kad buvo pagaminta tik 600 tokių visureigių, todėl dabar tai – retas klasikinis automobilis. Crofton Marine Engineering įsigijo Farm-O-Road gamybos teises ir pagamino dar apie 250 tokių automobilų. Kelis metus kompanijos pardavimai sparčiai prastėjo ir galiausiai Crosley žlugo. Priežastis buvo paprasta – amerikiečiai galėjo sau leisti pirkti brangesnius, didesnius automobilius. Be to, didieji JAV automobilių gamintojai taip pagerino savo masinės gamybos metodus, kad jų automobiliai buvo ne ką brangesni už tai, ką galėjo pasiūlyti nepriklausomas Crosley.