Jeep markės pradžia – Antrasis pasaulinis karas, kai Willys-Overland JAV ir jų sąjungininkų kariams sukūrė lengvą visureigį MB. Kai kurie to mažo karinio visureigio dizaino elementai yra išlaikyti iki mūsų dienų. Tiesa, su pakeitimais – modernių Jeep grotelėse yra septynios angos, nors originaliose buvo devynios.

Willys MB ir Jeep Wrangler. (Gamintojo nuotrauka)

Per istoriją išliekantys išskirtiniai dizaino elementai gamintojams yra labai svarbūs, nes jie leidžia lengvai atpažinti tam tikrų markių kūrinius. Pavyzdžiui, sunku įsivaizduoti, kad BMW kada nors atsisakytų savo dvigubų grotelių. Rolls-Royce groteles puošianti Ekstazės Dvasia irgi tapo neatsiejama markės įvaizdžio dalimi. Jeep grotelės lygiai taip pat yra vienas iš tokių kiekviename modelyje ir kiekvienoje kartoje atkartojamų dizaino elementų.

Originalusis Antrojo pasaulinio karo Jeep, gamintojų vadintas Willys MB arba Ford GPW, atrodė štai taip:

Willys MB 1942 metais. (Alfred T. Palmer, Wikimedia)

Įsižiūrėkite į groteles – jose yra devynios vertikalios angos. Po karo Willys-Overland stengėsi išnaudoti staiga įgytą populiarumą ir gyvenimą kuriančių veteranų rinką ir, šalia kitų projektų, ėmėsi civiliams skirtų visureigių CJ (Civilian Jeep) gamybos. Taip iš esmės buvo įtvirtintas Jeep markės egzistavimas. Tačiau pokario Jeep – tiek civiliniai, tiek kariniai – jau turėjo kitokias groteles.

Štai kaip atrodo vienas iš ankstyvųjų CJ:

1946-ųjų Jeep CJ-2A. Grotelėse – septynios vertikalios angos. (order_242, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Pastebėsite, kad angų skaičius grotelėse sumažėjo iki 7. Ir toks jis išlaikomas ir dabar – net ir patys naujausi Jeep modeliai turi groteles su septyniomis vertikaliomis angomis, net jei jos kartais yra tik dekoratyvinės. Pirmiausia šis dizaino elementas įtvirtintas tiesioginiuose Willys MB palikuonyse, o nuo 1998 metų – visuose Jeep modeliuose.

Štai Wrangler – naujas vardas, 1986 metais pakeitęs CJ-7 – irgi turi septynių angų groteles. Šis visureigis turi tiesioginį giminystės ryšį su karo laikų Willys MB, bet jo 9 plyšių grotelių nepaveldėjo.

Modernus Jeep Wrangler, karo laikų visureigio palikuonis. (Gamintojo nuotrauka)

Ir taip, Jeep markė ne kartą keitė savininkus. Pradžioje ji priklausė Willys-Overland, tada daug kartų keitė rankas, o dabar yra Chrysler korporacinėje struktūroje ir priklauso Stellantis koncernui. Tačiau ne savininkų pasikeitimai nulėmė Jeep grotelių pasikeitimą. Greitai perbėkime originaliojo Jeep istoriją.

Pirmasis Jeep ir jo grotelės

Mažo, lengvo ir pigaus nešarvuoto visureigio poreikis JAV buvo pastebėtas dar karo pradžioje. JAV pajėgos turėjo automobilių, bet jie buvo senamadiški, sunkūs, jų gamyba buvo ilga ir brangi. Karas reikalavo daugybės visureigių ir greitai. 1940 metais paskelbtas konkursas ir netrukus po įvairių bandymų ir diskusijų išryškėjo trys galimi naujo visureigio gamintojai: American Bantam, Willys-Overland ir Ford.

Bantam pirmoji pristatė prototipą Blitz Buggy, tačiau šios kompanijos gamybos pajėgumai kėlė abejonių. Blitz Buggy brėžiniai kaip bendra idėja buvo perduoti Willys bei Ford ir šios kompanijos taip pat netrukus pateikė savo pasiūlymus. Prireikė laiko, naujų prototipų ir bandymų, tačiau galiausiai išrinktas konkurso nugalėtojas – Willys MA.

1941-ųjų Willys MA prototipas su iš strypelių suvirintomis grotelėmis. Jis laimėjo konkursą, bet prieš pereinant prie masinės gamybos dar buvo šiek tiek pakeistas. MB modelis jau turėjo platų plokščią kapotą ir štampuotas groteles su 9 plyšiais. (Gamintojo nuotrauka)

Iš tikrųjų, Willys-Overland bandymas laimėti stambų kariuomenės užsakymą buvo šuolis aukščiau bambos. Ford turėjo didžiulį palaikymą, o ir pramoniniais šios kompanijos pajėgumais niekas neabejojo. Tačiau Willys MA prototipas turėjo porą didelių privalumų – žemesnę kainą ir labai patikimą Go-Devil variklį. Ford prototipas tik kėbulo konstrukcija ir kokybe buvo pranašesnis už Willys MA, kuris vėliau virto legendiniu Willys MB.

1941 metais Willys-Overland ėmėsi serijinės naujojo gamybos. Kompanija galėjo verstis per galvą, bet buvo aišku, kad visureigių reikia labai daug, o laiko yra visai mažai. Taigi, Ford irgi gavo kontraktą, bet turėjo gaminti tuos pačius visureigius su tais pačiais varikliais. Taip gimė Ford GPW – praktiškai identiškas Willys MB brolis dvynys. Ford pristatė keletą pakeitimų. Pagrindinis jų – štampuotos grotelės. Willys MA ir pirmieji 25 tūkstančiai MB turėjo virintų strypų groteles. Jos buvo labai tvirtos, bet sunkios ir brangios, nes kiekvieną strypelį reikėjo privirinti prie grotelių rėmo. Ford sprendimas buvo daug pigesnis ir lengvesnis, todėl buvo pritaikytas visai programai – štampuoto plieno grotelės su 9 angomis virto neatskiriama Jeep dalimi.

Britų kariai su Willys MB 1945 metais. And visureigio – vokiečių karo belaisviai. (Christie (Sgt) No 5 Army Film & Photographic Unit, Wikimedia)

Iki karo pabaigos pagaminti 359 489 Willys MB ir 277 896 Ford GPW visureigiai. Visi jie bendrai vadinti Jeep. Nepaisant Ford įsitraukimo, tai vis tiek buvo Willys-Overland kūrinys ir po karo būtent ši kompanija turėjo teisę uždirbti iš šio dizaino. Tas dizainas buvo registruojamas, siekiant apsisaugoti nuo kopijavimo. Willys-Overland nenorėjo registruoti grotelių dizaino, nes techniškai tai buvo Ford išradimas.

Taigi, originaliojo Jeep palikuonys – nuo CJ iki Wrangler – turi 7, o ne 9 plyšius grotelėse. Kai kurie kiti Jeep modeliai, kurie neturėjo tiesioginio ryšio su Willys MB, turėjo kitokias groteles, kuriose plyšių būta nuo 8 iki 13. Bet nuo 1998 metų visi Jeep modeliai turi 7 plyšių groteles.

Ir taip, tai skamba juokingai – kas ten skaičiuoja tuos plyšius grotelėse? Bet Ford irgi norėjo mažų visureigių verslo, todėl Willys-Overland vengė tiesioginio konflikto. Bet buvo ir kitų priežasčių – civiliniai automobiliai turėjo didesnius žibintus, todėl grotelėms tiesiog fiziškai liko mažiau vietos.

Willys CJ-3B. (Louise Wolff, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Tai, beje, yra priežastis, kodėl ankstyvieji Suzuki Jimny turi aštuonių plyšių groteles – nes kam tie ginčai, kai gali įsiterpti tarp septynių ir devynių?

Septynių plyšių grotelės, beje, išliko ir JAV karinės technikos arsenale. Kada nors atkreipėte dėmesį į šio daikto groteles?

Humvee (oficialiai – HMMWV). Gerai įsižiūrėję ir šio karinio visureigio veide išvysite originalaus Jeep genų. (Pfc. Caleb Foreman, Wikimedia)

Tai – Humvee arba HMMWV. Amerikietiškas karinis visureigis, naudojamas nuo 1983 metų. Gerai įsižiūrėję pastebėsite, kad jo grotelėse irgi yra septyni plyšiai. Ir tai nėra atsitiktinumas.

Humvee – tai AM General kompanijos produktas. AM General ir Jeep markę kadaise siejo tiesioginiai korporaciniai ryšiai – vienu metu tai buvo ta pati AMC kompanija. Karinių ir civilinių mašinų gamyba galiausiai buvo atskirta ir Jeep vardas nukeliavo per vienas rankas, AM General – per kitas. Humvee buvo sukurtas dar prieš tą atskyrimą, todėl jis turi kelis Jeep dizaino elementus. Tai nekėlė jokių problemų, net kai kompanijos nebebuvo susijusios, nes karinis Humvee nekonkuravo su Jeep. Na, bent jau iki 1992 metų, kai AM General pristatė Hummer – civilinę Humvee versiją. 1999 metais General Motors įsigijo teises į Hummer markę.

Hummer H3 ir Jeep Wrangler, abu su 7 plyšių grotelėmis. (Greg Gjerdingen, Wikimedia (CC BY 2.0)

2003 metais DaimlerChrysler, kuriai tada priklausė Jeep markė, padavė GM į teismą. Spėkite, dėl ko – būtent dėl tų septynių plyšių grotelių. Tas ieškinys buvo atmestas, nes teismas nusprendė, kad tos grotelės buvo sukurtos dar tada, kai AM General ir Jeep priklausė tai pačiai korporacijai ir sąmoningai naudojo istorinius dizainus.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia