Dakaro ralis yra labai populiarios bekelės ištvermės lenktynės. Dabar jose varžosi įspūdingi bolidai su anglies pluošto kėbulais, didžiuliais ratais, elektroninėmis sistemomis. Tačiau šių lenktynių pradžia buvo kiek kitokia.

Lada Niva nuo savo istorijos pradžios buvo naudojamas automobilių sporte. Nuotraukoje – 1992 metai. (Ketounette, Wikimedia)

Anksčiau Dakaro ralyje dalyvaudavo vien tik modifikuoti gamykliniai automobiliai. Net ir tokie, kuriems, atrodo, bekelėje nėra ką veikti. Dakare dalyvavo ir Rolls-Royce Corniche, o štai Porsche 911 net pasipuošė čempiono titulu. Motociklų klasėje irgi būta keistuolių – dykuma Vespa motoroleriui tikrai nėra natūrali aplinka.

Kitoks Dakaras

Ankstyvasis Dakaro ralis buvo visiškai kitoks ne tik dėl kuklios organizacinės struktūros, bet ir dėl dalyvių biudžetų ir pačių lenktynių pobūdžio. Pirmajame Paryžiaus-Dakaro ralyje 1979 metais dalyvavo 182 ekipažai, bet tik 74 pasiekė finišą. 1980 metais startavusių ir finišavusių santykis buvo 216 ir 81, 1981-aisiais – 291 ir 91, 1982-iais – 385 ir 127.

Kitaip tariant, dauguma Dakaro dalyvių nefinišuodavo. Kartais tai įvykdavo dėl avarijų, kartais – dėl dalyvių sveikatos problemų, bet dažniausiai kelią link finišo užstodavo nepatikima technika. Finišas Dakaro ralyje buvo (ir tebėra) geras rezultatas, o pergalei reikėjo gero vidutinio greičio ir, svarbiausia, patikimos technikos.

Volkswagen Iltis, koks 1980 metais nugalėjo Dakaro ralyje. (Volkswagen nuotrauka)

Antrasis Dakaro ralis 1980 metais yra geras to pavyzdys. Jį laimėjo Freddyis Kottulinskyis ir Gerdas Löffelmannas su Volkswagen Iltis visureigiu. Nors šis automobilis buvo paruoštas Audi gamykloje ir turėjo Audi Quattro keturių varomų ratų sistemą, tai vis tiek buvo paprastas visureigis su brezentiniu stogu ir 55 kW varikliu. Toks pat Volkswagen Iltis tada užėmė ir antrąjį nugalėtojų pakylos laiptelį, ir ketvirtąją automobilių įskaitos vietą. Nemažiau kuklus Renault 4 su Sinpar keturių varomų ratų sistema buvo trečias, o daug didesnis ir galingesnis Range Rover su V8 varikliu liko penktas.

Lada Niva galėjo laimėti Dakarą?

Kai suprantate ankstyvojo Dakaro ralio specifiką, Lada Niva pergalė jame net neatrodo neįmanoma. Juk šis automobilis buvo sukurtas sovietiniams keliams, kurie technikai buvo ne ką draugiškesni nei Dakaro ralio greičio ruožai.

Lada Niva Prancūzijos kaime. (Guillaume Vachey, Wikimedia)

Lada Niva automobiliai, gaminami nuo 1977 metų, Prancūzijos kaimuose ir kalnuose buvo žinomi ir perkami. Dakaro ralis, ypač savo istorijos pradžioje, buvo prancūziškas renginys, todėl jame atsispindėjo praktiškai visa Prancūzijos bekelės technikos paletė. Pirmame Paryžiaus-Dakaro ralyje 1979 metais dalyvavo 5 sovietiniai Lada Niva visureigiai. Trys iš jų nefinišavo, o geriausiai pasirodžiusi Lada Niva liko 28-oje vietoje.

Nors 1980 metais prie Paryžiaus-Dakaro ralio starto jau buvo 8 Lada Niva visureigiai, labai gerų rezultatų ir jie nepasiekė. Bet kiti trys metai buvo Lada Niva karjeros Dakare viršūnė.

1981-ųjų Paryžiaus-Dakaro ralyje dalyvavo net 13 Lada Niva automobilių. Geriausiai tose gretose pasirodė Jean-Claude Briavoine, kuris savo Niva atvairavo iki trečios vietos. 1982 metais tas pats ekipažas jau lipo ant antrojo podiumo laiptelio, o 1983 metais šį pasiekimą pakartojo André Trossat. Lada Niva per tuos tris metus laimėjo ne vieną Dakaro ralio etapą, bet čempiono laurų taip niekada ir negavo.

Dakaro ralio tėvas Thierry Sabine 1986-ųjų Dakaro ralyje šalia Lada Niva. Tais metais Niva visureigis (ne šis matomas nuotraukoje) pasiekė 4-ąją vietą. (Yelles M.C.A., Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

O galėjo gauti – nedidelis varžovų technikos gedimas ar navigacijos klaida galėjo įrašyti Lada Niva visureigį tarp Dakaro čempionų. To labai norėjo ne Sovietų sąjunga, kuri neturėjo nei resursų, nei susidomėjimo Dakaro raliu, o prancūzas Lada importuotojas Jacques Pochas. Sovietų sąjunga šioje istorijoje figūruoja tik tiek, kad eksportavo Lada Niva visureigius Europos ūkininkams. Poch sukūrė savotišką Lada Niva komandą, rūpinosi automobilių paruošimu sunkiausioms pasaulio lenktynėms. Tiesa, Niva visureigius naudojo ir kitos prancūzų komandos, bet būtent Poch kompanijos Niva pasiekė aukščiausių rezultatų – lipo ant podiumo tris metus iš eilės.

Poch į Niva kėbulą grūdo didesnius variklius, turbokompresorius, standumą gerinančius saugos lankus ir kitas gudrybes. 1984 metais modifikacijos buvo dar didesnės – net atstumas tarp ašių išaugo, kad automobilis būtų stabilesnis. Kitos kompanijos irgi nemiegojo – 1985 metais į Niva kėbulą prancūzai įgrūdo net V6 variklį.

Lada Niva automobiliai Dakaro ralyje naudoti ir vėliau, bet į trejetuką nebeprasibrovė, nepaisant to, kad vienu metu tokį visureigį vairavo ir legendinis belgų lenktynininkas Jacky Ickxas. Pirmajame dešimtuke Niva vardas buvo dažnas, nors tai nebuvo nei galingiausias, nei pažangiausias automobilis. Vėliau, jau šiais laikais, Niva į Dakaro ralį grįžo klasikinių visureigių kategorijoje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia