Kadaise tai buvo labai populiarus dalykas, o dabar daug vairuotojų apie tai net nėra girdėję. Įlipę į kokį senesnį automobilį galbūt rastumėte overdrive mygtuką ar rankenėlę. Įjungus šį režimą automobilis tarsi pamojus burtų lazdele staiga taptų tylesnis ir taupesnis. Kur dingo overdrive?

Iš automobilių dingo ne tik overdrive pavara. Ar žinote, kodėl automobiliai anksčiau avėjo baltašones padangas? O kodėl daug automobilių anksčiau turėjo vientisą ilgą priekinę sėdynę? Daug automobilių turėjo ir ant sparnų sumontuotus veidrodėlius – kur jie dingo?

Jaguar E-Type

Lekiate greitkeliu maždaug 130 km/val. greičiu. Kelionė ilga, o jūs jau pavargęs. Senas variklis kaukia, sukdamasis beveik 4000 apsisukimų per minutę greičiu, sparčiai tuštindamas degalų baką. Bet jūs turite sprendimą – mažą mygtuką pavarų perjungimo svirtyje, pažymėtą raidėmis OD. Tai – overdrive pavara, kurią įjungus apsukos staiga nukrenta, automobilis ryja mažiau degalų, o ir dėvisi ne taip sparčiai.

Overdrive nustatymas dabar nebėra toks populiarus, bet pati pavara tikrai nėra išnykusi.

Kas yra overdrive pavara?

Nors skirtingi gamintojai šį terminą naudoja (ar naudojo) skirtingai, overdrive yra tiesiog papildoma aukšta pavara. Jei jūsų automobilis turi 4 pavaras ir overdrive, tai galite galvoti, kad jis turi 5 pavaras. Anksčiau kartais overdrive buvo papildoma pavara tiesiogine to žodžio prasme – tai buvo prie transmisijos galo prisukamas papildomas mechanizmas. Įvairių britiškų sportinių automobilių entuziastai overdrive pavaras savo automobiliuose kartais montuodavo patys. Vėliau gamintojai overdrive integravo į pagrindinę transmisiją.

Kadangi overdrive yra papildoma aukšta pavara, ją įjungus nukrenta variklio sūkiai ir automobilis sunaudoja mažiau degalų. Tačiau gali kilti klausimas, kodėl overdrive nežymima skaičiumi, kaip kitos pavaros. Kodėl 4+OD, o ne 5?

Overdrive pavara turi specifinę paskirtį – ji naudojama tik tada, kai ramiai važiuojama greitkeliu. Overdrive yra tiesiog agresyviai aukšta pavara, todėl nusipelnė kito pavadinimo. Agresyviai žema pavara, beje, irgi kartais nežymima skaičiumi – ji vadinama crawler.

Overdrive mechanizmas iš 1979-ųjų Range Rover (Lewis Collard, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Overdrive yra tokia aukšta pavara, kad įjungus ją automobiliui sunku ar net neįmanoma bėgėtis. Žemesnės pavaros yra lėtesnės, bet stipresnės ratams tenkančio sukimo momento prasme. Tai yra elementarus mechaninio pranašumo principas – mažas krumpliaratis suka didelį, didelis sukasi daug lėčiau, bet turi daug jėgos. Įjungus pirmą pavarą, visos transmisijos santykis gali būti, pavyzdžiui, 9:1. Tai reiškia, kad varikliui sukantis 2700 apsisukimų per minutę greičiu ratai sukasi 300 apsisukimų per minutę greičiu – priklausomai nuo ratų dydžio, tai gali būti apie 35 km/val. greitis.

Aukštesnių pavarų santykis yra daug švelnesnis – gali būti 6:1, 4:1 ir taip toliau. Aišku, jis tikriausiai niekada nėra taip gražiai apvalus, bet suprantate patį principą. Galiausiai pasiektume 1:1 santykį, kai visas variklio sukimosi greitis ir sukimo momentas būtų tiesiogiai atiduodamas ratams. Ratų sukimosi greitį variklio atžvilgiu dar galima auginti, bet sukimo momentas ne tik nebūtų didinamas, bet dar ir mažėtų. Bet būtent tai ir yra overdrive pavara.

Overdrive pavara yra aukštesnė už tiesioginę 1:1 pavarą. Tai yra, ratai sukasi greičiau nei variklis, bet jau su mažesne jėga. Jei pavyzdyje su pirma pavara kalbėjome, kad mažas krumpliaratis suka didesnį ir didesnis turi mažiau greičio, bet daugiau jėgos, tai OD atveju yra atvirkščiai – didelis krumpliaratis suka mažesnį ir mažesnis turi daugiau greičio, bet mažiau jėgos. Taigi, automobilis gali palaikyti aukštą greitį prie mažesnių variklio sūkių, bet bėgėtis jau neturi jėgų.

Įjungus overdrive pavarą automobilis nesulėtėja, bet sunkiai bėgėjasi, ne taip energingai važiuoja į įkalnę. Ratų sukimo momento tuomet pakanka tik greičiui palaikyti.

Overdrive mygtukas ant automatinės pavarų dėžės svirties. (Tonicthebrown, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kai kurie gamintojai overdrive pavara vadindavo vis dar teigiamą santykį turinčią, bet labai aukštą pavarą. Bet principas išlieka tas pats – tai yra agresyviai aukšta, bet silpna pavara, skirta ramiam važiavimui greitkeliu.

Kur dingo Overdrive?

Bet gerai, overdrive yra tokia greitkelio pavara, taupanti degalus, mažinanti triukšmą ir detalių susidėvėjimą. Kodėl dabar overdrive automobiliuose praktiškai nematomas? Šiuolaikiniai varikliai yra stebėtinai efektyvūs, kaip ir transmisijos, todėl agresyviai aukštų pavarų nereikia. Tai yra papildomas svoris ir sudėtingumas. Kai OD pavaros buvo populiarios, pavarų dėžės dažnai turėdavo po 3 įprastus bėgius. Dabar pavarų daugiau, todėl šalia montuoti overdrive neapsimoka.

Tačiau, reikia pasakyti, kad iš principo overdrive pavarą kai kurie automobiliai vis dar turi, tik ji dažniau žymima skaičiumi. Tai galima pastebėti tada, kai maksimalus greitis pasiekiamas ne su aukščiausia pavara (pavyzdžiui, maksimalus greitis pasiekiamas su 5 pavara, nors automobilis turi 6 bėgius). Tiesiog ta aukščiausia pavara yra tokia aukšta, kad mechaninio pranašumo transmisijoje nebelieka arba jis yra visai mažas, todėl ratų sukimo momentas yra per mažas kovai su prie didesnio greičio augančiu oro pasipriešinimu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia