Ilgi autobusai šiuolaikiniuose miestuose net nepriverčia praeivių pakelti akių – tai kasdienybė. Tačiau anksčiau buvo kitaip. Dauguma praeito amžiaus ketvirtojo dešimtmečio autobusų buvo pakankamai trumpi. Išskyrus Versare autobusą Monrealyje – Atwaterio gatvės monstras savo laiku buvo tiesiog milžiniškas!

Versare kompanija buvo įkurta 1925 metais Niujorko valstijoje. Ji gamino troleibusus ir eksperimentavo su hibridinėmis jėgainėmis autobusams. Ir taip, perskaitėte teisingai – hibridinėmis. Tiesa, šios benzininės-elektrinės sistemos nebuvo kuriamos  dėl kažkokio ekologiško transporto siekio. Tiesiog Versare tikėjo, kad tokios sistemos būtų lankstesnės, geriau tinkančios sparčiai augantiems miestams. Be to, kompanija žinojo, kad hibridinė jėgainė gali pagerinti dinamines autobusų charakteristikas ir supaprastinti jų konstrukciją.

Kai autobuso variklis yra priekyje, o varantys ratai – gale, transmisijai reikia labai ilgo veleno. Tas velenas įprastai yra rėmo viduryje, po autobuso kėbulu. Dėl tokios konstrukcijos mažėja naudingos erdvės autobuse, ypač laikais kai autobusų konstrukcija apskritai nebuvo labai praktiška. Galiausiai, norint sukurti keturiais ratais varomus autobusus reikia labai sudėtingų mechanizmų, kurie 20 amžiaus pradžioje tiesiog nebuvo prieinami.

Atwaterio gatvės monstras su savo vairuotoju 1927 metais. (Wikimedia)

Tačiau įkvėpimo Versare sėmėsi ne iš autobusų, o iš tramvajų. Ir taip pačioje savo gyvavimo pradžioje 1927 metais sukūrė jį – aštuonratį autobusą Monrealio tramvajų kompanijai.

Tai buvo labiau jau eksperimentinis autobusas. Versare kompanija Monrealiui pasiūlė net 6 autobusus, bet, atrodo, kad 8 ratus turėjo tik vienas. Versare autobusas turėjo 4 ašis – po dvi priekyje ir gale. Per elektro-benzininę sistemą buvo varomi 4 autobuso ratai – vėlgi, po du priekyje ir gale. Tokia neįprasta konstrukcija leido sukurti labai ilgą ir erdvų autobusą, kuris turėjo tapti alternatyva nuo bėgių priklausomiems tramvajams.

Tačiau Monrealio miestas Versare autobusui pasirodė nesvetingas. Dar pačioje bandymų pradžioje paaiškėjo, kad šis monstras nesusitvarko su ankštomis miesto gatvėmis. Šio autobuso ilgis buvo apie 12 metrų – dabar autobusams tai nėra labai daug. Tačiau lygiai tokio pat ilgio buvo ir Versare autobuso ratų bazė, todėl jis buvo tiesiog tragiškai nemanevringas.  Taigi, šis autobusas buvo naudojamas tik plačioje ir ilgoje Atwater Av. – viename iš pagrindinių Monrealio prospektų. Neišvengiamai, šis autobusas buvo pramintas Atwaterio gatvės monstru.

Versare kompanijos aštuonratis dirbo tik 7 metus, kol konstrukcijos neatlaikė nuolatinio streso ir autobusas tiesiog perlūžo.

Gaila, tačiau detalių apie šį autobusą išliko mažai, nes Versare kompanija išnyko pakankamai anksti. 1928 metais Versare kompaniją įsigijo Cincinnati Car Company, gaminusi tramvajus, troleibusus ir vagonus. Maždaug tuo metu išnyko ir gamyklose saugoti techniniai Atwaterio gatvės monstro duomenys, nes kompanija buvo perkelta iš Niujorko į Ohajo valstiją. Jie nebuvo saugomi ir todėl, kad šis autobusas tuo metu jau buvo laikomas tik nepasiteisinusiu prototipu. 1931 metais Versare prekės ženklas buvo sugrįžęs, bet 1938 metais pranyko amžiams.

Visgi, šį tą apie Versare milžiną žinome. Po ilga jo nosimi slėpėsi amerikietiškas keturių cilindrų Buda variklis, greičiausiai išvystęs apie 31 kW galią. Jis iš esmės veikė tik kaip generatorius, tiekiantis galią dviem elektros varikliams, varantiems po vieną ašį priekyje ir gale. Laidai, žinoma, užima žymiai mažiau vietos nei įvairūs velenai, todėl tai buvo žymiai elegantiškesnis sprendimas. Tačiau pats autobusas buvo tiesiog per ilgas.

Iš kur žinome, kad jis buvo per ilgas? Na, 1934 metais jis perlūžo tiesiog gatvėje. Taip, šiandien yra ilgesnių ir didesnių autobusų (Neoplan Jumbocruiser buvo pats didžiausias), tačiau per beveik šimtą metų technologijos ir medžiagos tikrai patobulėjo. Versare autobusas buvo sukaltas kaip tramvajaus vagonas – nors po juo buvo metalinis rėmas, kėbulas turėjo tik medinį karkasą. Atstumas tarp priekinių ir galinių ašių buvo tiesiog per didelis, todėl centrinę konstrukcijos dalį veikė didžiulės apkrovos, kurios Atwaterio gatvės monstrą galiausiai ir sulaužė.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia