Alfa Romeo yra gilią ir nuostabią istoriją turinti itališka automobilių markė. Alfa Romeo logotipą nešiojo daugybė sportinių automobilių, taip pat ir daug paprastų kasdienių, bet labai stilingų modelių. Tačiau Alfa Romeo Matta visureigis nebuvo nei sportiškas, nei ypatingai gražus. Nors jį ir pristatė pirmasis Formulės 1 čempionas.
Alfa Romeo Matta buvo sukurtas pokaryje, kai Willys Jeep dar buvo visai šviežias prisiminimas. Tai, kad originalusis Jeep buvo įkvėpimo šaltinis kuriant Matta, niekas ir nebandė slėpti – Italijos vyriausybė iš tikrųjų žvalgėsi kuo pakeisti turimus Willys Jeep/Ford GPW visureigius. 1951 metais Alfa Romeo Italijos ginkluotosioms pajėgoms pasiūlė savo džipą – 1900 M. Įdomu, kad dabar abi Alfa Romeo ir Jeep markės priklauso Stellantis grupei.
Beje, jei seni paprasti visureigiai jums įdomūs, būtinai paskaitykite ir apie labai retą Porsche 597, prancūzišką G-Klasse versiją Peugeot P4 ir plastikinį Citroën Méhari.
Alfa Romeo Matta – sukurtas kariams
Originalus Jeep parodė pasauliui, kad lengvas pajėgus visureigis kariams gali būti labai naudingas. 20 amžiaus viduryje Italija norėjo paprasto karinio visureigio, todėl vyriausybė skelbė konkursą tokios mašinos sukūrimui. Žinoma, kartu taip buvo bandoma skatinti vietinę automobilių pramonę. Į kvietimą atsiliepė Alfa Romeo, kuri sukūrė 1900 M ir Fiat su Campagnola visureigiu.
Alfa Romeo visureigį, gavusį Matta (it. Pašėlęs) pravardę, sukūrė inžinierius Giuseppe Busso su savo komanda. Projektui buvo skirti vos keli mėnesiai, todėl negaišdamas laiko Busso ėmė tyrinėti britišką Land Rover 80 visureigį, kuris tada buvo dar visai naujas, bei originalų Jeep. Vos per kelis mėnesius Busso sukūrė naują rėmą, važiuoklę bei kėbulą, o 1,9 litrų variklis buvo paimtas iš Alfa Romeo 1900 sedano. Alfa Romeo lenktyniavo su laiku ir Fiat, kuri savo visureigio gamybą pradėjo anksčiau. Tačiau 1951 metų gegužę prasidėjo abiejų kompanijų pasiūlytų prototipų bandymai.
Po pirmųjų bandymų Alfa Romeo visureigis buvo kritikuojamas kaip per silpnas. Alfa Romeo savo prototipą turėjo supaprastinti, kad jis būtų tvirtesnis, atsparesnis raižytos bekelės baisumams. Buvo sumažinta variklio kompresija, kad jis galėtų naudoti prastesnį benziną, sumontuotas vadinamas sausasis karteris, transmisijos pakeitimais padidintas sukimo momentas prie žemų variklio sūkių. Galutiniai prototipai sukurti 1951-ųjų rugsėjį. Italijos karinės pajėgos turėjo nuspręsti, kuris visureigis – Alfa Romeo 1900 M ar Fiat Campagnola – geriau atitinka jų reikalavimus.
Fiat savo Campagnola visuomenei pristatė elegantiškoje parodoje Baryje. Tuo tarpu Alfa Romeo savo 1900 M (dar žymimas AR 51) pristatė per 1951-ųjų Italijos Grand Prix. Trasoje visureigis pasirodė su pirmuoju modernios Formulės 1 čempionu Nino Farina už vairo.
Triukas galbūt ir buvo įspūdingas – F1 čempionas, naujas visureigis ir Italijos Grand Prix! Tačiau Italijos kariuomenė nusprendė pirkti Fiat Campagnola – pigesnį (1,6 milijonai lyrų prieš 1,935 mln.) ir mažesnius priežiūros kaštus pasiūlyti galintį visureigį.
Tiesa, tai nebuvo visiškas pralaimėjimas. Bandymų ir atsargos tikslais Alfa Romeo vis tiek pagamino ir karinėms pajėgoms perdavė 1899 Matta visureigius. Dauguma jų atiteko Sausumos pajėgoms, taip pat karabinieriams, laivynui ir oro pajėgoms. Aišku, Campagnola pasiekė daug didesnę sėkmę ir greičiausiai buvo tvirtesnis visureigis, bet 1900 M Matta bent jau nebuvo išmestas į šiukšliadėžę.
Jau 1952 metais Alfa Romeo pristatė civiliams skirtą 1900 M (AR 52). Tai – iš esmės tas pats automobilis su minimaliais pakeitimais: patobulintas nuimamas medžiaginis stogas, priešais keleivio vietą įrengtas nedidelis pirštinių skyrelis. Tačiau iš esmės AR 52 buvo tas pats AR 51, tik dabar Alfa Romeo jį norėjo pasiūlyti ne kariams, o ūkininkams. Tiesa, nors legendinio dviračių lenktynininko Fausto Coppi komanda naudojo Alfa Romeo Matta visureigį 1952-ųjų Tour de France, kurį Coppi laimėjo, šio modelio pardavimai pagreičio neįgavo.
Iš viso Alfa Romeo pagamino tik 154 civilinius 1900 M automobilius. Kai kurie iš jų gyveno paprastą kaimišką gyvenimą, kiti buvo naudojami automobilių sporte. Į civilių rankas vėliau pateko ir ginkluotosioms pajėgoms nebereikalingi kariniai visureigiai.
Alfa Romeo Matta – tikras visureigis
Alfa Romeo Matta nėra toks pašėlęs, kaip teigia jo pravardė. Po kapotu, ant kurio buvo atsarginio rato tvirtinimo vieta, yra skysčiu aušinamas 4 cilindrų 1,9 litrų variklis, išvystantis 47,8 kW galią. Jis per 4 laipsnių transmisiją su palėtinimu suka visus visureigio ratus.
Matta yra tikras visureigis su atskiru rėmu ir plieniniu kėbulu ant jo. Automobilis sveria vos 1,25 tonas, o jo ratai yra pačiuose kėbulo kampuose, todėl bekelės jis tikrai nebijo. Padeda ir nepriklausoma priekinė važiuoklė. Matta gali važiuoti per 70 cm gylio vandenį, nors jo durelės tikrai nėra labai sandarios. O kopimas į 50 laipsnių įkalnę apskritai yra įspūdingas pajėgumas tokiam paprastam ir senam visureigiui. Italai sako, kad pravažumu Matta pranoko Campagnola, kuris turėjo porą arklio galių mažiau. Tačiau Fiat variantas buvo pasirinktas dėl patikimumo ir priežiūros paprastumo.
Kelyje Matta išvysto maksimalų 105 km/val. greitį, nors kažin, ar tai atrodo saugu. Atvirame ar medžiaginiu stogu uždengtame Matta salone be jokių patogumų telpa 6 žmonės. Tiesa, sunkiai, nes juk tai – vos 3,52 metrų ilgio ir 1,6 metrų pločio visureigis.
Alfa Romeo Matta entuziastų rankose buvo modifikuojamas. Jie į šį kėbulą dėjo galingesnius variklius, tobulino važiuoklę, o ir Alfa Romeo kūrė įvairias versijas, dar bandydama pagerinti pardavimus ar gauti vyriausybinį užsakymą. Visa tai reiškia, kad iki šių dienų išliko tik nedidelė dalis iš tų 2059 visureigių, pagamintų 1951-1954 metais.