1925 metais Karališkasis Italijos laivynas užsakė du klasikinius medinius tristiebius burlaivius, skirtus jūreivių mokymams. Savo dizainu jie turėjo priminti 18-ojo amžiaus karo laivus. Pirmasis, gavęs Cristoforo Colombo vardą, buvo prarastas po Antrojo pasaulinio karo. Antrasis, Amerigo Vespucci, tebeplaukioja ir šiandien.

Amerigo Vespucci – Italijos karinio laivyno burlaivis. (Harley D. Nygren, Wikimedia)

Cristoforo Colombo istorija yra gana liūdna. Tai buvo labai gražus burlaivis. Italijos laivynas jį naudojo iki pat 1943 metų. Italija karą pralaimėjo ir už tai turėjo susimokėti – 1949 metais gražuolis Cristoforo Colombo atiteko Sovietų Sąjungai, kur gavo Dunojaus vardą. Šalyje, apie kurią sunku pasakyti ką nors gero, Cristoforo Colombo nebuvo vertinamas. Jis iš karto buvo perdažytas šlykščia pilka spalva, kad būtų pašalinti itališkos kilmės ženklai. Cristoforo Colombo plaukiojo retai ir nebuvo prižiūrimas. 1961 metais jis buvo pradėtas ardyti, nes buvo ketinama jį atnaujinti. Vietoje to jis pradėtas naudoti kaip barža medienai gabenti. 1963 metais Cristoforo Colombo kilo gaisras, po kurio laivas buvo paliktas pūti iki 1971 metų, kuomet buvo išardytas.

Tuo tarpu Amerigo Vespucci liko Italijoje, todėl jo laukė gražesnis gyvenimas. Šis burlaivis į vandenį buvo nuleistas dar 1930 metais, o jau 1931 metais pradėjo keliones. Tai – tristiebis 101 metro ilgio burlaivis su dyzeliniais varikliais, leidžiančiais pasiekti 10 mazgų (19 km/val.) greitį. Amerigo Vespucci stiebų aukštis siekia 50, 54 ir 43 metrus, o bendras burių plotas – 2824 kvadratinius metrus. Šis burlaivis turi net 30 km tradicinių kanapių pluošto virvių – tik švartavimo virvės yra sintetinės, nes to reikalauja tarptautiniai saugumo standartai. Plaukdamas su vėjo pagalba Amerigo Vespucci gali pasiekti 15 mazgų (28 km/val.) greitį.

Amerigo Vespucci yra pagaulingai modernus. (Luca Aless, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Vasarą, kai Amerigo Vespucci priima Laivyno Akademijos studentus, laivo įgulą sudaro net 450 žmonių. Amerigo Vespucci atrodo kaip labai senas, archajiškas laivas, tačiau turi rimtos modernios įrangos. Jo varikliai net kelis kartus buvo keičiami. Per atnaujinimą 2013-2016 metais Amerigo Vespucci gavo porą 12 cilindrų generatorių, išvystančių po 1360 kW galią, porą 8 cilindrų 760 kW generatorių ir elektrinį variklį. Šis burlaivis turi porą modernių radarų, palydovinę navigacijos sistemą, naują komunikacijos įrangą, hidraulinę vairavimo sistemą, hidraulinę inkaro gervę ir daug kitų technologijų.

Amerigo Vespucci naudojamas labai aktyviai. (Marc Rochkind, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kita vertus, tai vis tiek yra medinis burlaivis. Nors jis turi ir hidraulinį vairą, jis dažniau vairuojamas tradiciniu vairu. Tiksliau vairais – į vieną mazgą sujungti net keturi mediniai vairai. Iš tikmedžio pagamintos Amerigo Vespucci denio lentos yra keičiamos kas trejus metus, nes kitaip tiesiog supūtų. Visas laivo korpusas yra papuoštas įmantriais ornamentais. Laivo korpusas yra nudažytas baltomis ir juodomis juostomis, imituojančiomis patrankų eiles, kurias įprastai turėtų tikras karo laivas. Iš tikrųjų, Amerigo Vespucci turi porą patrankų, kurias naudoja saliutavimui. Tiesa, pats Amerigo Vespucci dažniau sulaukia kitų laivų saliutų – Italijoje šis burlaivis visada sveikinamas garsiniais signalais.

Amerigo Vespucci visą savo gyvenimą buvo labai aktyviai naudojamas. Na, išskyrus Antrojo pasaulinio karo metus. Plaukiodamas 1962 metais Amerigo Vespucci sulaukė tokio komplimento, kad jis yra įrašytas į laivo istoriją ir dažnai minimas, kaip viena mieliausių akimirkų laivybos istorijoje.

Šis laivas turi net 30 km kanapinių virvių. (Jpbazard, Wikimedia(CC BY 4.0)

Amerikiečių lėktuvnešis USS Independence tuomet Viduržemio jūroje pastebėjo gražų burlaivį ir ėmė jam mirksėti šviesos signalus:

  • „Kas tu?“, paklausė lėktuvnešis.
  • „Mokomasis laivas Amerigo Vespucci, Italijos laivynas“, atsakė burlaivis.
  • „Tu esi gražiausias laivas pasaulyje“.

Net sunku pasakyti, kodėl šis komplimentas taip giliai įsirėžė į Amerigo Vespucci istoriją. Galbūt dėl to, kad jis nuskambėjo iš vieno laivo kitam – žmogaus balso šiame pokalbyje tiesiog nebuvo. Kažkas kantriai mirksėjo šviesos signalu, kol Amerigo Vespucci raudo skruostai.

Tikriausiai gražiausias laivas pasaulyje Amerigo Vespucci. (Luca Aless, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Amerigo Vespucci 1960 metais atplukdė Olimpinį deglą Romos olimpinėms žaidynėms iš Pirėjaus į Sirakūzus. Šis burlaivis taip pat dažnai dalyvauja The Tall Ships’ Races – didžiausioje tarptautinėje regatoje pasaulyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia