Amfibiniai autobusai sutinkami ne viename Europos mieste. Jie vilioja turistus įdomiomis ekskursijomis su gidais – dalis maršruto driekiasi sausuma, dalis – vandeniu. Švedijos Stokholmo ir Geteborgo miestuose yra keli tokie autobusai.

Tai – autobusas tarp katerių.

Iš karto reikia pasakyti, tai, ką pagalvos daug šio straipsnio skaitytojų – turistams skirtos pramogos dažnai yra beskonės ir paviršutiniškos. Visi supranta, kad kruizinių laivų terminalai turi daugiau bendrumo vieni su kitais nei su šalimis, kuriose yra. Turistinės pramogos yra tarsi ledų laižymas per gražią pakuotę – skonio nepajusit, bet, jei nieko nesuprantat, bent jau galėsit girtis „teko būti, mačiau“. Bet amfibinis autobusas Nodum.lt kontekste yra technika. Šis puslapis yra apie techniką, tai galim kalbėti apie tuos autobusus.

Ekskursijas amfibiniais autobusais Švedijoje siūlo kompanija Ocean Bus. Ją 2013 metais įkūrė Michaelas Odellas, Maxas Ekwallas ir Paulas Ekwallas, kurie Švedijoje pasigedo panašių pramogų. Tai – pirmoji kompanija Švedijoje, siūlanti pramogines keliones amfibiniais autobusais, todėl pirmiausia teko susitvarkyti su teisiniu reglamentavimu ir techniniais reikalavimais. Pirmoji Ocean Bus kelionė įvykdyta 2014-ųjų spalį. Straipsnio rašymo metu amfibiniai Ocean Bus autobusai siūlo ekskursijas Stokholme ir Geteborge.

Ocean Bus amfibijos, laukiančios savo keleivių Stokholme.

Pirmieji amfibiniai Ocean Bus autobusai buvo sukurti naudojant Volvo sunkvežimių platformas, bet dabar kompanijos parke yra ir Mercedes modelių. Žinoma, nei Volvo, nei Mercedes amfibijų negamina. Ocean Bus įsigyja platformas ir jas siunčia į JAV, kur specializuota kompanija sumontuoja sraigtą, laivo vairą ir sandarų aliumininį korpusą.

Vandenyje Ocean Bus amfibijos sraigtą suka tas pats dyzelinis variklis, bet važiuodamas gatve autobusas savo sraigtu be reikalo nemojuoja. Įvažiavus į vandenį autobuso vairuotojas tampa kapitonu – jis privalo turėti pažymėjimus, leidžiančius valdyti ir keleivinį laivą, ir autobusą. Vandenyje autobusas valdomas kairėje esančiais įrenginiais – įprastas autobuso vairas tampa nereikalingu.

Ocean Bus amfibijos valdymo įrenginiai. Konsolės kairėje yra skirtos mašinos valdymui vandenyje.

Ocean Bus autobusas į vandenį nusileidžia gana dideliu greičiu – vairuotojas tai daro linksmindamas turistus, bet kartu jam svarbu ir tai, kad autobusas iš inercijos pajudėtų toliau nuo kranto. Jei jis ims plūduriuoti prie pat kranto, prie pat rampos besitaškantis sraigtas gali būti neefektyvus, o kontakto su dugnu netekę ratai irgi mažai kuo padės. Taigi, autobusas į vandenį įlekia kiek didesniu greičiu, vairuotojas atsistoja ir nusilenkia plojantiems turistams.

Beje, kartą Ocean Bus ambfibinis autobusas įvažiavo į vandenį ir sustojo – sraigtas neįsijungė. Po kelių minučių užliūliuotus turistus gelbėjo kiti laivai ir niekas nebuvo nei sužeistas, nei išsigandęs. Gedimų pasitaiko, bet Ocean Bus atveju jie yra labai reti.

Ocean Bus amfibijos pasižymi linksmu dizainu. Laivo korpusas yra pagamintas iš aliuminio. Tai nėra modifikuotas autobuso kėbulas, o unikalus metalinis korpusas be stiklinių langų.

Sausumoje Ocean Bus amfibija juda apie 50 km/val. greičiu. Užrašas po spidometru primena, kad jis galėtų pasiekti ir 60 km/val. greitį, bet mieste turistams rodant išskirtines Geteborgo ir Stokholmo vietas labai įsibėgėti nereikia. Vandenyje jis juda visai lėtai – gal 5-7 km/val. greičiu. Tai tikrai nėra ekstremali pramoga.

„Kas nutinka su autobuso ratais vandenyje?“ klausia besišypsanti gidė. Ir gyvenimo pavasarį jau seniai pamiršę turistai ima spėlioti – gal ratai įtraukiami į vidų? Gal jie pasisuka šonu? O gal jie toliau sukasi, po truputį stumdami autobusą pirmyn? Ne, jiems nenutinka visiškai nieko – jie ir po vandeniu lieka savo vietoje. Teisingas atsakymas – „jie sušlampa“.

Pasislėpęs amfibijos sraigtas ir draugiškas priminimas – „Nesek manęs, tau nepavyks!“

Ratų klausimas nėra vienintelis, keliantis smalsumą žmonėms. Ar Ocean Bus amfibijos yra saugios? Na, taip, žinoma. Sausumoje galite prisisegti saugos diržu, o vandenyje padės visur kabančios gelbėjimosi liemenės. Šie autobusai neturi langų stiklų, todėl kelių pabėgimui yra daugiau nei reikia. Prieš kelionę keleiviams perskaitomos saugumo instrukcijos. Aliumininis autobuso korpusas nebijotų ir 2 metrų aukščio bangų, su kuriomis Ocean Bus tiesiog niekada nesusiduria, nes, priešingai nei leidžia pamanyti jo pavadinimas (Ocean – Vandenynas), toks autobusas į vandenyną nekeliauja. Apskritai, ypatingai prasto oro sąlygomis Ocean Bus liktų sausumoje.

Ar Ocean Bus autobusai neteršia vandens? Na, kažkiek teršia. Autobusas važiuoja miesto gatvėmis, padangos neišvengiamai prisirenka šiukšlių. Sunku tikėtis, kad ir važiuoklės komponentai yra visiškai švarūs. Tačiau Ocean Bus amfibijos yra gerai prižiūrimos, kasdien plaunamos, jomis domisi Švedijos institucijos. Todėl greičiausiai tie autobusai nėra daug taršesni už panašaus dydžio laivus.

Vienas Ocean Bus autobusas nufotografuotas iš kito.

Galiausiai, ar tai yra dėmesio verta pramoga? Iš tikrųjų, tai, kad Ocean Bus autobusas yra amfibija, yra tik priedas. Gidai papasakoja daug įdomių faktų apie Geteborgą ar Stokholmą ir tikrai stengiasi palaikyti gerą nuotaiką. Jei jūsų kojos pavargo nuo vaikščiojimo ir norėtumėte patausoti energiją, kodėl ne? Juk amfibinės transporto priemonės yra retos, o jūs, Nodum.lt skaitytojai, esate technikos entuziastai. Be to, tokia ekskursija trunka vos valandą.

Kainą turėsite pasitikrinti patys (straipsnio rašymo metu – apie 30 eurų) internetu pirkdami bilietus.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia