Senieji vandenynų laineriai buvo nepaprastai gražūs laivai. Elegantiški siluetai, aukšti kaminai, prabangiai įrengti salonai. Šiauolaikiniai laivai yra daug didesni, saugesni ir efektyvesni, bet, daug kas sutiktų, ne tokie gražūs. Ar dabar apskritai galėtume pastatyti tokį laivą kaip Titanikas?
Klausimas atrodo keistas – žinoma, kad galėtume! Juk šiuolaikiniai laivai yra daug sudėtingesni. Jei galime pastatyti 365 metrų ilgio kruizinį laivą su begale kambarių, restoranais ir teatrais, 269 metrų ilgio RMS Titanic būtų vieni juokai. Bet ar tikrai?

Titanikas čia, žinoma, yra tik pavyzdys. 20 amžiaus pradžios garlaiviai tiesiog buvo tokie, kad dabar net jaunos sielos ilgisi jų elegancijos. Tačiau tai yra geras pavyzdys, nes buvo skelbiama apie planus statyti šio 1912 metais nuskendusio laivo repliką.
Titanikas yra labai garsus laivas, labai garsi istorija ir labai garsi legenda. Nors jis daug mažesnis už šiuolaikinius kruizinius laivus, turtuoliai mokėtų dešimtis tūkstančių eurų, kad galėtų juo pakeliauti. 2012 metais minint Titanic gimimo ir mirties šimtmetį, australų milijardierius Cliveas Palmeris paskelbė, kad atgimusiai Blue Star Line kompanijai bus statoma tiksli RMS Titanic replika. Tos statybos ne kartą buvo atidėtos ir šio straipsnio rašymo metu net statytojas nėra pasirinktas. Tačiau planai buvo nubraižyti ir į šio straipsnio antraštėje iškeltą klausimą tikrai galime atsakyti. Ir tas atsakymas yra NE!
Na, iš tikrųjų, galbūt ir TAIP!, bet su sąlyga, kad tas laivas bus tik muziejus, asmeninis žaislas ar kažkas panašaus. Kitaip tariant, tam, kad galėtų būti naudojamas kaip tikras komercinis laivas, Titanic II privalo būti kitoks.

Titanic II – giminaitis, bet ne brolis
Visų pirma, aišku, Titanic II nebūtų garlaivis. Įspūdingi garo varikliai ir anglimi kūrenamos krosnys boileriams yra Titaniko konstrukcijos širdis, bet su šiuolaikiniais priešgaisriniais ir taršos standartais tai yra sunkiai suderinama. Be to, kadangi pasaulyje nebėra garo variklių gamintojų, atkurti tokius įrenginius būtų nepakeliamai brangu. Juk net nebeturime inžinierių, kurie kurtų tokius dalykus, ar mechanikų, kurie juos prižiūrėtų. Todėl Titanic II turėtų įprastus stūmoklinius variklius ir modernią sraigtų sistemą, kuri pasirūpintų ir laivo vairavimu (įprastas vairas, ruderis, būtų dėl grožio). Po vandeniu būtų ir stabilizatoriai, o nosis būtų apvalesnė, kad vanduo mažiau priešintųsi. Po vandeniu liekanti laivo dalis turi būti platesnė, o tai šiek tiek pakeistų visą jo formą – borto sienos būtų statesnės.
Vietoje nereikalingo boilerių kambario būtų įrengtos įgulos kajutės ar pagalbinės patalpos. Originalus Titanikas turėjo vieną netikrą kaminą, pastatytą tik dėl grožio. Naujasis laivas turėtų net du netikrus kaminus, bet į juos keleiviai galėtų įlipti pasižvalgyti. Kartu netikri kaminai galėtų slėpti antenas, bet neišvengiamai dalis navigacijos ir komunikacijos sistemų antenų būtų matomos.

Titaniko korpusas buvo sukniedytas. Tai yra nesuderinama su šiuolaikiniais laivų statybos standartais, todėl replika būtų suvirinta. Tiesa, to tikriausiai niekas nepastebėtų. Titanic II keleiviai tikrai pastebėtų papildomą saugos denį su gelbėjimosi valtimis, kurių originalui taip trūko. Ten privalomai būtų ir modernios evakuacijos sistemos. Nors gelbėjimosi valtys galėtų būti atkurtos pagal senuosius pavyzdžius, visos sistemos, įskaitant valčių gerves, turėtų būti naujos. Galima tikėtis ir daug oranžinės spalvos, žyminčios visą evakuacijos įrangą. Tas papildomas saugos denis padidintų viso laivo aukštį. Tuo pačiu būtų iškeltas ir kapitono tiltelis, kad įgula galėtų dirbti turėdama puikų matomumą. Varnos lizdo nebūtų – šiuolaikiniai laivai jų neturi. Nebūtų ir tikros riestos borto linijos, kokią turėjo 20 amžiaus pradžios vandenynų laineriai, nes ji apsunkina statybas, bet gudrūs dizaino triukai padėtų imituoti šią elegantišką detalę.
Titanic II interjeras gali būti sukurtas pagal originalo planus, bet laivo viduje vis tiek būtų daug naujovių. Pavyzdžiui, Titanikas turėjo daug medinių dekoro detalių, sienas dangė raudonmedžio plokštės. Titanic II turėtų naudoti kažkokią imitaciją, nes mediena yra nesuderinama su priešgaisrinės saugos standartais. Viduje taip pat reikėtų įrengti papildomas laiptines, ryškiai pažymėti evakuacijos kelius. Tai yra būtina, bet ryškiai oranžinės ar žalios linijos ir šviečiantys išėjimus žymintys ženklai nebūna gražūs. Kajutės irgi būtų kitokios, turėtų vonios kambarius, o trečiosios klasės kajučių naujam laivui tiesiog nereikia.

Taigi, kad ir kokie gražūs buvo 20 amžiaus pradžios garlaiviai su savo raudonmedžiu, kniedėmis, žalvariu ir skoningai įrengtais interjerais, dabar statyti tokių laivų nepavyktų. Ne dėl prarastų technologijų, o dėl pasikeitusių standartų ir taisyklių. Ir tai neturėtų stebinti. Net nereikia žvalgytis šimtą metų atgal, kad rastume automobilį, kurio šiais laikai gamintojai negalėtų gaminti dėl naujų aplinkosaugos ir saugumo standartų.