Šis straipsnis nebus apie Titaniką – laivą, kuris buvo užbaigtas 1912 metais ir nuskendo savo pirmosios kelionės metu. Pasikalbėsime apie prieš Titaniko vardą esančias raides – RMS. Šis žymėjimas nėra unikalus Titanikui – taip žymėta didelė Jungtinės Karalystės laivų dalis. Tik kodėl? Ką reiškia tos raidės?

Nodum.lt skaitytojai dažnai klausia, iš kur imamos temos svetainės straipsniams. RMS Titanic yra tik vienas iš tūkstančių pavyzdžių ir šią temą prisiminiau ne dėl šio liūdno likimo laivo. Kaip, tikiuosi, žinote, Nodum.lt turi tinklalaidę. Ketvirtojoje Pirmadienio Mazgo laidoje kalbėjausi su savo mergina Thammy, kurios proseneliai kadaise iš Lietuvos iškeliavo į Braziliją. Pirmasis išvyko Thammy prosenelis – jis Prancūzijoje įsėdo į RMS Andes, kuris atrodė maždaug taip (tik tuomet dar nebuvo toks baltas):

RMS Atlantis, kuris iki 1930-ųjų vadinosi RMS Andes. (National Library NZ, Wikimedia)

Jei jums įdomu, kaip Lietuvoje sekasi Brazilijoje gimusiai ir užaugusiai merginai, kaip ji prisitaikė prie gyvenimo mažame mieste ir, aišku, ar jai čia nešalta, kviečiu paklausyti:

Bet grįžkime prie tų raidžių RMS. Tai – Royal Mail Ship (Karališkasis Pašto Laivas) anagrama. Ir nors Titanikas (ar Andes) buvo keleivių ir krovinių gabenimo laivas, jame buvo ir nemažai pašto. Tiesą sakant, RMS krovinių skyriuje buvo ir Karališkojo Pašto, ir Jungtinių Valstijų Pašto Departamento siuntų. Paštuo buvo skirta 760 kubinių metrų erdvės Titaniko triumuose (kur, beje, buvo ir prabangus automobilis).

RMS žymėjimo šaknys siekia maždaug 1840 metus. Tuomet RMS raidės atsirado šalia valstybinių laivų, gabenusių britų paštą, vardų. Nuo maždaug 1850-ųjų Britų Karališkasis Paštas ėmė samdyti privačias laivybos bendroves, nes tai leido sutaupyti ir laiko, ir pinigų. Laivai ir taip reguliariai plaukiojo į tolimus kraštus, todėl buvo logiška pašto krepšius dėti į jų triumus. Titaniko savininkė White Star Line turėjo tokį Karališkojo Pašto kontraktą, todėl šalia savo laivų vardų išdidžiai žymėjo raides RMS.

RMS Titanic – savo pašto krovinio šis laivas į Niujorką taip ir neatgabeno.

Tiesa, reikia pažymėti, kad raidės RMS turėjo būti naudojamos tik tada, kai laive buvo pašto siuntų. Kitaip tariant, RMS buvo tik tas laivas, kuris tuo metu gabeno Karališkąjį Paštą. Jei Titanikas plaukdamas iš Niujorko į Jungtinę Karalystę nebūtų paėmęs pašto siuntų, jis nebūtų galėjęs naudoti RMS žymėjimo – tuomet jis greičiausiai būtų vadintas SS Titanic (SS – Sea Ship – Jūrų Laivas). Tiesa, Royal Mail Lines bendrovė savo laivus visada žymėjo ir RMS raidėmis, nepriklausomai nuo to, ar juose buvo pašto krovinys.

Laivybos kompanijos labai didžiavosi RMS žyme, nes tai buvo pripažinimo ir kokybės ženklas. Ne visi norintys galėjo gabenti Karališkąjį Paštą – laivai turėjo būti modernūs ir pajėgūs siuntas pristatyti laiku. Už vėlavimą buvo numatytos baudos, o dažnai į tvarkaraščius neišsitenkantys laivai netekdavo RMS žymės ir pašto gabentojo privilegijų. Jei uoste ar kokioje nors įlankoje susitikdavo du dideli laivai, RMS įprastai gaudavo pirmenybę, nes Karališkasis Paštas tiesiog buvo toks svarbus. 

RMS žymė kadaise buvo rezervuota garlaiviams. Pasirodę dyzeliniai laivai buvo žymimi RMMV (Royal Mail Motor Vessel) arba RMMS (Royal Mail Motor Ship), bet su laiku visas šis žymėjimas neteko prasmės.

British Airways Airbus A320-232. Šalia registracijos numerio galite pamatyti Karališkojo Pašto ženklą. (Aeroprints.com, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Paštas laivais dabar gabenamas labai retai – jis dažniau keliauja lėktuvais. Karališkasis Paštas leidžia pašto maišus gabenančius lėktuvus žymėti savo emblema. Tuo tarpu likusius pašto laivus galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų. RMS Queen Mary 2 yra naujausias toks laivas, darbą pradėjęs tik 2004 metais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia