Aston Martin – labai garsi britų sportinių ir GT automobilių markė. Savo istoriją Aston Martin rašo nuo 1913-ųjų metų. Ir jūs šios markės automobilius tikriausiai lengvai atpažįstate iš jų solidžiai elegantiško dizaino. Na, išskyrus vieną – kokio velnio Aston Martin 2011-2013 metais gamino tą mažylį Cygnet?
Savo laiku miesto automobilis Cygnet buvo pigiausias ir ekonomiškiausias Aston Martin modelis. Ir vis tiek nebuvo labai perkamas, nes net būdamas pigiausiu tašku Aston Martin gamoje jis vis tiek buvo brangesnis už savo brolį dvynį Toyota iQ.
Toyota iQ – tai pakankamai populiarus miesto automobilis, dėl savo dydžio dažnai lyginamas su Smart ForTwo. iQ iš pirmo žvilgsnio yra gana nuobodi mašina, tačiau pažvelgus įdėmiau galima pasigrožėti kūrybingu inžinierių darbu – na kaip jie į 2 metrų ilgio automobilį sutalpino keturių cilindrų variklį, šešių laipsnių transmisiją ir net keturias sėdimas vietas? Tačiau, protinga iQ inžinerija galima žavėtis tik tada, kai automobilį puošia Toyota logotipas – kai tas pats automobilis yra vadinamas Aston Martin, tenka iš nuostabos pakrapštyti pakaušį.
Aston Martin nusprendė pasisavinti iQ dėl vienintelės priežasties – kad sumažintų vidutinę savo automobilių taršą. Cygnet pasirodė 2010 metais, o jo gamyba prasidėjo jau 2011-aisiais, nes jau 2012-aisiais įsigaliojo Europos Sąjungos vidutinių emisijų reikalavimai. Kaip galite įsivaizduoti, 1,3 litrų variklį turintis Cygnet buvo gerokai taupesnis ir ekologiškesnis nei V8 ir V12 variklius dėvintys didieji Aston Martin. Taip kompanija tikėjosi pasiekti kelis tikslus – padidinti pardavimus, išpopuliarinti Aston Martin markę ir ES taršių gamintojų kategorijose pranokti konkurentus iš Vokietijos ir Italijos.
Virsdamas Aston Martin modeliu iQ pasiketė ne taip jau mažai. Jis gavo naują bamperį, kuriame dominavo tradicinės Aston Martin grotelės, kapotą papuošė pora nereikalingų ventiliacijos angų, kurios buvo matomos ir ant Vantage V12 variklio dangčio, o ir nauji žibintai buvo pritaikyti prie Aston Martin dizaino kalbos. Cygnet taip pat gavo neproporcingai didelius naujo dizaino ratus. Ir, žinoma, šio automobilio salonas buvo išdailintas aukščiausios kokybės oda.
Vos pasirodęs 2010-ųjų Ženevos automobilių parodoje Aston Martin Cygnet sukėlė prieštaringas reakcijas. Žmonės tikėjosi, kad šis automobilis nuo iQ skirsis ir mechaniškai, tačiau to nesulaukė – tai buvo paprastas miesto automobilis su 1,3 litrų varikliu, išvystančiu 72 kW galią. Kita vertus, Cygnet buvo tikras keistuolis, kuris vis tiek traukė žvilgsnius. Tuometinis Aston Martin vadovas Ulrichas Bezas teigė, kad Cygnet yra Aston Martin drąsos ir inovacijų simbolis, tačiau tuo pačiu pripažino, kad šis automobilis atsirado norint sumažinti markės modelių taršos vidurkį.
Aston Martin tikėjosi, kad keistuolis Cygnet bus puikiai perkamas. Nors iš pradžių planuota, kad Cygnet bus parduodamas tik Jungtinėje Karalystėje, Aston Martin svajojo per metus parduoti 4000 šių mažylių. Nors šis skaičius neatrodo didelis, ir tikri Aston Martin sunkiai pasiekia tokias pardavimų apimtis. Kas nenorės tokio pigaus Aston Martin? Joks kitas markės automobilis nekainavo tiek mažai – Cygnet buvo galima įsigyti tik už 30 tūkstančių svarų. Tačiau visi suprato, kad tai nėra pigus Aston Martin – tai buvo triskart brangesnis Toyota iQ. Todėl pardavimai buvo itin lėti, net kai Cygnet tapo prieinamas ir kitose Europos šalyse.
Aston Martin jau 2013-ųjų rudenį nutraukė Cygnet gamybą – automobilis buvo gaminamas vos porą metų. Iš viso Aston Martin sugebėjo parduoti vos apie 300 Cygnet mažylių, todėl galiausiai teko susitaikyti su mintimi, kad taršių automobilių gamintojo etiketė kompanijai tinka labiau.
Tačiau keli Cygnet automobiliai liko Aston Martin sandėliuose. 2018 metais vienas gavo 4,7 litrų V8 variklį, išvystantį 321 kW galią. Šį išskirtinį automobilį užsakė klientas, kuris, tikriausiai, juo niekur nevažinės. Tuo tarpu originalūs Cygnet per visus tuos metus nuo jų gamybos praktiškai nenuvertėjo, nes yra labai reti. Be to, tai yra keista populiarios markės istorijos dalis, o tokie automobiliai tiesiog nepinga.