Audi 2006 metais pradėjo gaminti R8 – išvaizdų sportinį automobilį su atmosferiniu varikliu viduryje. Audi visada buvo labai aktyvi automobilių sporte, todėl ypatingas sportinis automobilis puikiai tiko į keturių žiedų modelių gamą. Bet ar galite patikėti, kad Audi rimtai svarstė gaminti dyzelinę R8 versiją?

Pirmos kartos Audi R8 su 4,2 litrų V8 varikliu. (Gamintojo nuotrauka)

Nodum.lt straipsnių bibliotekoje yra nemažai tekstų apie neišleistus superautomobilius. Pavyzdžiui, ar esate girdėję apie Volkswagen W12? O apie Peugeot Quasar, kuris buvo sukurtas ralio čempiono pagrindu?

Audi R8 istorija prasidėjo nuo 2003-iųjų Frankfurto automobilių parodoje pristatyto koncepcinio Audi Le Mans quattro. Šis automobilis sužadino žurnalistų vaizduotę, bet Audi iš karto neatskleidė, ar turi planų gaminto tokį modelį. Audi šiaip superautomobilių negamina – tam skirta kompanijai priklausanti Lamborghini markė. Tačiau Audi visada buvo labai aktyvi automobilių sporte ir kūrė sportiškas savo kasdieniškų automobilių versijas. Dėl to polinkio į lenktynes Audi turėjo ir keletą stiprių variklių, kurie, atrodo, prašyte prašėsi lengvo sportinio kėbulo. Audi nuo 1998 metų gamino TT, bet tokio dydžio markei tai buvo kuklus pasiūlymas sportinių automobilių segmentui.

2003-iųjų Audi Le Mans quattro konceptas. (Gamintojo nuotrauka)

Garsus automobilių žurnalistas Harryis Metcalfeas prisimena, kaip Audi akcininkų susirinkime 2005 metais išgirdo, kad Audi Le Mans quattro konceptas bus mestas į serijinę gamybą. Metcalfeas manė, kad šis modelis bus vadinamas R9, nes Audi R8 vardas buvo naudojamas Le Mano 24 valandų lenktynėse. Bet būtent jo garbei naujas sportinis Audi ir pavadintas R8.

2006 metais planai, konceptai ir prototipai tapo produktu – pradėta Audi R8 gamyba. Šis automobilis traukė žvilgsnius savo kone elegantiškai išdidžiu dizainu, taip būdingu to meto Audi. Pirmąjį konceptą sukūrė Frankas Lamberty, o gamybai jį paruošė italas Walteris de Silva. R8 vadintas subrendusiu TT ir akivaizdūs panašumai – suapvalintas siluetas, grakščiai paprasta stogo linija, priekinių paviršių formos – nebuvo atsitiktiniai. Audi bendra dizaino kalba susiejo savo modelius.

Pirmos kartos Audi R8. Didelis ir ryškus aptakas, dengiantis oro paėmimo angas, yra šių R8 išskirtinis bruožas. (Airwolfhound, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Įsimintiniausia pirmos kartos R8 dizaino dalis tikriausiai yra kontrastuojantis aptakas už durelių – antrojoje R8 kartoje jis padalintas perpus. Įdomu ir tai, kad priešingai nei daugelio automobilių su varikliu viduryje, R8 nosis nėra labai žema ir liekna. Audi norėjo, kad R8 primintų kitus markės automobilius, kurių varikliai yra priekyje. Be to, čia yra ir bagažinė, po kuria yra transmisijos komponentai, siunčiantys galią priekiniams ratams.

Audi R8 iš karto pozicionuotas kaip sportinis automobilis – toks, kuris pečiais stumdosi su galingesnėmis Porsche 911 versijomis, o ne su Ferrari F430. Tačiau ankstyvas R8 vis tiek yra labai greitas, smagus ir dinamiškas automobilis, ypač jei turi mechaninę transmisiją.

Pirmos kartos Audi R8 ilgis – 4,43 m, plotis – vos daugiau nei 1,9. Kupė sveria apie 1,6, V10 Spyder – daugiau nei 1,7 tonas. (FaceMePLS, Wikimedia (CC BY 2.0)

Audi R8 pasirodė su atmosferiniu 4,2 litrų V8, išvystančiu 309 kW galią ir 430 Nm sukimo momentą. Šis variklis nebuvo sukurtas specialiai R8 – jį naudojo ir RS4, ir keli kiti modeliai. R8 viduryje jis sumontuotas labai žemai, nes turi vadinamą sausą karterį. Žinoma, 6 laipsnių mechaninė transmisija buvo geriausias pasirinkimas, leidžiantis šiam beveik 1,6 tonų automobiliui pasiekti 100 km/val. greitį per maždaug 4,6 sekundes. Robotizuota mechaninė transmisija R-Tronic yra vos lėtesnė, sunkesnė, sudėtingesnė ir ne tokia patikima, bet sumažina vairuotojui tenkantį krūvį ir vairavimo malonumą (robotizuota mechaninė transmisija visada yra klaida). Tuo tarpu vėliau pristatyta dviejų sankabų S-Tronic jau buvo pastebimai greitesnė.

Maksimalus pirmųjų R8 su V8 varikliais greitis siekia apie 300 km/val. Audi R8 turi Quattro visų varomų ratų sistemą, kuri padeda rasti sukibimą ir ant neidealios kelio dangos, bet didžioji galios dalis siunčiama į galinius ratus, kad būtų išlaikytas sportiniams automobiliams būdingos dinaminės charakteristikos.

Audi R8 Spyder. (Alexandre Prévot, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Pirmos kartos Audi R8 po truputį keitėsi per visą gamybos laikotarpį. 4,2 litrų V8 vėliau sustiprėjo iki 316 kW. 2009 metais R8 pasiūlytas su 5,2 litrų V10, pasiskolintu iš labai artimo giminaičio Lamborghini Gallardo. Iš pradžių jis išvystė 386 kW ir 530 Nm, bet vėliau jis sustiprėjo iki 405 kW. Vėlesnis R8 GT su šiuo varikliu pasiekė 412 kW ir 540 Nm, o labai retas R8 Competition spaudžia visus 425 kW. Kai kurie R8 su V10 pasiekia 320 km/val. greitį. 2012 metais stipriai atšviežintas ir kėbulo dizainas.

Audi stabiliai plėtė R8 versijų sąrašą – Spyder kabrioletai buvo labai populiarūs, kaip ir sportiškesni ir žymiai greitesni GT. Buvo ir keli riboto leidimo modeliai. 2015 metais pasaulis sulaukė antros kartos Audi R8, kuris siūlomas tik su 5,2 litrų V10 ir jau nebeturi mechaninės transmisijos. Tačiau šis straipsnis nėra apie jį – paskaitykite apie neįgyvendintą R8 TDI projektą.

Dyzelinis Audi R8

Dyzelinis superautomobilis automatiškai skamba kaip nesąmonė. Dyzeliniai varikliai yra ne tokie galingi, daug sunkesni ir dainuoja ne taip gražiai. Žinoma, degalų sąnaudos yra žymiai mažesnės, bet ar superautomobilių pirkėjams rūpi sutaupyti?

Tačiau logikos čia iš tikrųjų yra. Geriausi Le Mano ištvermės lenktynių bolidai dažnai naudojo dyzelinius variklius, kad be degalų papildymo galėtų spausti ilgiau. Ir kas šioje srityje buvo pionieriai? Audi! Būtent Audi R10 TDI bolidas 2006 metais tapo pirmuoju dyzeliniu automobiliu laimėjusiu Le Mano 24 valandų lenktynes. Ir jis pradėjo tikrą dyzelinių aukščiausios klasės ištvermės bolidų erą.

2008-ųjų Audi R8 V12 TDI – unikalus superautomobilis su dyzeline širdimi. (Gamintojo nuotrauka)

2008 metais Detroite pristatyta dyzelinė Audi R8 V12 TDI koncepcija vėliau pavadinta Audi R8 TDI Le Mans. Audi į savo R8 įgrūdo 6,0 litrų V12 dyzelį su dviem turbokompresoriais. Dyzelinis R8 išsaugojo Quattro keturių varomų ratų sistemą ir 6 laipsnių mechaninę transmisiją, bet dėl didesnio variklio neteko už sėdynių buvusios erdvės daiktams ir pasunkėjo beveik 300 kg – R8 V12 TDI svoris beveik pasiekė 1,9 t. Tas didžiulis V12 TDI buvo pasiskolintas iš Q7 visureigio, kuriame buvo pirmasis ir vienintelis 12 cilindrų dyzelis montuotas lengvajame serijinės gamybos automobilyje.

Audi R8 TDI išsiskiria keliais dizaino pakeitimais. Didesnės grotelės, atrodo, turi priminti, kad variklis šiame automobilyje yra daug didesnis. Papildomo oro paėmimo angos įkurdintos ir slenksčiuose, ir net stiklinį stogą dalina didelė NACA anga.

Audi R8 V12 TDI turi stacionarų spoilerį. (Gamintojo nuotrauka)

Galinis R8 TDI stiklas leidžia pamatyti variklį (na, bent jau jo apdailą) ir papildomus konstrukcinius elementus, kurie buvo reikalingi išlaikyti kėbulo standumui. Be to, R8 TDI turi didesnį stacionarų spoilerį, primenantį R8 GT, o į galinį bamperį integruoti išmetimo vamzdžių antgaliai savo forma tarsi prisitaikė prie virš jų esančių variklio skyriaus ventiliacijos angų.

Kad jau prakalbome apie variklį, dyzelinis R8 turi 6,0 litrų V12 TDI su dviem turbokompresoriais, išvystantį 368 kW. Taigi, šis variklis nebuvo toks galingas kaip atmosferinis V8. Tačiau dyzelinių variklių stiprybė yra sukimo momentas ir R8 TDI gali pasigirti visu 1000 Nm. Tai – įspūdingas skaičius, nes galingiausia R8 Competition versija išspaudžia 540 Nm.

6,0 litrų V12 TDI yra 20 % didesnis ir 300 kg sunkesnis nei standartinis 4,2 litrų V8. (Gamintojo nuotrauka)

Oficialiai Audi teigė, kad Audi R8 TDI Le Mans iki 100 km/val. bėgėsis tik 4,2 sekundes, o maksimalus automobilio greitis būtų apribotas iki 300 km/val. Galima neabejoti, kad trasoje benzininės R8 versijos būtų nepalikusios vilčių savo dyzeliniam broliui – R8 TDI yra sunkesnis ir ne toks galingas. Tačiau gerai prispaustas dyzelinis superautomobilis būtų svilinęs visas 4 padangas ir būtų žymiai ekonomiškesnis. 2,6 tonas sveriantis Audi Q7 su 6,0 l V12 TDI nori maždaug 11 litrų dyzelino 100 km.

Dabar sunku tuo patikėti, bet tais 2008 metais (ir vėliau) dyzeliniai varikliai buvo matomi kaip reali asmeninio transporto ateitis. Europoje jie buvo labai populiarūs ir pasižymi santykinai mažesne CO2 tarša. Aišku, vėliau dyzelinių automobilių įvaizdis visiškai pasikeitė, bet R8 TDI projektas sustabdytas visai ne dėl to.

Audi R8 TDI Le Mans buvo visiškai rimtai svarstomas projektas. Pirminiuose planuose buvo kalbama apie serijinę gamybą. (Gamintojo nuotrauka)

Audi rimtai svarstė imtis serijinės R8 TDI Le Mans gamybos. Mažų mažiausiai dėl to, kad primintų visiems apie TDI technologijos dominavimą. Be to, variklis jau egzistavo, tai kodėl gi ne?

Tačiau projektas 2009 metais buvo nutrauktas, nes, kaip tada pranešė spauda, skaičiavimai parodė, kad tokio didelio variklio įkurdinimas R8 bazėje bus per brangus. Būtų tekę visiškai pakeisti variklio skyriaus architektūrą ir net saugumo konstrukciją. Net ir pertvara, skyrusi kabiną ir variklio skyrių, turėjo būti pastumta į priekį. Tokie fundamentalūs platformos pakeitimai yra įmanomi, bet Audi skaičiavimais buvo tiesiog per brangūs, turint omenyje, kad dyzelinis R8 tikriausiai nebūtų buvęs labai populiarus.

Nodum.lt kreipėsi į Audi su klausimu, kodėl R8 TDI projektas nebuvo judinamas toliau. Pasirodo, jam nepadėjo ir tai, kad tuo pačiu metu Audi kūrė ir elektrinio R8 superautomobilio idėją R8 e-tron. Elektromobiliai buvo suvokiami kaip ateitis, todėl R8 TDI projektas buvo nutrauktas, o R8 e-tron buvo vystomas toliau. Audi R8 etron koncepcija pristatyta 2009 metais, prototipas – 2011-aisiais, gamybai paruoštas modelis – 2013. Keli elektriniai R8 netgi buvo pagaminti ir parduoti pirkėjams 2014 metais – dabar tai yra vienas rečiausių visų laikų Audi modelių. Tuo tarpu R8 TDI paskendo šešėlyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia