Pakeičiate variklio alyvą, visus filtrus, apžiūrite padangas ir atrodo, kad automobilio priežiūros darbai baigti. O ne! Jūsų automobilio degalų bako galiojimo laikas baigiasi!
Taip iš tikrųjų būna, bet tikriausiai jums tuo nereikia rūpintis. Beje, ar žinote, kodėl skirtingų automobilių degalų bakų užpildymo angos būna skirtingose pusėse? O kokį pavojingą dizaino sprendimą šioje vietoje turėjo 1972-ųjų Porsche 911?
Paprasti metaliniai degalų bakai galiojimo laiko neturi. Aišku, su laiku jie gali būti pažeisti korozijos, bet jei degalai lieka ten, kur turi būti, bakas yra tinkamas naudojimui ir keisti jį nauju nėra prasmės. Bet ne visi degalų bakai yra metaliniai.
Ar prisimenate tą automobilį, kurio plakatas puošė jūsų kambario sieną, kai buvote vaikas? Tai – Ferrari F40, 1987-1992 metais gamintas labai retas ir, aišku, brangus superautomobilis, sukurtas Ferrari 40 metų sukakčiai paminėti. Tai – paskutinis modelis, kurį patvirtino pats Enzo Ferrari. Žurnalistų manymu, vairavimo malonumo kategorijoje F40 tikriausiai iki šiol neturi lygių. 1,3 tonų svoris, 352 kW galia iš viduryje sumontuoto 2,9 litrų V8 variklio, 5 laipsnių mechaninė pavarų dėžė ir tik galiniai varomi ratai. Savo laiku F40 buvo galingiausias ir brangiausias Ferrari modelis. Dabar jis – vienas geidžiamiausių kolekcionierių žaislų ir tolima svajonė.
F40 buvo sukurtas atsisakant daugybės patogumų, nes tai turėjo būti tarsi lenktyninis automobilis bendro naudojimo keliams. Enzo Ferrari kadaise įkūrė savo vardo kompaniją būtent automobilių sportui. Tiksliau, Ferrari buvo įkurta pergalėms. Ferrari yra vienintelė kompanija, kuri Formulėje 1 be jokių pertraukų dalyvauja nuo pat pradžių. Taigi, F40 neturi geros garso izoliacijos ar minkštos važiuoklės, o benzino bakas yra minkštas.
Kaip benzino bakas gali būti minkštas? Jis yra pagamintas iš gumos ir plastiko. Jei išimtumėte tą baką, jį lengvai galėtumėte lankstyti rankomis – jis yra minkštas kaip nepripūstas kamuolys. Tai, beje, nėra retas sprendimas automobilių sporte. Avarijos metu toks bakas turėtų nesulūžti, sugerti smūgį ir likti sveikas. To reikėjo dėl to, kad F40 bakas yra visai prie pat variklio ir visai prie pat automobilio šono. Jei avarijos metu metalinis bakas iš karto lūžtų ir apipiltų variklį benzinu, iš kompozitinių medžiagų pagamintas automobilis užsiliepsnotų ir, tikriausiai, sudegtų. Tiesa, JAV šis sprendimas prasilenkė su saugumo taisyklėmis, todėl ten F40 buvo komplektuojamas su aliumininiu baku.
Ir štai įdomus faktas – tas minkštas F40 benzino bakas turi galiojimo laiką. Ir jis yra gana trumpas – vos 10 metų. Benzinas yra neblogas tirpiklis, kuris, vaizdžiai tariant, ėda plastikus. Kai kurie F40 savininkai varvantį benziną pastebėjo net nepraėjus tam dešimtmečiui. Daug F40 savininkų Europoje vėliau montavo amerikietiško pavyzdžio aliumininius bakus, kurie galiojimo laiko neturi.
Bet F40 čia – tik pavyzdys. Minkšti bakai sutinkami ir kai kuriuose kituose modeliuose (įskaitant F50), lenktyniniuose boliduose, kai kuriuose lėktuvuose. Kai kurių minkštų bakų galiojimo laikas yra dar trumpesnis. Yra kompanijų, kurios dabar gamina Kevlaru sutvirtintus minkštus benzino bakus F40 ir reikalauja juos keisti kas 5 metus.
Aišku, tarp skaitytojų jau yra balsų, sakančių „jei nevarva, tai ko jį keisti?“ Yra Ferrari F40 savininkų, kurie iš tikrųjų nekeičia savo bakų, nes jų nenaudoja. Bet daugeliu atveju techninių sertifikatų pabaiga reiškia, kad baką būtina keisti dėl draudimo, įvairių lenktynių techninių reglamentų ir kitų problemų. Be to, jie dažnai iš tikrųjų pradeda varvėti.