Dvigubos grotelės – tai išskirtinis BMW markės bruožas. Tiesą sakant, neskaitant įvairių logotipų, tos grotelės yra vienas iš geriausiai žinomų simbolių automobilių pasaulyje. Tačiau tokias groteles turėjo ne visi BMW automobiliai. Tik kodėl jas BMW sugalvojo apskritai?

Pora lenktyninių BMW M1 – funkcionaliai dvigubos grotelės automobiliams nėra reikalingos. (Gamintojo nuotrauka)

BMW prekės ženklo istorija siekia 1913 metus, kai jį naudojo Karlo Rappo lėktuvų variklių gamintojas  Rapp Motorenwerke. Tačiau tikroji BMW kompanija buvo įkurta 1916 metais. Iš pradžių ji vadinosi Bayerische Flugzeugwerke AG, vėliau, nuo 1922-ųjų, jau naudotas Bayerische Motoren Werke pavadinimas. BMW pirmiausia gamino lėktuvų variklius, tačiau po Pirmojo pasaulinio karo neteko tos teisės ir ėmėsi gaminti žemės ūkio techniką, motociklų variklius, įvairius namų apyvokos daiktus. 1923 metais BMW pristatė pirmą motociklą, o 1928 metais tapo automobilių gamintoju.

Tiesa, pirmasis BMW automobilis nebuvo tikras BMW. Kompanija tiesiog įsigijo Fahrzeugfabrik Eisenach gamyklą, kuri pagal licenciją tuo metu gamino Austin Seven automobilius. Šis modelis, iš pradžių Vokietijoje vadintas Dixi vardu, ir tapo pirmuoju BMW automobiliu – jam suteiktas 3/15 vardas.

Kadangi BMW 3/15 iš esmės buvo Austin Seven, jis ir atrodė kaip Austin Seven – jokių išskirtinių BMW sprendimų šio automobilio dizaine ieškoti nereikėtų. Jo grotelės nė iš tolo nepriminė to, ką dabar esame įpratę laikyti BMW veidu.

BMW 3/20, gamintas 1932-1934 metais. (Alexander Migl, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

1932 metais prasidėjo BMW 3/20 gamyba – tai buvo pirmasis vien BMW sukurtas kompaktiškas automobilis. Jis, beje, tų dvigubų grotelių irgi neturėjo. Tačiau jau po metų pasirodė didesnis BMW 303 – pirmasis BMW automobilis su dabar taip lengvai atpažįstamomis inkstų grotelėmis.

Nors 3/20 buvo tas pirmasis tikras BMW, 303 modelį galima laikyti tikruoju BMW inžinierių prisistatymu, nes tai buvo objektyviai geresnis automobilis. Jis turėjo nepriklausomą priekinę važiuoklę, keturis būgninius stabdžius ir vieno taško važiuoklės tepimo sistemą. Pastaroji inovacija mums dabar atrodo tokia svetima, tačiau BMW 303 buvo pirmas vokiškas automobilis leidęs visą važiuoklę sutepti per vieną tašką. Be to, 303 buvo pirmasis BMW su 6 cilindrų (žinoma, eilėje) varikliu, kuris irgi tapo markės tapatybės dalimi. Skirtingos 303 versijos išvystė 22,5-34 kW galią. Tačiau straipsnis ne apie tai.

BMW 303 – pirmasis automobilis su inkstų grotelėmis. (Gamintojo nuotrauka)

Kodėl BMW 303 grotelės buvo padalintos į dvi dalis?

BMW 303 buvo išvaizdus automobilis, tačiau nuo kitų 1933-ųjų mašinų skyrėsi nedaug. Tos dvigubos grotelės, kurios gerokai vėliau buvo pramintos inkstais, padėjo BMW išsiskirti iš kitų to meto automobilių, kurie tais laikais nebuvo puošiami labai dideliais logotipais. Tos didelės dvigubos BMW 303 grotelės automobiliui suteikė aiškiai iš toli atpažįstamą veidą.

BMW 303 kabrioletas. (MartinHansV, Wikimedia(CC BY 3.0)

Tačiau buvo iš kita priežastis. Prie BMW 303 kūrimo prisidėjo 1932 metais į kompaniją iš Horch atėjęs inžinierius Fritzas Fiedleris. Manoma, kad Fiedleris norėjo aptakesnio BMW automobilio. Statmenos grotelės, kokios turėjo 3/20, atrodė labai senamadiškai ir net priminė Austin Seven. Taigi, naujojo BMW 303 grotelės turėjo būti bent šiek tiek nužulnesnės ir su atgal lenktais šonais. Toks dizainas padalina groteles į du atskirus paviršius, todėl dizaineriai juos tokiais ir laikė. 303 gavo tankias atgal lenktas ovalios formos groteles.

Sunku pasakyti, ar toks dizainas BMW 303 dizainui tikrai suteikė aptakumo. Tais laikais aerodinamikos supratimas vis dar buvo pakankamai ribotas. Tačiau negalima paneigti fakto, kad 303 atrodo žymiai modernesnis up 3/20, nors abu modeliai pasirodė beveik tuo pačiu metu.

Kuo 2020-aisiais virto tradicinės BMW grotelės. (Gamintojo nuotrauka)

Dvigubas groteles turėjo ne visi BMW

Tas lengvai atpažįstamas veidas BMW modeliams prigijo ir buvo naudojamas labai plačiai. Net ir gerokai vėliau, kai automobiliai ėmė nešioti dideles plačias groteles, BMW išlaikė šį stiliaus elementą, net jei praktinės prasmės turėti inkstų groteles nebeliko. Net ir BMW elektromobiliai turi dizaino elementus, kurie primena groteles, nors per jas oras ir nebeteka.

1957-1959 metais gamintas BMW 600. (Pjt56, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tačiau tradicines BMW groteles turėjo ne visi šios markės modeliai. Pavyzdžiui, 1949 metais pristatytas BMW 340, sukurtas prieškarinio BMW 326 pagrindu, tokių grotelių neturėjo. Vėliau jis buvo pervadintas į EMW 340. Tokių grotelių neturėjo ir italų sukurtas, bet ir BMW gamintas, mikroautomobilis Isetta. Jo pagrindu sukurtas BMW 600 taip pat neturėjo priekinių grotelių.

Praktiškai jokių priekinių grotelių neturėjo ir 1959-1965 metais gamintas BMW 700, nes jo variklis buvo gale. Tai yra įdomus automobilis, susižėręs nemažai pergalių sporte, tačiau jei pamatytumėte jį be logotipo, tikriausiai net nesuprastumėte, kad tai – BMW.

BMW 700 variklis buvo gale, todėl priekyje praktiškai nebuvo grotelių. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Aišku, tos grotelės su laiku stipriai keitėsi. Kadaise jos buvo visiškai funkcionalios, tačiau vėliau liko tik simboliu. Tačiau tas simbolis yra labai svarbus ir galite neabejoti, kad jis vienokia ar kitokia forma išliks ir žengiant į visiškai kitokią modernių automobilių erą.

Beje, modernūs BMW turi ir dar vieną bendrą dizaino elementą – ar žinote, kas yra Hofmeisterio kreivė?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia