Kompaktiški hečbekai BMW modelių gamoje dabar nieko nestebina. Tačiau 9-10 dešimtmečių BMW buvo matomas kaip didesnių sportiškų automobilių gamintojas. Toks griežtai apibrėžtas markės įvaizdis susvyravo tik 1993 metais, kai prasidėjo 3-ios serijos hečbeko Compact gamyba.

Vienintelis originalus BMW M3 Compact. Žinoma, entuziastai pagamino dar kelis, bet BMW sukūrė tik vieną. (Gamintojo nuotrauka)

Maži automobiliai BMW niekada nebuvo svetimi. 1991 metais Frankfurto automobilių parodoje pristatytas elektromobilio prototipas E1 buvo nedidelis dviejų durelių hečbekas. BMW jo gaminti neketino – E1 būtų buvęs brangus, nepraktiškas ir lėtas. Tačiau BMW vadovai žinojo, kad norint išlikti ir plėstis reikia auginti modelių asortimentą.

Tuo metu Vokietijoje hečbekai buvo Volkswagen teritorija. Tačiau tokie riboti markių įvaizdžiai iš esmės trukdė augimui. BMW matė galimybę pasiūlyti šį tą tiems, kurie dairosi į Volkswagen Golf, bet paslapčia svajoja apie ką nors įdomesnio. Todėl 1993 metais buvo sukurtas kontroversiškas automobilis – 3-ios serijos Compact.

BMW E36, pakeitęs pasenusį E30, buvo gaminamas nuo 1990 metų. Bavarijos automobilių gamintojas iš karto pasiūlė sedaną ir kupė, 1993 metais į modelių gamą įtrauktas ir kabrioletas, 1994-aisias – universalas. E36 buvo labai populiarus automobilis, viliojęs savo sportišku charakteriu ir aštriu stiliumi. Bet BMW žinojo, kad vien iš vadybininkų, architektų ir advokatų neišgyvens. Vėliau, beje, tai suprato ir Mercedes-Benz, todėl pristatė A klasės hečbeką.

BMW M3 (E36) sedanas. (Gamintojo nuotrauka)

1993 metais pasirodęs E36 Compact iš karto atrodė kaip neįprastas automobilis. Kaip išduoda modelio pavadinimas, šis automobilis yra gerokai trumpesnis už įprastą E36 sedaną: standartinio E36 ilgis – 4,43 m, Compact – 4,21. Tiesa, ratų bazė liko to paties 2,7 metrų ilgio. Tikriausiai dėl to Compact atrodo tarsi suspaustas dviduris sedanas su komiškai trumpa uodega, nors yra tikras hečbekas – atidarant bagažinę aukštyn kyla visas galinis automobilio stiklas. Keistas E36 Compact siluetas, aišku, yra skonio reikalas, bet tais 1993-1994 metais jis buvo dažnai kritikuojamas.

Kaip, beje, ir Compact salonas. BMW šį automobilį sukūrė konkuruoti su brangesnėmis Golf versijomis, todėl taupė visur. Tie, kurie tikėjosi gauti šiek tiek pigesnę E36 lygio prabangą, nusivylė vos tik įlipę į saloną – čia juos pasitiko ne naują E36, o E30 primenantis prietaisų skydelis su kietais plastikais ir pasenusiu dizainu. Ir tai nėra vienintelė Compact konstrukcijos vieta, kur galima rasti E30 pėdsakų – galinė automobilio važiuoklė irgi paveldėta iš ankstesnės kartos modelio. Taip BMW tiesiog taupė pinigus, tačiau automobilių žurnalistai pastebėjo, kad dėl to E36 Compact nėra toks stabilus kaip kiti E36 šeimos nariai. Kita vertus, šonaslydžio mėgėjams tai tikriausiai niekada nebuvo trūkumas.

E36 Compact turėjo seną prietaisų skydelį su daug komponentų iš E30. Viršuje – M3 Compact, apačioje – įprasto tos pačios kartos M3 prietaisų skydelis. (Gamintojo nuotrauka)

BMW E36 Compact nėra tiesiog trumpesnis kupė – tie automobiliai stipriai skiriasi ir visi žinojo, kad vienintelė priežastis pirkti Compact yra nepakankamai gilios kišenės.

Taip ir negimęs M3 Compact

E36 Compact nosyje, kuri, beje, niekuo nesiskiria nuo E36 sedano (įskaitant dvigubas groteles), montuotas 1,6, 1,8, 1,9 arba 2,5 litrų benzininis variklis. Buvo siūlomas ir vienas dyzelinis variklis, bet šis 1,7 litrų agregatas nebuvo labai populiarus. Beje, 316g Compact su 1,6 litrų varikliu gali deginti benziną arba dujas – dujų talpa buvo sumontuota galinės sėdynės vietoje.

E36 Compact buvo sukurtas kaip pigus automobilis ir tai jautėsi, bet šis M3 Compact prototipas turėjo įdomių detalių. (Gamintojo nuotrauka)

Nors tuo metu daug kas E36 Compact palydėdavo ne meilės kupinu žvilgsniu, BMW pasiekė savo – šis modelis buvo puikiai perkamas. Aišku, pardavimais Compact nepavijo sedano ir kupė, bet trečioji vieta irgi yra prizinė – universalas ir kabrioletas nebuvo tokie populiarūs. Ir Volkswagen turėjo sureaguoti į tokius BMW judesius – E36 Compact yra laikomas viena iš priežasčių, kodėl Volkswagen sukūrė prabangų sedaną Phaeton. Bet tikro entuziastų prieskonio E36 Compact vis tiek trūko.

1996 metais BMW M divizija sukūrė M3 Compact. Tai – vienetinis prototipas, suderinantis tuometinio M3 sedano mechaninius mazgus ir Compact stilių. Šį automobilį BMW sukūrė be jokių minčių apie serijinę gamybą – tai buvo prototipas, skirtas vokiško žurnalo Auto Motor und Sport 50 metų jubiliejui paminėti.

M3 Compact turėjo keturis išmetimo vamzdžius – daugiau nei įprastas M3. (Gamintojo nuotrauka)

Po M3 Compact plakė 3,2 litrų šešių cilindrų širdis, per šešių laipsnių mechaninę transmisiją galiniams ratams siūlanti 236 kW galią. Ir taip uodegos neišlaikantis automobilis su tokiu galingu varikliu buvo labai sunkiai valdomas, nors atnaujinta važiuoklė tikrai padėjo. Žurnalo Auto Motor und Sport žurnalistai galėjo tuo įsitikinti, bet apskritai buvo patenkinti šio automobilio dinaminėmis charakteristikomis.

M3 Compact pasižymėjo ir keliais dizaino patobulinimais. M divizijos veidrodėliai buvo vienas iš ryškiausių pasikeitimų, kaip ir keturių išmetimo vamzdžių konfigūracija – net ir tuometinis M3 sedanas neturėjo tiek išmetimo vamzdžių. Tuo tarpu viduje buvo sportinės, kompozitinės Recaro sėdynės, keturių taškų saugos diržai, Alcantara (kas nėra versta oda) apsiūtas vairas.

Lengvos sportinės sėdynės tiko M3 Compact charakteriui. (Gamintojo nuotrauka)

M3 Compact svėrė gerais 150 kg mažiau nei įprastas kupė, todėl tai būtų buvęs tarsi nuo grandinės nutrūkęs žvėris. Tačiau BMW net negalvojo apie jo serijinę gamybą. Tiesa buvo ta, kad E36 Compact buvo ekonomiškas hečbekas ir leisti jam varžytis su kitomis M3 versijomis būtų buvusi prasta mintis vien jau verslo logikos prasme. tačiau M3 Compact nebuvo bereikšmis automobilis.

Kas po to?

Tegul ir netiesiogiai, BMW M3 Compact įkvėpė tokius automobilius kaip 1M ir M2. Ir, aišku, keturių išmetimo sistemos vamzdžių estetika buvo atkartota ir kituose BMW modeliuose.

E46 Compact buvo gaminamas tik 4 metus, kol buvo išvystytas 1-os serijos hečbekas. (M 93, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tuo tarpu E36 Compact buvo tik ilgos BMW hečbekų linijos pradininkas. 2000 metais pristatytas E46 Compact yra dar kontroversiškesnis – jei prie pigesnio BMW idėjos vairuotojai jau buvo pripratę, keturakis veidas patiko ne visiems. Tiesa, šis modelis gyvavo tik iki 2004 metų, kai jį pakeitė hečbeko kėbului dedikuota 1-oji serija.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia