Dakaro ralyje varžosi įvairios mašinos, įskaitant ir sunkvežimius. Jie taip pat yra labai įvairūs – kai kurie važiuoja (ir varžosi) tik tam, kad teiktų techninę pagalbą kitiems dalyviams, kiti patys dideliu greičiu braunasi per kopas pergalės link. Ar jų vairuotojams reikia sunkvežimio vairuotojo pažymėjimų?
Ar Formulės 1 laimėtojai yra tapę Dakaro ralio čempionais? Reikalingi įgūdžiai Dakare ir F1 yra labai skirtingi. O ar esate girdėję apie unikalų Mercedes-Benz pasiekimą Dakare, kai laimėjo net dvi šios markės mašinos?
Dakaro ralyje važiuoja ir detalių pilni techninės pagalbos sunkvežimiai, kurie irgi laikomi dalyviais, ir tikrieji lenktyniniai sunkvežimiai (ar žinote, kas yra jų krovinių skyriuje?) Tie, kurie iš tikrųjų varžosi dėl aukščiausių pozicijų, yra stebėtinai greiti ir vikrūs, nors ir sveria bent 3,5 tonas. Juos valdo trijų žmonių įgulos. Įprastai geriausiai pasirodo patyrę lenktynininkai, bet ar laisvu nuo Dakaro laiku jie galėtų dirbti sunkvežimių vairuotojais?
Klausimas atrodo keistas – visi galėtume dirbti sunkvežimių vairuotojais, jei norėtume. Bet ar Dakaro sunkvežimio vairuotojas privalo turėti sunkvežimio vairuotojo pažymėjimą?
Atsakymas yra paprastas ir trumpas – taip! Kai kuriems skaitytojams tai gali būti staigmena. Juk ne visi Formulės 1 vairuotojai turi vairuotojo pažymėjimus – kai kurie tam yra per jauni, o ir kelio ženklų bei sankryžų F1 trasose nėra. Apskritai, jaunimas automobilių sporte yra labai aktyvus ir pasiekia puikių rezultatų. Tačiau Dakaro ralis yra visai kitoks sportas.
Prieš Dakaro ralį vykdomos administracinės patikros, kurių metu tikrinami dokumentai, įskaitant ir vairuotojo pažymėjimus. Tarptautinė automobilių federacija nurodo, kad vairuotojo pažymėjimą atitinkamai mašinai privalo turėti ir šturmanas, nes jam gali tekti sėsti už vairo. Ir reikalavimas, kad du svarbiausi įgulos nariai turėtų vairuotojo pažymėjimus, yra visiškai logiškas.
Dakaro ralio automobiliai tarp greičio ruožų važiuoja bendro naudojimo keliais. Tie, kurie galvoja, kad tie visureigiai visada darda tik bekele, šio to nesupranta. Sportinė Dakaro ralio dalis yra bekelės greičio ruožai, bet jie ne visada yra susieti į nenutrūkstančią grandinę. Į kitą stovyklą (vadinamąjį bivaką) dalyviai dažnai važiuoja įprastais keliais, kuriais turi dalintis su kitais eismo dalyviais. Tai reiškia, kad vairuotojai turi laikytis kelių eismo taisyklių, privalo turėti pažymėjimus, o automobiliai turi būti registruoti. Aišku, būna išimčių, bet dažniau dėl valstybinių numerių nei dėl vairotojo pažymėjimų.
Tai, beje, kadaise buvo Dakaro esmė. Žmonės iš skirtingų šalių važiuodavo į Paryžių, o tada tuo pačiu automobiliu skubėdavo į Dakarą. Tai automatiškai reiškė, kad reikalingi vairuotojo pažymėjimai, valstybiniai numerių ženklai. Dabar Dakaro ralio bolidai į lenktynes keliauja kitaip, nes yra brangūs ir nepatogūs kasdieniame eisme, o pats ralis nebeprasideda Europoje. Bet tarp greičio ruožų, tarp stovyklų ir starto vietų, jie vis tiek važinėja įprastais bendro naudojimo keliais. Ir raliuose tai nėra unikalu.
Vaidotas Žala už sunkvežimio vairo 2001 metais (2025-aisiais jis varžosi sunkvežimių klasėje):
Tai visi Dakaro ralio sunkvežimių vairuotojai galėtų išvežioti siuntas ar maisto produktus į parduotuves? Taip. Kai kurie ir dirba sunkvežimių vairuotojais ar bent jau dirbo šį darbą anksčiau.