Kadaise vaikai girdavosi, kad atpažįsta visų markių logotipus. Tikėtina, kad ir jūs turėjote draugą, kuris logotipų žinojimą laikė išprusimo ženklu. Tiksliau, kadangi esate Nodum.lt skaitytojas, greičiausiai pats buvote tuo vaiku. Bet gali būti, kad automobilių logotipai nyksta.
Ar žinote, kodėl Lamborghini logotipe vaizduojamas bulius? Priežastis iš tikrųjų įdomi. O kokia inovacija vaizduojama Citroën logotipe? Šių automobilių dažnai nematysite, bet įdomu žinoti ir kodėl Koenigsegg superautomobiliai žymimi vaiduoklio atvaizdu
„Kaip tai automobilių logotipai nyksta?!“, nusistebės skaitytojas. Paprastai. Anksčiau dažno automobilio kėbulą žymėdavo du grafiniai markės logotipai – vienas priekyje ir vienas gale. Tai niekada nebuvo taisyklė be išimčių. Kartais gamintojai logotipą klijuodavo tik automobilio priekyje, o gale užrašydavo savo vardą (Audi 50 yra geras tokio žymėjimo pavyzdys). Bet daug automobilių savo markės logotipą turėjo ir priekyje, ir gale.
Ir štai atvyksta Škoda Elroq – praktiškas elektromobilis, kuriam lengva prognozuoti didžiulį populiarumą. Ne dėl to, kad jis būtų ypatingas, o dėl to, kad jis pataiko į paklausių automobilių segmento vidurį. Tai yra sumažinta Enyaq versija, jei šie vardai jums ką nors sako. Elroq neturi įprasto Škoda logotipo nei priekyje, nei gale. Jį pakeitė užrašas ŠKODA. Tiksliau, SKODA, kas iš tikrųjų kiek neracionaliai erzina, bet apie tai vėliau.
Škoda logotipo nėra nei ant stebėtinai aptakios Elroq nosies, nei ant bagažinės dangčio. Jį galima pamatyti ant ratlankių, bet gamykliniai ratai savininkui kada nors pabos ir tradicinių Škoda sparnuotų strėlių matomose Elroq vietose nebeliks. Net ir vairą puošia ne apvalus logotipas, o didelis užrašas ŠKODA.
Elroq tikrai nebus vienintelis Škoda automobilis be logotipų – juk markės modelius visada jungia bendra dizaino kalba. Dar daugiau – vis daugiau markių savo pavadinimus užrašo didelėmis raidėmis, todėl tikėtina, kad toks Škoda sprendimas greitai bus vienas iš daugelio. Taigi, nors kalbame apie Škoda, šis paaiškinimas bus pritaikomas ir kitiems gamintojams.
Kas nutiko Škoda logotipui?
Ši istorija prasideda ne nuo Elroq, o nuo koncepcinio Vision 7S, pristatyto 2022 metais. Į Elroq tas koncepcinis Vision 7S nėra labai panašus, bet būtent jis pristatė naują Škoda dizaino kryptį ir naują automobilių žymėjimą. Tuomet Škoda paaiškino, kad įprasta sparnuota strėlė daug kur užleis vietą stilizuotam užrašui ŠKODA, nes taip makrė taps labiau atpažįsta.
Yra markių logotipų, kurie yra plačiai žinomi ir nejudinami – Ferrari žirgas, Audi žiedai, Maserati trišakis ir t. t. Škoda logotipo tarp jų nėra. Škoda automobiliai Lietuvoje yra labai populiarūs, bet gali būti, kad jūs tik dabar sužinojote, kad tas logotipas vaizduoja sparnuotą strėlę.
Nodum.lt paklaustas apie sprendimą rinktis tipografinį logotipą vietoje tradicinio, Škoda Auto produktų atstovas spaudai Jiří Brynda paaiškino, kad žengiant į naujas rinkas jiems labai svarbu suteikti žmonėms geriausias galimybes įsiminti markės vardą. Žmonės nenori pirkti nežinomų daiktų, ypač automobilių ir įrankių. Nuolat gatvėje matydami žodį ŠKODA, potencialūs automobilių pirkėjai bus labiau linkę priimti tą markę, net jei toje rinkoje Škoda bus naujokė. Škoda nori žengti į Indiją ir iš ten plėstis į kitas regiono šalis (jau veikia Vietname ir Brunėjuje). Jie, beje, šio sprendimo nepriėmė aklai – tyrimai parodė, kad Škoda vardas yra žinomesnis už markės simbolius. Taigi, kad žmonėms nekiltų klausimas „koks čia automobilis?“, Škoda vardu pasirašys kiekvieną automobilį.
Tas tipografinis logotipas bus matomas ne tik ant automobilių, bet ir reklamose, pardavimo salonų ženkluose ir visur kitur. Tik gaila, kad Škoda pametė varnelę. Tos labai čekiškos varnelės ten neliko, kad ženklas būtų tarptautiniškesnis. Tiesa, grafikos dizaineriai, kūrę tą naują logotipą, teigia, kad varnelė yra – ji tiesiog integruota į S viršūnę (ji atskirta).
Galiausiai, įdomu, kad sprendimas pakeisti mažą apvalų grafinį logotipą užrašu turėjo įtakos automobilio dizainui. Elroq nosyje yra įlinkimas, kuris įrėmina naują platesnį logotipą. Jis tęsiasi per visą kapotą ir yra vizualiai atkartotas spoileryje virš galinio stiklo.