Citroën logotipas yra labai lengvai atpažįstamas – pora apverstas V raides primenančių linijų. Aišku, per ilgą kompanijos istoriją jis evoliucionavo, bet savo esme pasikeitė nedaug. Citroën logotipas vaizduoja vieną išradimą, išpopuliarintą paties kompanijos įkūrėjo André Citroëno.

Citroën 2CV Charleston su groteles puošiančiu pažįstamu logotipu.

Citroën automobilių gamintojas buvo įkurtas 1919 metais. Tai – labai sena kompanija, turinti gilią istoriją ir unikalų įvaizdį. Tą istoriją galima patyrinėti Citroën muziejuje Paryžiuje, kurio skonį galite pajusti ir Nodum.lt.

André-Gustaveas Citroënas gimė 1879 metais Paryžiuje ir vaikystėje stebėjo, kaip auga Eifelio bokštas, tačiau jo šeimos šaknys Europoje yra labai plačios. Citroenai – tai žydų šeima, kuri porą taškų ant e užsidėjo tik 1873 metais atsikrausčiusi į Paryžių. André senelis gyveno Nyderlanduose ir pardavinėjo tropinius vaisius, todėl savanoriškai pasivadino Limoenman pavarde – olandiškai tai reiškia laimų žmogus. Jo sūnus pasikeitė pavardę į Citroen (olandiškai citrina), o vėliau – į Citroën. Taigi, kai jūs Citroën automobilį žaismingai vadinate Citrina, jūs neklystate – markės įkūrėjo šeima kadaise buvo tiesiogiai pavadinta vaisiiaus vardu. Aišku, dabar tai – tik įdomus faktas (kokių daug Nodum.lt Instagram puslapyje), tačiau pats André domėjosi savo šeimos istorija. Pavyzdžiui, 1900 metais vos baigęs inžinerijos mokyklą École Polytechnique jis trumpam išvyko į Lenkiją, kur buvo gimusi jo mama Masza Amelia Kleinman.

André Citroënas trečiajame dešimtmetyje. (Séeberger frères / Centre des monuments nationaux, Wikimedia (CC BY 3.0)

Lenkijoje André Citroënas lankė gimines, bet kartu domėjosi ir ten pramonėje naudojamais įrengimais. Lodzėje vienose dirbtuvėse, su kuriomis bendradarbiavo jo svainis, Citroënas pastebėjo įrenginius, kurie gamino medinius krumpliaračius su V formos dantimis. Tie krumpliaračiai buvo naudojami lėtai besisukančiose mašinose – malūnuose ir verpimo staklėse. André Citroënas manė, kad šį išradimą būtina išnešti į didžiosios pramonės šviesą, todėl netrukus įsigijo reikalingas licencijas ir ėmėsi metalinių krumpliaračių su V formos dantimis gamybos.

Dvigubos spiralės krumpliaračiai

Krumpliaračiai su įstrižais (spiraliniais) dantimis turi daug privalumų. Visų pirma, kadangi dantys nėra tiesūs, jie gali būti ilgesni ir tvirtesni. Antra, tokia jų forma pailgina kontakto laiką ir vienu metu kartu sujungia kelias dantų poras. Dėl to tokie spiraliniai krumpliaračiai veikia žymiai tyliau, nes dantys slysta, o ne daužosi vienas į kitą. Problema ta, kad tokie įstrižadančiai krumpliaračiai veikia kaip pleištai, papildomai apkraunantys ašis. Iš Lenkijos parsivežti dvigubos spiralės (V dantų) krumpliaračiai turi praktiškai visus spiralinių krumpliaračių privalumus, bet neturi jų trūkumų, nes simetriška V forma nesukuria to pleišto efekto.

Didžiuliai krumpliaračiai su V formos dantimis. Tai – vadinamieji dvigubos spiralės krumpliaračiai. (Citroën Communication, Wikimedia (CC BY 3.0)

1901 metais Citroënas kartu su mokyklos draugais André Boasu bei Jacques Hinstinu įkūrė kompaniją Citroën, Hinstin et Cie. Sukūrę reikalingus pramoninius procesus, jie ėmėsi krumpliaračių gamybos. Didelę dalį tų dvigubos spiralės krumpliaračių nupirkdavo šalia veikęs automobilių gamintojas Mors. André Citroënas užpildė kelis patentus, nurodančius, kaip galima panaudoti krumpliaračius su V dantimis įvairiuose automobilio ir pramoninių įrenginių mazguose ir taip amžiams susiejo savo vardą su šiuo išradimu.

1908 metais André Citroënas jau vadovavo minėtam automobilių gamintojui Mors. Pirmojo pasaulinio karo metais Citroënas buvo pašauktas tarnauti, fronte žuvo jo brolis Bernardas. Citroënas siūlė pritaikyti H. Fordo įdiegtus gamybos principus ginklų pramonėje ir netrukus šioje srityje tapo vienu iš svarbiausių pramonininkų Prancūzijoje. Jis daug dirbo su Renault gamykla, kuri karo metu gamino ginkluotę, įskaitant Renault FT tankus. Galiausiai, 1919 metais, kai jau buvo įsitvirtinęs pramonininkas, André Citroënas įkūrė savo vardo automobilių gamintoją.

Po Pirmojo pasaulinio karo Prancūzijai labai reikėjo automobilių ir Citroënas, naudodamas savo paveldėtą ir uždirbtą turtą, galėjo jų pasiūlyti. Po karo nutrūko amunicijos gamyba ir Citroënui reikėjo plėtoti savo verslą kitur. Jis lankėsi JAV, studijavo Ford Model T gamybos principus ir paskelbė, kad ir Prancūzijoje bus gaminamas automobilis liaudžiai. Tais pačiais 1919 metais buvo pristatytas pirmasis markės automobilis Citroën Type A. Jis, kaip ir kiti ankstyvieji Citroën automobiliai, naudojo dvigubos spiralės krumpliaračius.

Pirmojo Citroën reklama 1919 metais l’Excelsior žurnale. Skelbiama apie pirmąjį prancūzišką masinės gamybos automobilį. Jau naudojamas atpažįstamas Citroën logotipas. (Wikimedia)

André Citroënas ir ankstesniuose savo versluose naudojo tą logotipą, nes jo pramonės imperijos kūrimas prasidėjo nuo tų dvigubos spiralės krumpliaračių. 1919 metais Citroënas jau buvo gerai žinomas, todėl buvo logiška ir toliau naudoti tą logotipą. Juolab, kad kompanijai gerai sekėsi – ketvirtojo dešimtmečio pradžioje Citroën jau buvo vienu iš keturių didžiausių automobilių gamintojų pasaulyje. Prasidėjo ilga ir marga Citroën istorija.

Ne visa ji buvo labai graži ir sėkminga. Laikai mainėsi, keitėsi finansinė aplinka, radosi nauji konkurentai ir naujos problemos. 1934 metais Citroën bankrutavo ir pateko į Michelin rankas. 1935 metais André Citroënas mirė nuo skrandžio vėžio – jam buvo 57 metai. Tačiau paskutinis jo patvirtintas modelis – priekiniais ratais varomas ir kėbulinę konstrukciją turintis Traction Avant – galima sakyti, išgelbėjo kompaniją.

1939-ųjų Citroën Traction kabrioletas.

Kodėl dvigubos spiralės krumpliaračiai nenaudojami dažniau?

Aukščiau minėta, kad V dantų krumpliaračiai turi įstrižų dantų krumpliaračių privalumus, bet neturi jų trūkumų – sukdamiesi nėra spaudžiami šonu nuo ašies. Atrodo, jie turėtų būti naudojami visur, bet nėra. Jie nėra visiškai pamiršti, bet vienos spiralės krumpliaračiai yra nepalyginamai populiaresni.

Išpjauti V formos griovelius yra daug sunkiau. Būtent dėl to lenkai negalėjo ištobulinti šios technologijos metale, o Citroënui tai pavyko. Pjovimo įrankis negali per ruošinį judėti kiaurai tiesia linija. Modernios CNC staklės, didžiąja dalimi pašalina šį trūkumą, bet V formos dantis pjauti vis tiek brangiau. Jie gali būti liejami ar sukepinami naudojant miltelių metalurgijos procesus, bet kaina vis tiek išlieka ribojančiu faktoriumi.

Citroën logotipo šaknis vaizduojantis stendas markės muziejuje Paryžiuje.

Be to, tas V formos griovelio centras yra vieta, kur alyvos tėkmė sustoja ir tai gali pakenkti detalės ilgaamžiškumui – blogai, kai tokie krumpliaračiai taip brangiau kainuoja. Dažnai tokie dvigubos spiralės krumpliaračiai turi gilų išilginį griovelį centre, kuris palengvina gamybą ir tepimą, bet kitų problemų neišsprendžia. Dvigubos spiralės krumpliaračiai turi būti sujungti labai tiksliai, nes kitaip strigs arba sukels didesnę trintį – daug kitų mechaninės jėgos perdavimo būdų šiuo požiūriu yra atlaidesni. Taigi, nors André Citroëno pasiekimai buvo svarbūs, automobiliuose tokie krumpliaračiai dabar yra reti.

Krumpliaračiai, kaip jėgos perdavimo mechanizmai, yra įdomūs, bet gali būti triukšmingi. Būtinai paskaitykite ir apie tai, kodėl trata seni kino projektoriai, ir kodėl atbulomis manevruojantis senesnis automobilis su mechanine transmisija skleidžia tą keistą garsą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia