Citroën – labai garsus Prancūzijos automobilių gamintojas, veikiantis nuo 1919 metų. Ir per visą šią ilgą istoriją Citroën vardas buvo gerai žinomas automobilių pasaulyje. Tą istoriją jūs galite skaityti knygose, bet galite ją ir apžiūrėti Citroën muziejuje Paryžiuje.

Jei esate ištikimas Nodum.lt skaitytojas, tikrai žinote du dalykus – svetainės autoriui patinka lankytis technikos muziejuose (tokiuose kaip Škoda muziejus Prahoje ar Parolos tankų muziejus Suomijoje) ir domėtis Citroën istorija. Tai, kad Nodum.lt galite paskaityti apie Citroën Type H furgono kėbulą ar 2CV pigumo paslaptis, nėra atsitiktinumas. Aš tikrai manau, kad Citroën yra vienas iš įdomiausių, drąsiausių ir inovatyviausių automobilių gamintojų pasaulyje.

Citroën DS yra laikomas vienu inovatyviausių 20 amžiaus automobilių. Dabar DS yra atskira markė Citroën kataloge.

Kaip visada, reikia pasakyti, kad šiame straipsnyje nepaskaitysite apie kiekvieną Citroën muziejuje esantį eksponatą. Čia nepamatysite visų nuotraukų, kurias užfiksavau – nėra prasmės viską pamatyti ekrane. Tai bus tik trumpas žvilgsnis, mažas amuse-bouche, kuris, tikiuosi, pakvies jus pačius apsilankyti šiame muziejuje. Todėl nepradėkite su „juk neparodei“ ir „kodėl nepapasakojai“.

Visų pirma, reikia pasakyti, kad Citroën muziejus Paryžiuje nėra visai muziejus. Tai –Conservatoire Citroën & DS, vieta, kur saugomi automobilliai. Aišku, ji atlieka muziejaus funkcijas, bet pagrindinė šios įstaigos užduotis yra Citroën istorijos išsaugojimas. Dėl to automobiliai čia stovi visai šalia vienas kito ir nėra lengvai apžiūrimi ar nufotografuojami iš visų pusių.

Conservatoire Citroën & DS iš Paryžiaus galima pasiekti autobusu, bet, priklausomai nuo to, kur apsistosite, kelionė gali būti ilga. Taksi, nors ir brangus, daug kam gali būti priimtinesnis pasirinkimas. Conservatoire Citroën & DS yra pramoninėje zonoje šalia gamyklų, oro uosto, sandėlių.

Citroën logotipo šaknis vaizduojantis stendas markės muziejuje Paryžiuje.

Dar prieš įeidami į pagrindinę muziejaus salę turime galimybę prisiminti, kad Citroën logotipas vaizduoja dvigubos spiralės krumpliaračius – išradimą, kurį André Citroënas parsivežė iš Lenkijos ir išpopuliarino. Apie jį galite paskaityti Nodum.lt straipsnyje.

Įžengę į muziejų pamatome Citroën istorijos lobynus, bet eidami iš eilės turime pirmiausia apžiūrėti pirmąjį Citroën automobilį bei atkurtą André Citroën darbo vietą.

Pirmasis Citroën automobilis, pasirodęs 1919 metais. Jis turi 1,3 litrų keturių cilindrų variklį, išvystantį 13 kW galią ir leidžiantį automobiliui geromis sąlygomis pasiekti 65 km/val. greitį.
Atkurtas André Citroëno kabinetas. Citroëno pavardė iš tikrųjų reiškia citriną.
1925-1934 metais tris Eifelio bokšto puses papuošė Citroën pavadinimas. Taip aukščiausias pasaulio pastatas tapo ir aukščiausiu reklaminiu stendu. Muziejuje yra tai primenantis maketas.

André Citroënas norėjo kurti automobilius visiems žmonėms. Jo automobiliai turėjo būti pigūs. Citroënas lankėsi JAV, kad iš Ford mokytųsi masinės gamybos paslapčių, leidžiančių sumažinti automobilio kainą.

Ankstyvieji Citroën automobiliai.
1932-ųjų Citroën C4G raudsteris.

Praėję kelis ankstyvuosius Citroën ateiname prie Traction Avant – ypatingai reikšmingo automobilio, kuris nusipelno atskiro straipsnio. Dabar tik pasakysiu, kad Traction Avant pasirodė 1934 metais, kai dauguma automobilių vis dar turėjo atskirus rėmus ir kėbulus bei buvo varomi galiniais ratais. Citroën Traction yra varomas priekiniais ratais, neturi atskiro kėbulo ir rėmo. Dėl to šis automobilis yra daug žemesnis nei jo laikmečio mašinos. Tai nebuvo pirmasis priekiniais ratais varomas ar atskiro rėmo neturintis automobilis, tačiau Traction Avant išpopuliarino šiuos sprendimus ir juos įgyvendino puikiai.

Citroën Traction Avant dešinėje – kadangi šis automobilis neturi atskiro rėmo, jis yra pastebimai žemesnis ir neturi pakopų įlipimui.
Citroën Traction Avant raudsteris.
Citroën Traction Avant dėl karo pertraukos buvo gaminamasi iki 1955-ųjų.

Be to, tai – paskutinis paties André Citroëno patvirtintas modelis (markės įkūrėjas mirė 1935 metais). Ir būtent Traction Avant pirmasis išbandė hidropneumatinę važiuoklę, kurią Citroën ištobulino ir vėliau sumontavo viename inovatyviausių 20 amžiaus automobilių Citroën DS. Dėl Antrojo pasaulinio karo primestos pramonės stagnacijos, Traction Avant buvo gaminamas iki pat 1956-ųjų. Bet keliaukime toliau.

Prieš Antrąjį pasaulinį karą Citroën kūrė pigų automobilį visiems žmonėms. Pirmieji prototipai, žymėti TPV, vokiečių okupacijos metais buvo slepiami, nes prancūzai bijojo, kad pigus, lengvai gaminamas automobilis bus panaudotas karui. Jie buvo taip gerai slepiami, kad pora TPV prototipų palėpėje buvo aptikti tik 1994 metais.

Citroën TPV – prieš Antrąjį pasaulinį karą sukurti 2CV prototipai.
Iki mūsų dienų išliko penki TPV. Per Antrąjį pasaulinį karą jie buvo slepiami ir kai kurie buvo pamiršti. Trys TPV buvo aptikti palėpėje 1994 metais ir muziejuje stovi nerestauruoti.

Šalia, beje, matote pusiau vikšrinius Citroën-Kégresse P4T, kurie 1924-1925 metais kirto Afriką. Tai buvo paties André Citroën projektas. Jis pats, žinoma, nekeliavo, tačiau jis investavo labai daug pastangų ir resursų, kad tokiu būdu garsintų Citroën vardą. Be to, ši ekspedicija padėjo plėtoti infrastruktūrą Afrikos žemyne ir įrodė, kad vidaus degimo variklis ir važiuoklės sistemos nebėra toks trapus dalykas, kaip manyta anksčiau.

Citroën-Kégresse P4T – pusiau vikšrinis automobilis, kirtęs Afrikos žemynas.

Po karo TPV virto 2CV – automobiliu, kurį Citroën gamino 1948 iki 1990 metų. Tai – vienas iš garsiausių ir ryškiausių modelių Citroën istorijoje.

Ankstyvieji Citroën 2CV turėjo vadinamas savižudžių dureles.

Ilgoje Citroën 2CV istorijoje yra daug įdomių versijų, prototipų ir išskirtinių mašinų. Atkreipkite dėmesį ir į tai, kad iki 1964 metų 2CV turėjo vadinamas savižudžių dureles.

Citroën 2CV Sahara – keturiais ratais varomas automobilis. Jis turi du variklius – galinius jo ratus suka visai atskiras galios agregatas. Kelis tokius 2CV Sahara naudojo Šveicarijos paštas, nes jie iš tikrųjų neblogai susitvarkydavo su sniegu. Pasaulį išvydo vos mažiau nei septyni šimtai tokių dvimotorių 2CV.
Kitoks Jameso Bondo automobilis – Citroën 2CV vaidinęs 1981 metų filme „Tik Tavo akims“.
Pažįstamas ir draugiškas Citroën 2CV – pasaulį išvydo daugiau nei 3,8 milijonai tokių automobilių.

Citroën 2CV buvo sukurtas kaip labai pigus automobilis. Ir jo pagrindu Citroën galėjo vystyti kitus modelius, kuriuos taip pat galima apžiūrėti Conservatoire Citroën & DS.

Citroën Ami – 1961-1978 metais gamintas automobilis. Iš tikrųjų tai – naują kėbulą ir didesnį variklį gavęs 2CV.
Citroën Ami profilis – atkreipkite dėmesį į galinio lango pasvirimą.
Citroën Dyane – šiek tiek modernesnė, aukštesnės kokybės 2CV versija, gaminta 1967–1983 metais.
Citroën Acadiane – krovininė Dyane versija, gaminta 1977–1987 metais.

Tuomet atžygiuojame iki kito labai svarbaus automobilio Citroën DS. Tai – vienas pažangiausių 20 amžiaus automobilių. Ir, aišku, labai graži mašina.

Ankstyvas Citroën DS su apvaliais žibintais.
Citroën DS universalas. Kai kurie tokie DS virto greitosios pagalbos automobiliais.
Citroën DS neabejotinai buvo vienas gražiausių pasaulio automobilių.

Citroën DS buvo gaminamas nuo 1955 iki 1975 metų. Pastebėsite, kad per šį laiką pasikeitė DS žibintai, kai kurios kitos smulkios detalės. Tačiau pažangios technologijos išliko – hidropneumatinė važiuoklė, kurią Citroën bandė dar Traction Avant, DS kailyje tapo markės identiteto dalimi. Beje, ar žinote, kodėl DS ir daug kitų to laiko Citroën modelių turi vieno stipino vairą?

Citroën DS salonas su vieno stipino vairų – tokius vairus gamintojas naudojo ir kituose modeliuose.

Citroën Méhari yra savitas plastikinis visureigis – muziejuje yra pora jų. Citroën visada domėjosi bekele – tai rodo ir ta kelionė per Sacharos dykumą, ir du variklius turėjęs Citroën 2CV Sahara ir šis plastikinis visureigis.

Citroën Mehari. Jo fone – Citroën FAF. Abu šie automobiliai buvo skirti bekelei, bet buvo varomi tik priekiniais ratais.

1974 metais Citroën turėjo nuspręsti, ar atnaujinti DS, ar imtis naujo modelio gamybos. Buvo priimtas sprendimas gaminti naują CX. Šis automobilis, gamintas iki 1991 metų, nebuvo toks gražus ir legendos statuso negavo. Tačiau daug entuziastų jį laiko „paskutiniu tikru Citroën“, nes 1976 metais kompaniją perėmė Peugeot ir Citroën įvaizdis bei padėtis rinkoje ėmė keistis.

Citroën CX Prestige versija. CX, beje, buvo 1975-ųjų Europos metų automobilis.
Kodėl Prestige? Ilga ratų bazė ir ypatingas dėmesys savininkui ant galinės sėdynės. Ir, aišku, telefonas. Matote, kaip žemai pritūpęs CX ilsisi? Hidropneumatinė važiuoklė buvo tikras DS palikimas.
Citroën XM – Bertone dizaino automobilis modelių gamoje pakeitęs CX. XM buvo gaminamas 1989-2000 metais. Jį pakeitė C5 ir C6, kurių šioje galerijoje nepamatysite.

Citroën aštuntajame dešimtmetyje labai susidomėjo rotoriniais varikliais – skaitykite apie M 35 Nodum.lt straipsnyje.

Citroën M 35 – automobilis su rotoriniu varikliu.
Citroën sraigtasparnis su rotoriniu varikliu. Pirmam skrydžiui jis pakilo 1975 metais, bet iki produkto nebuvo išvystytas.

Citroën visais laikais savo modelių gamoje turėjo ir nemažai mažų automobilių. Jie atitiko paties André Citroën kompanijai keltus uždavinį – pasiūlyti automobilį kiekvienam.

Citroën GS 1970-1986 metais gamintas modelis.
Citroën LN – 1976-1986 metais gamintas Peugeot 104 brolis.
Citroën Visa GTI – šis karštas hečbekas buvo visai smagus, bet jį nustelbė jo brolis Peugeot 205 GTI.
Citroën BX ir AX eilė.

Citroën markės istorijoje yra ir kur kas sunkesnių mašinų – autobusų, sunkvežimių, traktorių. Žinoma, Type H furgonas su savo banguotos skardos kėbulu, yra garsiausias didelis dirbantis Citroën.

Didieji Citroën. Pirmas iš dešinės – Type H.
1947-ųjų Citroën U26. Šis autobusas buvo rastas visiškai apleistas, bet galiausiai buvo restauruotas.
Vienas iš ankstyvųjų Citroën traktorių.

Viename Conservatoire Citroën & DS gale – istoriniai sportiniai automobiliai, tarp kurių – ir Sébastieno Loebo ralio bolidai:

Sportiniai Citroën bolidai.
Sébastienas Loebas net devynis kartus laimėjo Pasaulio ralio čempionatą, visus juos – su Citroën bolidais.
1972-ųjų Citroën SM Banbama – ralio automobilis, kurį vairavo švedas Björnas Waldegaardas.
1969-ųjų Citroën MEP X27 – vienvietis lenktyninis automobilis, sukurtas jaunų vairuotojų tobulinimuisi.

Kitoje salės pusėje – koncepciniai modeliai:

Citroën 19_19 – elektromobilis su 100 kWh baterijomis. Na, bent jau jo koncepcija.
Keli koncepciniai Citroën – kai kurie virto serijinės gamybos modeliais.
Koncepcinis 1980-ųjų Citroën Karin.
2008 metų Paryžiaus automobilių parodoje buvo pristatytas GT by Citroën – koncepcinis modelis Gran Turismo 5 žaidimui. Citroën kurį laiką vystė šį superautomobilio projektą, bet gamybos jis, aišku, nepasiekė.
Miesto automobilių koncepcijos. Apačioje – Nodum.lt jau aprašytas C10.

Ir prezidentiniai automobiliai – Prancūzijos prezidentai labai ilgai tradiciškai yra vežiojami Citroën automobiliais:

Nuo 2015 metų DS yra ir atskira automobilių markė. Šis DS 7 Crossback yra prezidentinio automobilio pavyzdys.
Istoriniai prezidentiniai Citroën.

Dar kartą reikia pabrėžti – nors šis straipsnis turi LABAI daug nuotraukų, jame vis tiek nepamatėte nė pusės Conservatoire Citroën & DS eksponatų. Toli gražu! Turite apsilankyti patys. Skirkite tam bent porą valandų ir pasimėgaukite labai gražia labai gražios markės istorija.

Conservatoire Citroën & DS

Adresas – Boulevard André Citroën, 93600 Aulnay-sous-Bois, Paryžius, Prancūzija.

Internete Laventure-association.com/en/live-adventure-citroen/the-citroen-ds-adventure-conservatoire

Darbo laikas – pirmadienį-šeštadienį – 9:30-17:30, pietų pertrauka 12-13 val., sekmadieniais nedirba.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia