Norvegijos kariuomenė turi labai gilias tradicijas, todėl nieko keisto, kad ir šalies karo aviacija yra turtinga savo istorija. Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcija prie Oslo oro uosto yra vieta, kur galima susipažinti su tos istorijos dalimi.
Jei jums įdomūs ginkluotės muziejai, jus tikrai turėtų sudominti ir Nodum.lt pasakojimas apie Švedijos kariuomenės muziejų. Na, o jei labiau mėgstate pasižiūrėti į lėktuvus, rekomenduojame Estijos aviacijos muziejų prie Tartu.
Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcija – tai karo aviacijos muziejus, įsikūręs Gardermoene prie pat Oslo oro uosto. Tai nėra vienintelis aviacijos muziejus šalyje – Norvegijos aviacijos muziejus Budėje irgi yra vertas dėmesio, bet šis prie Oslo yra skirtas būtent karo aviacijai. Ir mums iš Lietuvos jis yra labai lengvai pasiekiamas – po tiesioginio skrydžio nutupiate Oslo oro uoste, 15 minučių pasėdite autobuse ir netrukus žengiate į Norvegijos karo aviacijos istoriją.

Kaip visada, verta pabrėžti, kad šiame straipsnyje nepamatysite visos įspūdingos Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcijos. Čia – vos keli įdomūs (net ne įdomiausi) eksponatai, kurie, tikiuosi, tiesiog pakvies aplankyti šį muziejų.
Norvegija labai anksti pradėjo domėtis lėktuvų panaudojimu karyboje – pirmasis lėktuvas šiam reikalui nupirktas dar 1912 metais. Tačiau kurį laiką lėktuvai buvo matomi kaip įprastų karinių pajėgų dalis, o ne atskiros pajėgos. Lėktuvus naudojo ir Norvegijos kariuomenė, ir Karališkasis laivynas. Oficialiai Karališkosios Norvegijos oro pajėgos įkurtos 1944 metais. Taigi, istorija yra išties ilga ir Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcija leidžia į ją pažvelgti tvarkingame 2000 metais atidarytame pastate. Prie eksponatų čia galima prieiti labai arti. Į kai kuriuos juos iš tikrųjų galima įeiti. Tai yra vienas iš tų muziejų, kuriuose galite patirti mašinų grožį ne tik akimis, bet ir kitomis juslėmis.

Ne viskas šiame muziejuje yra išdėliota chronologine tvarka. Pavyzdžiui, F-16 naikintuvas yra vienas pirmųjų orlaivių, kuriuos pamatysite. General Dynamics F-16 Fighting Falcon savo pirmam skrydžiui pakilo dar 1974 metais (patį pirmą kartą – neplanuotai), bet vis dar yra gaminamas. Ir, žinoma, naudojamas visame pasaulyje. F-16 yra vienas svarbiausių ketvirtos kartos naikintuvų NATO pajėgose. Norvegija juos jau keičia naujesniais penktos kartos F-35, bet F-16 dar bent porą dešimtmečių skraidys Europoje.

F-16, kaip matote, stovi be jokių užtvarų, prie jo galima prieiti labai arti. Muziejuje taip pat yra ir F-16 simuliatorius, bet norint jį išbandyti reikia užsiregistruoti iš anksto. O kas stovi šalia F-16?

Norvegija kiek anksčiau savo oro erdvę saugojo dvimotoriais Northrop F-5 Freedom Fighter naikintuvais. Ji turėjo įvairių šių naikintuvų versijų, įskaitant ir žvalgybai skirtus lėktuvus. Į vieną F-5 šiame muziejuje galima atsisėsti ir jo valdymo įrenginiai vis dar yra sujungti su valdymo paviršiais.


Ar žinote, kodėl anksčiau daug lėktuvų buvo nedažyti ir tiesiog blizgėdavo poliruoto aliuminio fiuzeliažais? Tokių nedažytų lėktuvų yra ir šiame Norvegijos karo aviacijos muziejuje.



Dabar jau turėjote susidaryti įspūdį, kad Karališkosios Norvegijos oro pajėgos per pastarąjį šimtmetį naudojo labai daug skirtingų tipų naikintuvų. Tas įspūdis yra teisingas ir šiame straipsnyje visų tų naikintuvų net nepamatysite. Bet reikia išskirti de Havilland Vampire, nes tai buvo pirmasis reaktyvinis naikintuvas Norvegijos pajėgose.

de Havilland Vampire – tai britiškas vienmotoris naikintuvas, kuris buvo kuriamas Antrojo pasaulinio karo iššūkiams atremti. Jo vystymas prasidėjo dar 1941 metais. Buvo siekama sukurti labai greitą naikintuvą, kuris išnaudotų tuomet jaunos reaktyvinių variklių technologijos pranašumus. Buvo sukurtas ypatingai aptakus, greitas (bet ne viršgarsinis) naikintuvas, bet į Antrąjį pasaulinį karą jis nesuspėjo. Kita vertus, po jo de Havilland Vampire tarnavo visoje Europoje, įskaitant ir Norvegijos oro pajėgas.

de Havilland Vampire iš tikrųjų pasirodė esantis vienas iš patikimesnių mažų kovinių lėktuvų. 1955 metais Norvegija kelis de Havilland Vampire perdavė Jungtinei Karalystei, kuri juos dar kelis metus naudojo. Norvegijoje Vampire buvo pakeisti F-84G Thunderjet naikintuvais.
Kalbant apie legendinius lėktuvus, pažvelkite į šiuos du gražuolius:

Supermarine Spitfire, žinoma, yra Antrojo pasaulinio karo legenda, bet Norvegija šiuos lėktuvus naudojo 1947-1954 metais. Nuotraukoje matomi lėktuvai yra labai skirtingi, bet buvo naudojami vienu metu.
Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcijoje paukščiai ne tik eksponuojami – čia jie ir restauruojami. Nemažai Antrojo pasaulinio karo laikų lėktuvų ekspozicijoje atsidūrė po to kai buvo išžvejoti iš vandens telkinių.


Tarp tokių restauruotų lėktuvų yra ir šis, kurio niekur kitur nepamatysite:

Tai – Northrop N-3PB Nomad. Amerikietiškas lėktuvas, skirtas darbui iš vandens. Jo darbas – laivo bombardavimas, bet jis pasirodė 1940 metais, kai toks karinių lėktuvų tipas jau buvo pasenęs ir nelabai efektyvus. Norvegija įsigijo 24 tokius lėktuvus ir daugiau jų nebuvo pagaminta.

Konkrečiai šis N-3PB Nomad 1943 metais sudužo Islandijoje. 1979 metais jis buvo ištrauktas ir netrukus buvo restauruotas JAV. Northrop kompanija vėliau padovanojo šį eksponatą Norvegijai, nes Norvegija buvo vienintelė tokių lėktuvų naudotoja istorijoje. Islandijoje yra ir dar vienas nuskendęs N-3PB Nomad, bet nėra planų jo iškelti.
Tuo tarpu šie paukščiai toli gražu nėra reti:



Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcija turi labai daug mažesnių lėktuvų, sraigtasparnių, uniformų, nuotraukų, modelių. Visko šiame straipsnyje tikrai nematėte, nes visko ir nenoriu rodyti. Tiesiog nuvykite ten. Apžiūrėkite mechanizmus, pasimatuokite F-5 sėdynę, užuoskite C-130 kabinos kvapą.
Norvegijos ginkluotųjų pajėgų orlaivių kolekcija
Adresas – Museumsvegen 35, Gardermoenas, Norvegija.
Internete – Flysamlingen.no
Darbo laikas – kasdien – 12:00-16:00.