Citroën Type H – tai 1947–1981 metais gamintas furgonas. Jis pasirodė kaip pigi ir patikima transporto priemonė, kurios po Antrojo pasaulinio karo taip reikėjo Europos verslininkams. Nuo pat pradžių buvo nuspręsta, kad Type H furgono kaina turi būti kiek įmanoma žemesnė, bet kaip tai buvo pasiekta?

Citroën Type H – legendinis furgonas, gamintas 1947-1981 metais. (Rijkswaterstaat, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Šiandien mums net sunku įsivaizduoti situaciją po Antrojo pasaulinio karo. Seneliai mums gali papasakoti, kas vyko čia, tačiau Vakarų Europoje buvo nedaug lengviau. Miestai lėtai kėlėsi iš griuvėsių, o dulkes nusivalę žmonės vėl ėmė kurti verslus. Tai buvo sunkus, tačiau kartu ir vilties kupinas laikas. Ir žmonėms reikėjo įrankių.

Citroën jau ruošė 2CV, tačiau tai buvo paprastas lengvasis automobilis. Reikėjo šio to tinkamesnio prekių ir siuntinių išvežiojimui. Dar prieš karą, 1939-1941 metais, Citroën gamino TUB furgoną, todėl naujasis krovininis automobilis buvo kuriamas naudojant jo konstrukcijos pamokas.

Citroën Type H šalia Traction Avant – šie automobiliai yra artimi giminaičiai. (Charlie, Wikimedia(CC BY 2.0)

Type H, kaip ir TUB, buvo gaminamas Traction Avant automobilio pagrindu. Tai buvo priekiniais ratais varomas furgonas. Dabar tai atrodo neįprastai, tačiau toks sprendimas leido sukurti itin žemas grindis, kurios palengvino krovinių pakrovimą ir iškrovimą.

Citroën Type H interjeras – 7,3 kubinių metrų krovinių skyriuje buvo galima vežti 1200 kg krovinius. (Zv0486, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Prie to talpaus krovinių skyriaus geometrijos prisidėjo ir kėbulinė Citroën H konstrukcija – šis furgonas neturi atskiro rėmo. Siūlyti trys variantai: furgonas, pikapas ir tuščias kėbulas, kurį buvo galima pritaikyti bet kokiai funkcijai (pavyzdžiui, gyvūnams pervežti ar keleiviams). Ryškiausias Type H dizaino bruožas – banguotos kėbulo plokštės. Tos bangelės, kurias Citroën pamėgo kurdama 2CV, ploniems metalo lakštams suteikia standumo, kurį kitaip tektų pasiekti naudojant papildomus rėmus. Kėbulo plokščių banguotumas leidžia išlaikyti palyginti nedidelį svorį ir kainą. Citroën tas bangeles sukūrė žiūrėdama į senuosius Junkers lėktuvus, kurie jas taip pat turėjo fiuzeliažo standumui ir lengvumui užtikrinti. Tuščias Citroën Type H sveria apie 1,4 t ir gali pavežti apie 1,2 t svorio krovinį.

Bangelės kėbulo plokštėms suteikia standumo. (Palauenc05, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tos bangelės nebuvo vienintelis gudrus būdas išlaikyti žemą Type H kainą. Ankstyvieji modeliai turi ir du priekinius stiklus (labai panašiai kaip ir vėliau pasirodęs Volkswagen T1), nes du mažesni stiklai yra pigesni už vieną didelį. Prie vientiso priekinio stiklo pereita tik 1964 metais.

Dviejų dalių priekinis stiklas išduoda ankstyvuosius Type H modelius. (Erik, Wikimedia(CC BY 2.0)

Citroën H turi Traction Avant variklį ir transmisiją. Kitaip tariant, pagrindiniai mechaniniai furgono elementai buvo paimti iš dar ketvirtojo dešimtmečio pradžioje sukurto automobilio. Tiesa, Type H su laiku perėjo prie Citroën DS variklio ir transmisijos. H turi nepriklausomą pakabą ir, jei tikėtume to meto reklamomis bei vairuotojų atsiliepimais, yra labai manevringas.

Trijų dalių galinės Citroën Type H durelės taip pat buvo laikomos inovacija. (Mic, Wikimedia(CC BY 2.0)

Taupant pinigus žiūrėta į kiekvieną detalę. Ankstyvieji Citroën Type H turi Traction Avant spidometrą, vėlesni naudoja Ami įrenginį. Tas spidometras, beje, yra reikalingas, nes keturių cilindrų 1,9 litrų 52 AG variklis, per trijų laipsnių transmisiją sukantis priekinius ratus, leidžia pasiekti 96 km/val. greitį. Net ir žibintai nebuvo sukurti specialiai Type H – jie paimti iš 2CV projekto.

Citroën Type H pasitarnavo įvairiose rolėse – net ir kaip ugniagesių furgonas. (Clément Bucco-Lechat, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Viso šio taupymo rezultatas – labai sėkmingas ir ilgaamžis furgonas, gamintas iki pat 1981 metų. Per visą gamybos laikotarpį Citroën pagamino 473289 Type H furgonus. Jie buvo giriami ne tik dėl labai žemos kainos, bet ir dėl kitų priežasčių. Šio furgono remontas ir priežiūra buvo labai paprasti, nes visi mechaniniai komponentai buvo tiesiog juokingai primityvūs. Variklis buvo pasiekiamas atidarius dangtį tarp priekinių sėdynių, o grindų plokštės buvo pašalinamos vos per 1-2 minutes ir tam pakako kokios nors monetos ar paprasčiausio atsuktuvo.

Puikiai išlaikytas Citroën Type H pavyzdys. Daug Citroën H šiandien tarnauja kaip gatvės maisto furgonai. (Anevrism, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taip,  Citroën Type H nėra gražuolis, tačiau tos banguotos kėbulo plokštės yra stebėtinai tvirtos ir lengvai pakeičiamos. Net ir dureles galima nukabinti vos per kelias akimirkas. Type H nėra greitas, tačiau nepriklausoma važiuoklė užtikrina pakankamai stabilų važiavimą vingiuotais užmiesčio keliais. O ką jau kalbėti apie praktiškumą – 7,3 kubinių metrų krovinių skyrius yra toks aukštas, kad vidutinio ūgio vyras jame gali laisvai išsitiesti, o grindys gali išlaikyti ir arklį.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia